מחשבות על החיים ומה שמעבר - 1... אפשר לו לידע זאת אבל מי שיודע משכל כגון לומדים שמרגישים מעט טעם השכל בפשט וקשיא כדרך הלומדים או חכמים בחכמות אחרות, שמרגישים טעם שכל יכולין להבין טעם ארץ ישראל כי אוירא דארץ ישראל מחכים וטעם החכמה והשכל בודאי יקר מאד לעלות מדרגה לדרגה בנאדם צריך לברר את המדמה ולעלות מהמדמה אל השכל, לא לדמיין יותר ... זה מקום שאני יוצא מחוץ להגדרות. אם אני מתמקרב לצדיק / מורה / מישהו ואני יוצא ממנו בתחושה שאני חכם אז קבלתי גאווה, אם אני מתקרב לצדיק ויוצא ממנו בתחושה שאני טיפש אז לכאורה קבלתי שיפלות, זה גם כן גאווה, גם להיות טיפש זה גאווה. השיפלות זה מקום שאני לא חכם ולא טיפש, אני כלום בכלל. רבי נחמן מסביר שבתחיית המתים השיפלות תחייה, זא שהמקום של האין הבדל יחייה, שזה ... קמים ובורחים, אומרים עזוב אותי, תן לי ללכת לעבוד, תן לי לחפש משהו... דימוי מרבי נחמן - כדי להגיע לחוכמה העליונה צריך לעבור את שבע החוכמות, זא לקחו את העולם וחלקו אותו לשבע חוכמות ואני צריך את שבע החוכמות לדעת כדי שאוכל להבין את החוכמה העליונה. ורבי נחמן אומר שמי שלומד את שבע החכמות האלה, בתוך השבע חוכמות האלה יש אבן נגף (יש מכשול) שהשבע חוכמות האלו כאילו גורמות שלא אצליח להגיע לחוכמה העליונה, הם כאילו קונטראס לחוכמה העליונה - החוכמה האמיתית, אבל אם אני... אז אני עובר את השבע חוכמות ומגיע לחוכמה העליונה. ברבי נחמן בכל הספרים שלו תמיד שהוא דיבר על השכל העליון הוא תמיד אמר שאני חייב להיות גיבור, חייב להיות חכם, חייב להיות עשיר, חייב להיות הכל. מפת דרכים כמטפורה לרצו ושוב. עי הכללות באס קיים גם רק אין משמעות, ... כפשוטו, אין אפשרות בכלל ליותר טוב. בנוסף, נטל ההוכחה על המתנגד, בשונה מהכי טוב שבו נטל ההוכחה על המגדיר. החוכמה תחיה את בעליה, אם תפעיל את מוח תרגיש חיים. מה היא צורה שמחיה את עצמה? ולא הפך שמחיה את ... נהנה מהאוכל הוא נהנה מהאותיות של האוכל, מה זה האותיות? הכוונה, השכלים שיש שם. עכשיו, אם בנאדם הוא מספיק חכם, אז זה לא משנה מה הוא עושה, אין שום הבדל מבחינתו בין להתעסק בזה או בזה, אין שום הבדל, זא זה אותו דבר לגמרי. עכשיו, אם האדם לא חכם, שיזהר לא ליפול ללבוש החיצוני ומצד שני שלא יומר שהוא חייב להתנתק מהצד השני. כי האמת האמיתית היא, שבסוף ...