בודהיזם - הניבאנה הסופית - 1... [1] באותה עת מלך מגדהה, אגאטסטו ודהיפוטה, [2] רצה לתקוף את הוגינים [3] והכריז: אני אכה את הוגינים החזקים והעוצמתיים, אני אשבור ואשמיד אותם, אני אהרוס אותם ואביא לחורבנם! הברהמין וסקארה (vassakrabrhmao) 1.2 והמלך אגאטסטו אמר לראש שריו, הברהמין ... וברוגע, ואמור לו כך: אדוני, מלך מגדהה, אגאטסטו ודהיפוטה, מעוניין לתקוף את הוגינים ומכריז: אני אכה את הוגינים החזקים והעוצמתיים, אני אשבור ואשמיד אותם, אני אהרוס אותם ואביא לחורבנם! וכל מה שהבודהה ישיב, דווח לי בדיוק, מאחר וטטהאגטות לעולם ... מעריכים ומברכים את זקני העדה שלהם וקבלים אותם כבעלי דעה שיש להקשיב להם? האם שמעת אם הם לא חוטפים באלימות נשים ובנות של אחרים ומכריחים אותם לחיות איתם? האם שמעת אם הם מכבדים, מוקירים, מעריכים ומברכים את המקדשים הוגינים ... לכן? האם שמעת אם אספקה ראויה ניתנת לבטחונם של ארהנטים, כך שארהנטים אלו יבואו בעתיד להתגורר כאן, ואלו שכבר מתגוררים כאן יחיו בנוחות? אדוני, שמעתי שכך הדבר. אננדה, כל עוד אספקה ראויה מעין זו... יש לצפות לשגשוגם ולא לדעיכתם. ... אמרו הנזירים והמכובד אמר: כל עוד הנזירים ברשות וברבים (1) מראים רצון טוב כלפי עמיתיהם במעשה, דיבור ומחשבה... (2) מתחלקים עם עמיתיהם המוסריים בכל מה שהם מקבלים כמתנה ראויה, כולל תוכן קערת הנדבות שלהם, שאינם שומרים רק לעצמם... (3) שומרים על כללי ההתנהגות בעקביות, מבלי לשבור אותם, מבלי לשנות אותם, כללים חסרי דופי, המובילים לשחרור, אותם החכם משבח, התומכים בריכוז... (4) ומתמידים כך עם עמיתיהם הן ברשות והן ברבים... (5) מתמידים בהשקפה האצילית הזו המובילה לשחרור, להשמדת הסבל... (6) שוהים בערנות זו עם עמיתיהם הן ברשות והן ברבים... כל עוד ... התודעות שלהם היו פתוחות בפניך, כך שתוכל לדעת: המכובדים האלו היו בעלי מוסר כזה, כך הייתה תורתם, כך היתה חוכמתם, כך הייתה דרכם, כך היה שחרורם? לא, אדוני. והאם תפסת במחשבתך את כל הבודהות הארהנטים אשר יופיעו בעתיד... ? ... סאריפוטה, אתה מכיר אותי כבודהה ארהנט, והאם אתה יודע: המכובד הוא בעל מוסר כזה, כך היא תורתו, כך היא חוכמתו, כך היא דרכו, כך הוא שחרורו? לא, אדוני. כך, סאריפוטה, אין לך ידיעה של תודעות הבודהות של העבר, העתיד ... התודעה המחלישים את ההבנה, לאחר שביססו ביציבות את הקשב בתודעתם מארבע בחינות, והבינו את שבעת גורמי ההתעוררות כפי שהם באמת. כל הבודהות הארהנטים של העתיד יעשו בדיוק כך, ואתה, אדוני, אשר עכשיו הארהנט, הבודהה הער בשלמות, עשית בדיוק כך. 1.18 ובעת ששהה בנאלנדא, בחורשת המנגו של פאבאריקה, הבודהה נשא דרשה מקיפה בפני הנזירים. זהו מוסר, ... אותו בכבוד, התיישבו במקום ראוי ואמרו: אנא מהמכובד שיסכים לשהות במקום במשכן המנוחה, והבודהה הסכים בשתיקה. 1.21 משראו את הסכמתו, קמו ממקומם, ברכו אותו בכבוד ומשעברו לימינו הלכו אל משכן המנוחה וכיסו את הרצפה, הכינו מקומות ישיבה, מילאו את קערת המים ואת מנורת השמן. ולאחר מכן הלכו אל הבודהה, ברכו אותו בכבוד, עמדו במקום ראוי ואמרו: הכל מוכן במשכן המנוחה, אדוני. כעת שהמכובד יעשה מה שהוא מוצא לנכון. 