בודהיזם - השושלת - 2... ודעיכה, [27] יש מיתה ונפילה למצבים אחרים של לידה מחדש. ואף אחד אינו מכיר דרך להמלט מהסבל הזה, מההזדקנות והמוות. מתי תמצא גאולה מן הסבל, מההזדקנות והמוות הללו? אז נזירים, חשב הבודהיסטה: מה הדבר שבעקבותיו מתרחשים הזדקנות ומוות? מה התנאים להזדקנות ומוות? ואז נזירים, כתוצאה מהחוכמה שנבעה מתוך ההתבוננות עמוקה, [28] עלתה בו ההבנה: בעקבות לידה מתרחשים הזדקנות ומוות, הלידה היא התנאי להזדקנות ומוות. [29] אז הוא חשב: מהו התנאי ללידה? והופיעה בו ההבנה: התהוות [30] היא התנאי ללידה... מה התנאי להתהוות? ... - חומריות. [31] ואז חשב הבודהיסטה ויפסי: מהו הדבר בעקבותיו מופיעה ההכרה. מהו התנאי להכרה? ואז, כתוצאה מהחוכמה שנבעה מתוך ההתבוננות העמוקה, עלתה בו ההבנה: מנטליות - חומריות היא התנאי להכרה. 2.19 אז, נזירים, חשב הבודהיסטה ויפסי: ההכרה הזו פונה בחזרה למנטליות - חומריות, היא איננה הולכת עוד הלאה. במידה זו יש לידה ודעיכה, יש מוות ונפילה למצבים אחרים של לידה מחדש, כלומר: מנטליות - חומריות היא התנאי להכרה, וההכרה היא התנאי למנטליות - חומריות, ... היא התנאי להשתוקקות, השתוקקות היא התנאי להאחזות, האחזות היא התנאי להתהוות, התהוות היא התנאי ללידה, לידה היא התנאי להזדקנות ומוות, צער, קינה, כאב, יגון ומצוקה. כך הוא המקור לכל מסת הסבל הזו. ועם המחשבה הזו המקור, המקור, הופיעו בבודהיסטה ... חוכמה, מודעות ואור עם תובנה ביחס לדברים שלא הובנו קודם. 2.20 אז הוא חשב: כעת, מהו הדבר שבהעדרו הזדקנות ומוות אינם מתרחשים? מהו הדבר שעם חדלונו בא חדלון ההזדקנות והמוות? ואז, כתוצאה מהחוכמה שנבעה מתוך ההתבוננות העמוקה, עלתה בו ההבנה: בהעדר לידה, הזדקנות ומוות אינם מתרחשים. עם חדלון הלידה, חדלים ההזדקנות והמוות... מהו הדבר שעם חדלונו בא חדלון הלידה? ... עם חדלון ההתהוות בא חדלון הלידה... עם חדלון ההאחזות בא חדלון ... ההרגשה חדלה ההשתוקקות, בחדלון ההשתוקקות חדלה ההאחזות, בחדלון ההאחזות חדלה ההתהוות, בחדלון ההתהוות חדלה הלידה, בחדלון הלידה חדלים ההזדקנות והמוות, הצער, הקינה, הכאב, היגון והיאוש. וכך חדלה כל מסת הסבל הזו. ועם המחשבה הזו חדלון, חדלון הופיעו בבודהיסטה ויפסי ... של ההאחזות: כך הוא הגוף, כך הוא מופיע, כך הוא נעלם, כך היא ההרגשה, כך היא מופיעה, כך היא נעלמת, כך הוא הזיהוי, כך הוא מופיע, כך הוא נעלם, כך הן התגובות המנטליות, כך הן מופיעות, כך הן נעלמות, כך היא ההכרה, כך היא מופיעה, כך היא נעלמת. ובעודו שוהה בהתבוננות בהופעתם והעלמותם של חמשת מצרפי ההאחזות, תוך זמן לא רב, התודעה שלו הפכה חופשיה מהנגעים המנטליים ... לראייה וקשה להבנה, שלווה, נשגבת, בלתי מושגת באמצעות חשיבה בלבד, [33] מעודנת, נחוויית על ידי החכם. אך הדור הזה מתענג בהאחזות, [34] שמח בה, מתהולל בה, ולאלה שכה מתענגים, שמחים ומתהוללים בהאחזות יהיה קשה לראות אמת זו, כלומר, הטבע המותנה של הדברים, [35] או התהוות מותנית. [36] ובאותה מידה יהיה קשה לראות את ההדממה של ... בתשוקה ושנאה לעולם לא יצליחו להבינו דהמה זו אשר הולכת במעלה הזרם, מעודנת, עמוקה קשה לראיה, אף אדם עיוור מתשוקה לא יוכל לראותה. כאשר הרהר בכך הבודהה