זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 10... התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 10 משחק סימבולי מטרה: הילד ילמד לשחק במשחק דמיוני ולהמציא סצנות. התהליך: בתחילת הדרך של המשחק הסימבולי כדאי להשתמש בצעצועים שהילד אוהב, כך המוטיבציה שלו למשחק סימבולי גבוהה. הרעיון הוא להמחיז סצנות פשוטות ... או כלב יגיעו לרכבת לנסוע בה או לעבור את הגשר מעליה וכו. שאילת שאלות - תכנית ראשונית מטרה: הילד ילמד לשאול שאלות. מילות שאלה: מה, מי, איך, איפה, כמה, מתי, למה וכו. התהליך: 1.משחק השאלה והניחושים. הכיני לפני תחילת הטיפול קופסא סגורה שאי אפשר לראות מה יש בתוכה. הכניסי לקופסא ... כיף לי לשחק איתך. 10.חזרי על כל התהליך כפעמיים שלוש בכל מפגש טיפולי. 11.הצעות כלליות נוספות ללימוד מילות שאלה אחרות - לשחק במשחק דמיוני שבו מישהו מתקשר אלינו, להרים את השפופרת ולשאול מי זה?, לבקש מהילד לעשות זאת גם. להראות לילד תמונה ואז להסתיר חלק ממנה ולשאול מי זה שם?. לבקש מהילד תגיד - מי זה?. וכו. כדי ללמד את הילד לשאול למה (מילת שאלה מתוחכמת יותר שמלמדים בדכ לאחר שהילד יודע את כל שאר מילות השאלה) אפשר להשתמש במשחק קופסא של אסוציאציות (הילד כבר אמור לדעת לשחק מצוין גם את המשחק הזה בשלב שלומדים את שאילת הלמה). לוקחים 2 כרטיסים ששיכים זה לזה, למשל כרטיס של כלב וכרטיס של מלונה ובנוסף כרטיס שאינו שייך כמו כרטיס של בננה. מניחים את שלושת הכרטיסים על השולחן. שואלים את ... מהילד תגיד למה כבקשה ישירה אם הילד אינו מבצע זאת לאחר מספר ניסיונות. 12.ישנם משחקים שונים בכדי ללמוד את כל מילות השאלה. יש לקבל הנחיות ממנחה ובהחלט כדאי בשלב זה לערב את קלינאית התקשורת שיש לה ניסיון רב בנושאים של שפה. פיתויים תקשורתיים מטרה: ללמדת את הילד פניות תקשורתיות ראשוניות כמו - תני לי, זוזי, תפתחי לי, תעזרי לי, לא רוצה, כן, עוד, בואי, לכי, לא. התהליך: ניקח לדוגמה את תפתחי לי או תעזרי לי. לפני שאת מתיישבת לטיפול ... אמרי לילד איך עזרת לי לתקן את הצעצוע, כל הכבוד לך! ביחד אנחנו מצליחים!. חיקוי ציור מטרה: הילד ילמד לצייר קו, עיגול, פרצוף וכו. התהליך: 1.הכיני דף או שניים ושני טושים נוחים לאחיזה (עבים יותר מהרגיל) בשני צבעים שונים. 2.בשעת הטיפול הוציאי את הדף, הניחי אותו בינך לבין הילד. ... מהעבודה המשותפת שלכם בסגנון נהדר, הצלחנו ביחד, תראה, ציירנו קו!. היענות לבקשות המטרה: הילד ילמד שכיף להיענות לבקשות של מבוגרים. התהליך: 1.מצאי דבר מה שהילד בטוח ירצה לעשות כשאת מבקשת. לדוגמה: את תבקשי מהילד לאכול שוקולד. (השוקולד הוא דוגמה קיצונית כדי להבהיר כאן למה ... והידע. התפתחותו של כל ילד תלויה גם בכמה הוא מבין שהמבוגר מולו הוא המדריך שלו לחיים ושכייף וכדאי ללמוד ממנו ולבצע מה שהוא מבקש, למרות שלפעמים זה מתנגש עם מה שהילד רוצה. כאשר הילד יפנים זאת יהיה לו הרבה יותר קל ללמוד בהמשך. תורות, הקפדה על חוקים מטרה: הילד ילמד מה הם תורות וחוקי משחק (מתחילים עם חוק אחד). הדרך: בתחילה נלמד תורות וחוקים ליד שולחן או על השטיח וכשהילד יפנים זאת ננסה ללמד תורות וחוקים באמצעות משחקי חברה כמו מחבואים, תופשת וכו. 1.במידה והילד בעל קישורי מוטוריקה עדינה טובים אפשר להשתמש במשחק יצירת שרשרת צבעונית. במידה והילד לא רכש עדיין מוטוריקה ... שהילד כבר על סף יכולת הסבלנות ולא יוכל להכיל עוד לזמן רב את הסיטואציה. שיתוף בחוויה מטרה: הילד ילמד לשתף אחר בחוויה שלו. הדרך: 1.כאשר סיימתם את השרשרת (מהתכנית בדף הקודם) אמרי: בוא נראה לאמא את השרשרת. 2.אמרי בוא נחפש את אמא ונראה לה את השרשרת. 3.לכו לחפש את אמא. אם אינכם ... אפשר וצריך לעשות גם עם ציור שהילד צייר, עבודה שייצר עי הדבקות וכו. שירים וסיפורים המטרה: הילד ילמד להקשיב ולהינות משירים וסיפורים התהליך: 1.מצאי שירים וסיפורים שמתאימים לרמתו של הילד. אפשר להתחיל במעשה בחמישה בלונים או הבית של יעל, תירס חם, המטריה הגדולה של אבא, כספיון ועוד. ... שבהם מסופרים סיפורי ילדים. במקרה זה עובדים על הערוץ האודטורי ומוסיפים את הערוץ הוויזואלי כך שהילד לומד לווסת אותם ולהיות בקשב בשני הערוצים. הכיני את האביזרים הויזואליים המתאימים לסיפור (במקרה של הסיפור סבא אליעזר והגזר הכיני תמונות או ציורים של סבא, גזר, סבתא, נכדה וכו). השמיעי ... חזקי אותו על הקשבה, ישיבה, רוגע, שיתוף פעולה ומשחק נאות. חלוקת קשב והתרגלות לרעשי רקע מטרה: הילד ילמד להיות מרוכז גם כשיש הסחות אודיטוריות (שמיעה). התהליך: 1.את זקוקה לטייפ פשוט (עדיף לא דיסקים משום שהרבה מאד ילדים אוטיסטים מאד אוהבים לגעת במכשירים ובעיקר לסובב את הדיסקים). לכן ...