1.22 אז הבודהה התלבש, לקח את גלימתו וקערתו, והלך עם הנזירים שלו אל משכן המנוחה, שם רחץ את כפות רגליו, נכנס פנימה והתיישב כשפניו פונות מזרחה ... מהפסד גדול של רכוש תוך הזנחה של ענייניו. (2) שנית, יוצא לו שם רע בשל אי מוסריותו והתנהגותו בלתי הולמת. (3) שלישית, לכל אסיפה אליה הוא פונה, בין אם של בני - לוחמים, ברהמינים, בעלי - בית או פרושים, הוא עושה זאת בחוסר ביטחון ובביישנות. (4) רביעית, הוא מת מבולבל. (5) חמישית, לאחר המוות, עם התפרקות גופו, הוא מופיע בעולם רע, ביעד נורא, בסבל ובגיהינום. אלו חמש הסכנות לאדם עם מוסר קלוקל. ההטבות ... (1) ראשית, דרך ערנות נכונה לענייניו הוא משיג רכוש רב. (2) שנית, יוצא לו שם טוב בשל מוסריותו והתנהגותו ההולמת. (3) שלישית, לכל אסיפה שהוא פונה אליה, בין אם של בני - לוחמים, ברהמינים, בעלי - בית או פרושים, הוא עושה זאת עם ביטחון עצמי ותעוזה. (4) רביעית, הוא מת ללא בלבול. (5) חמישית, לאחר המוות, עם התפרקות גופו, הוא מופיע בעולם טוב, ביעד שמיימי. אלו חמש ההטבות לאדם עם מוסר טוב, המצליח במוסר. 1.25 ... אותם אותם באומרו: בעלי - בית, הלילה קרוב להסתיים. כעת עליכם לעשות כראות עיניכם. טוב, אדוני, הם אמרו וקמו ממקומותיהם, ברכוהו בכבוד, ועזבו תוך שהם שומרים את צד ימינם כלפיו. והמכובד בילה את שארית הלילה במשכן המנוחה שנותר ריק לאחר שעזבו. הקמת המבצר בפאטליגאמה (paliputtanagarampana) 1.26 באותה עת סונידהה ווסקארה, שרי מגדהה, בנו מבצר בפאטליגאמה כהגנה בפני הוגינים. ובאותה עת אלפים רבים של יישויות שמיימיות שכנו בפאטליגאמה. במקומות בהן ישויות שמיימות עוצמתיות התמקמו, הן גרמו לתודעתם של הפקידים המלכותיים החזקים לבחור את המקומות הללו כמקום מגוריהם, והיכן שישויות שמיימיות ממעמד בינוני נמוך יותר התמקמו, שם גם הם גרמו לתודעתם של הפקידים המלכותיים ... במקום ראוי, ואמרו: אנא מהמכובד גוטמה שיקבל מאיתנו ארוחה מחר עם קהל נזיריו! והמכובד הסכים בשתיקה. 1.30 משראו את הסכמתו, סונידהה ווסקארה הלכו אל ביתם ודאגו שיכינו ארוחה ממזון מובחר קשה ורך. כאשר הכל היה מוכן, הם דיווחו למכובד: אדון גוטמה, הארוחה מוכנה. לאחר שהבודהה התלבש בבוקר, לקח את גלימתו וקערתו, והלך עם קהל נזיריו אל משכנם של סונידהה ווסקארה, שם התיישבו במקומות ישיבה שהוכנו לכבודם. וסונידהה ווסקארה שרתו ... הלך אל קוטיגאמה מלווה בקבוצה גדולה של נזירים, ושם שהה. 2.2 לאחר מכן המכובד פנה אל הנזירים ואמר: נזירים, מתוך חוסר הבנה, חוסר היכולת לחדור את ארבע אמיתות האציליים, אני ואתם במשך זמן רב נדדנו וחגנו במעגל הלידות והמיתות. ומה הן? מתוך חוסר הבנה של אמת הסבל, מתוך חוסר הבנה של אמת המקור לסבל, של אמת קץ הסבל, והדרך המובילה לקץ הסבל, נדדנו במעגל הלידות והמיתות. ומתוך חדירה של בדיוק אותה אמת הסבל, של אמת מקור הסבל, של אמת קץ הסבל, של הדרך המובילה לקץ הסבל, ההשתוקקות להתהוות נגדעה, התמיכה להתהוות הושמדה, ואין עוד התהוות מחדש. 2.3 כך המכובד אמר, כך הוא שהלך אמר, והמורה דיבר: מתוך חוסר ראיית ארבעת אמיתות האציליים כפי שהן לאחר שנדדו זמן רב במעגל מחיים לחיים יצורים אלו רואים את תמיכת ... מחמישים חסידים לאחר שהשמידו את חמשת הכבלים הבסיסיים, נולדו ספונטנית, ויגשימו ניבאנה ממצב זה מבלי לשוב לעולם הזה. יותר מתשעים אנשים, לאחר שהשמידו את שלושת הכבלים והפחיתו חמדנות, שנאה ואשליה, הם חוזרים - פעם - אחת אשר ישובו לעולם ...