ויפסי, תודעתו נטתה לחוסר מעש יותר מאשר ללימוד הדהמה. אז, נזירים, נודעו ... ידו המכופפת, או מכופף את ידו הישרה, נעלם הברהמא הגדול מעולם הברהמא והופיע מול הבודהה ויפסי. הוא סידר את גלימתו העליונה על כתף אחת, כרע על ברכו הימנית, ברך את הבודהה ויפסי עם כפות ידיו זו אל זו, ואמר: ... והברהמא הגדול הפציר בפעם השניה ובפעם השלישית בבודהה ויפסי וביקש שילמד... אז, מששמע הבודהה ויפסי את הפצרותיו של הברהמא ומתוך חמלה כלפי היצורים החיים, סקר את העולם בעזרת עין הבודהה שלו. [41] הוא ראה את אלה שמעט אבק מכסה ... במים מבלי לעלות מעל פניהם, ולוטוסים אחרים שנולדים וצומחים במים נמצאים על פני המים, ולוטוסים אחרים שנולדים וצומחים במים מתרוממים החוצה מהמים ונזקפים הרחק מפני המים ולא נרטבים מהם, באותו אופן, נזירים, הבודהה ויפסי, כאשר סקר את העולם בעין ... למד את הדהמה, אדון נכבד יהיו אלו אשר יבינו. והבודהה ויפסי השיב לברהמא הגדול במילים אלה: פתוחות בפניהם דלתות האלמוות! בואו השומעים כעת והראו את אמונכם. [44] היה זה החשש מטירחה בתחילה לא לימדתי את בני האדם את הדהמה ... סבל, על מקור הסבל, על קץ הסבל ועל הדרך. וכפי שבד נקי ממנו הוסרו כל הכתמים מקבל צבע בצורה מושלמת, כך נעורה בנסיך קהנדה ובבן כהן הדת טיסה ביושבם שם, עין הדהמה הטהורה ללא רבב והם ידעו: כל הדברים ... עדן, תוך שהוא מראה את הסכנה, ההדרדרות וההשחתה שבתאוות החושים ואת התועלת שבוויתור. וכפי שבד נקי מקבל צבע בצורה מושלמת, כך נעורה בשמונים וארבעה אלף האנשים ביושבם שם, עין הדהמה הטהורה ללא רבב והם ידעו: כל הדברים המותנים נתונים ... נזירים בעיר הבירה. אולי אתן להם את ברכתי: צאו אל הדרכים, נזירים, לטובת הרבים, למען אושרם של אנשים רבים, מתוך חמלה כלפי העולם, למען רווחתם ואושרם של ישויות ובני אדם. אל תלכו בזוגות נזירים, [49] כי אם למדו את ... את ידו המכופפת, או מכופף את ידו הישרה, הוא נעלם מעולם הברהמות והופיע בפני הבודהה ויפסי. הוא סידר את גלימתו העליונה על כתף אחת וברך את הבודהה בכבוד עם כפות ידיו זו אל זו, ואמר: בדיוק כך, אדוני, בדיוק כך הוא שכך - הלך! שהבודהה יתיר לאסיפה גדולה זו לנדוד בדרכים לטובת הרבים למען אושרם של אנשים רבים, מתוך חמלה כלפי העולם, למען רווחתם ואושרם של ישויות ובני אדם. שלא ילכו בזוגות נזירים, כי אם ילמדו את הדהמה ... 3.24 -25 כך הבודהה ויפסי לאחר שחזר ממקום שהותו בתקופת ההתבודדות, סיפר לנזירים את מה שקרה. 3.26 נזירים, אני מתיר לכם לצאת אל הדרכים לטובת אנשים רבים, למען רווחתם ואושרם של ישויות ובני אדם. אל תלכו בזוגות נזירים, כי ... religiosa). צאצאיו של העץ המקורי מוצגים בבודה - גיאה שבהודו ואנורדהפורה שבסרי - לנקה. [5] פריניבאנה: parinibba, ניבאנה סופית. מוות סופי של יצור אשר חווה התעוררות וכניסה אל אלמנט הניבאנה ללא שארית. [6] בודהיסטה: bodhisatta, סנסקריט: בודהיסטווה. זהו יצור ... או שר. [47] ישבו במקום ראוי: אקמנטם ניסידימסו, ekamanta nisdisu. מילולית: ישבו בצד אחד. [48] האפשרות להגשמה של ניבאנה, האלמוות, כעת פתוחה בפני חסידי תורת הבודהה. [49] אל תלכו בזוגות נזירים: שכל נזיר ילך בדרך שונה, כך שהלימוד יופץ ...