... במסכתות קטנות, מסכת אבות דרבי נתן, נוסחה א, פרק טז: ושנאת הבריות כיצד? מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את
החכמים ושנא את התלמידים. אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ. אלא אהוב את כולם ושנא ... לאסופי, והאסופי לממזר, והממזר לנתין, והנתין לגר, והגר לעבד משוחרר. במה דברים אמורים? בזמן שהם שוים
בחכמה, אבל אם היה ממזר תח וכהן גדול עם הארץ, ממזר תלמיד
חכם קודם... וכל הגדול
בחכמה קודם לחבירו. ותראה, התלמיד החפץ בדעת ובאמת, כי בהלכה היהודית הזכות לפת לחם, או ... כיון שהיפוכו הגמור של דבר זה בהלכה, זאת לך לאות שלא ערך האדם הוא לנגד עיני ההלכה אלא עבודת ה . תלמיד
חכם נחשב ומקבל, עם הארץ אינו נחשב ולא יקבל (אם אין די צורכם לתלמידי
חכמים). צדקה לגויים - אינה מעיקר הדין אלא רק מפני דרכי שלום (שלא יהא תירוץ לגויים ... ברבית, ודעת הרמא: ויש מחמירין אף במומר להלוותו. ובשות יביע אומר פסק להקל (חלק ה - יוד, סימן יג): וככ
החכם צבי (סי מג) שאין ספק שמותר להלוות ברבית למחלל שבת בפרהסיא. עש. ואמנם השבות יעקב חב ...