... לאוטיזם. אנסה לפרוש את דרכי ההתערבות לקידום הילד וכיצד המטפלים, ובעיקר ההורים, יכולים לכוון ולעיתים לשנות את מסלול חייו של הילד על ידי התבוננות עמוקה בילד,
לימוד שיטות טיפול שונות, חקר הנושא
ולמידה של דרכים שעשויות לעזור לילד ללכת בדרך שאנו מקווים להתוות עבורו. אחד הנושאים שהעסיקו אותי ביותר היה כיצד אני ... הצנועה כהורים רגילים שאינם טרפיסטים או מומחים בהתפתחות הילד. המסע שלי בתחום זה החל כאשר בני הבכור, אייל, אובחן עם רגישות סנסורית. עם אייל היינו צרכים
ללמוד כיצד לשחק באופן כזה שהמוטיבציה שלו תגדל ושהוא ייהנה
מלמידה. עם אדם, בני הקטן שאובחן כאוטיסט, היה זה עוד יותר קשה משום שהוא התעלם מאיתנו הרבה מאד מהזמן ודחה בצרחות ... רב על המסילה ועוד). בספר אנסה לפרוש את השיטות והמשחקים שעזרו לי להתקרב לילדי (תוך כדי הוא קיבל הרבה מאד טיפולים שונים מאנשי מקצוע מצוינים). משחקים רבים
למדתי או המצאתי בזמן שישבתי בטיפולים עצמם. אדם היה קטן מידי מכדי להישאר בטיפולים לבדו וכך הרווחנו מהטיפול באופן ... אתכם את נסיוני והידע שרכשתי. לקח לי זמן רב לאסוף ולשכלל את הידע ואני מודה בעיקר לאנשי המקצוע שצפיתי בהם והרעיונות שעלו בי בעקבות זאת. הספר מאחד את כל מה
שלמדתי מאנשי מקצוע ומהתבוננות אישית שלי בילד שלי ובילדים אחרים עם בעיות התפתחות ותקשורת. כל מה שעזר לבני וכן הניסיון ... שלילדיהם עיכובים התפתחותיים שונים או אוטיזם. בני אדם אובחן כאוטיסט. הפרק הראשון בספר מביא את הסיפור האישי של משפחתנו ואני מאמינה שתוכלו להזדהות עימו
וללמוד מהדרך אותה עברנו, גם אם ילדכם סובל מבעיות אחרות ולא דווקא אוטיזם. הפרק השני עוסק בשאלות שהורה צריך לשאול את עצמו ... למשחקים ופעילויות ילד - הורה, פעילויות המתאימות לילדים המצויים במקומות שונים על הרצף האוטיסטי. בפרק 7 תמצאו דוגמאות לתכניות ABA. פרק 8 הוא החלק האחרון של
הלימוד, ההכללה של תכניות העבודה אל תוך חיי היום יום של הילד ומשפחתו. פרק 1 סיפור אישי כאשר החלטתי לכתוב את הספר הזה ... ומחקה את קולות המעלית - (יש מעליות שנפתחות הן משמיעות קול צילצול כפול המזכיר פעמון ואדם היה מחקה את הקול הזה שעות אחרי שהיינו פוגשים במעלית כזו). במשך הזמן
למדתי לתעב מעליות עם הצליל הזה משום שידעתי שאדם לא יפסיק להדהד אותו במשך ימים אחכ. אדם היה הופך מכונית מגלגל את ... לא ראו שום בעיה אחרת. כאשר ניסיתי להבין מעט יותר נאמר לי שזו ההבחנה והן המליצו על קלינאית תקשורת ואולי על גן שפתי בשנה לאחר מכן, משום שכבר פיספסנו את שנת
הלימודים הנוכחית. באופן מרגיז היינו מפספסים כך כל שנה, גם בעתיד, משום שהצרכים של אדם השתנו לאורך הטיפולים שנתנו לו ... שלה היא שלא יכול להיות שילד אוטיסט יתקדם. אם הוא לא נשאר במצב של נפנוף ידיים, המהום מתמיד, התנדנדות, חוסר קשר עין או ליקוי בו וכו - סימן שאינו אוטיסט. מאז
למדתי שאנשים רבים חושבים בטעות שיש רק אוטיזם אחד - האוטיזם העמוק - שרוב האוכלוסיה מכירה מסרטים בהם דמויות אנשים ... הסברים פסיכולוגיסטים. בעיקר היא הדגישה את העובדה שבמהלך השהייה במרכז עלי בעלי ועלי לשים את משפחתנו כולה בידיה. בעלי הוא אדם עצור, שותק ומופנם שרק כאשר
לומדים להכירו היטב ניתן לראות את העושר הפנימי שלו. אני לעומת זאת מוחצנת ודברנית לא קטנה. בעלי שתק במהלך רוב המפגש ... שנינו. לא ויתרתי. עדיין חיפשתי ורציתי למצוא גישה שתטפל באוטיזם של אדם ותעזור לו להביא את עצמו לעולם ושהוא יהיה מסוגל לתת לעולם להיכנס לתוכו. הייתי מוכנה
ללמוד שיטה כזו, לערוך שינויים בעצמי ובארגון המשפחתי שלי. נכנסתי לאתרים רבים באינטרנט ומצאתי שרק באתר אחד, האתר של איבר ... בדרכים שונות להישאר לשבת איתה. בנוסף לצעצועים הרבים שהיו בבתנו היא הגיע לכל מפגש עם אדם כשהיא נושאת איתה לפחות 5 שקיות ענקיות של צעצועים, משחקים, תמונות
ללמידה וחיזוקים קטנים. אדם התחיל להתרגש כשהיא הגיעה אלינו ולרוץ לעברה כדי להציץ בשקיות הללו. סוף סוף תגובה רגשית ... הייתי יושבת במדרגות המובילות לקומה העליונה בבית, בכדי שאדם לא יראה אותי ודעתו תוסח, ומקשיבה בהתפעמות למה שרחלה מצליחה לעשות עם אדם. מקשיבה ביראת כבוד לילד
שלומד כיצד
ללמוד ולומד כיצד להביט באנשים, כיצד להגיב באופן הנכון, כיצד להמתין לתורו, לומר הכל. לאט לאט הוא ידע לומר ... להיות מוכנים לכך. יש צורך להכשיר מטפלות, שהן בדכ סטודנטיות והכי חשוב למצוא מנחה שידריך את הצוות, ההורים ובסופו של דבר גם את הסייעת והצוות בגן. במהלך הזמן
למדתי שיש עוד גישות בשוק הטיפולים לאוטיסטים (שוק רחב ובעייתי מאד שאין עליו פיקוח משום גורם). מנסיוני, הטיפול ... נוסף הוא בונוס ולא תמיד הכרח. אדם קיבל במהלך הזמן טיפולים רבים נוספים כמו גרינספן (בעיקר בחופש הגדול לפני שנכנס לגן, קיבל טיפולים זוגיים עם עוד ילד בכדי
שילמד התנהגות חברתית ותקשורת שתעזור לו בהשתלבות בגן), רכיבה טיפולית, שחיה טיפולית, טיפול במוסיקה, שיטת ורדי, קלינאית ... מאפשרת את השתתפותו בטיפולים אחרים או בשום מסגרת אחרת (כמו גן וחוגים). ה - ABA מעצב את התנהגותו של הילד, מכחיד התנהגויות לא רצויות ומוסיף התנהגויות רצויות,
מלמד כיצד להירגע ולשבת,
מלמד חוקים על רגשות וחברתיים,
מלמד כיצד
ללמוד (טרום
למידה) מלמד עניינים דידקטיים,
מלמד כיצד לדבר ועוד ועוד. ABA היא גישה שניתן ליישם אותה בדרכים רבות ובסיטואציות שונות. את השיפור וההתקדמות אצל הילד ...