על ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן... אם יהיה אלהים עמדי וגו? אלא אמר יעקב: חלמא חלמנא, וחלמין מנייהו קשוט ומנייהו לא קשוט, ואם יתקיים הא ידענא דחלמא קשוט הוא (ותרגומו: אמר רבי יהודה: כיון שהקבה הבטיח ליעקב שישמרנו, מדוע לא האמין, עד שאמר אם יהיה אלהים עמדי? אלא שידע יעקב שיש חלומות אמיתיים ויש חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: אם יתקיים החלום אדע שהיה זה חלום אמיתי). הפלא ... בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה במקום הזה ואנכי לא ידעתי (בראשית כח, טז). אף על פי כן הטיל ספק בדבר כל החלום שחלם שם, שמא הטעה אותו השד. פשיטא שאם אבותינו הקדושים לא ידעו להבדיל בין חלום אלוהים לחלום שדים, חכמי התלמוד ודאי שאינם יכולים. אלא, כדרכם של כל התיאולוגים אינם בוחלים לומר ... ידי מלאך.... לא הספיקו לו, למהרשא, שדים מחד ומלאכים מאידך, הלך והוסיף עוד סוג חלום והוא ממערכת השמיים. לא ידענו מה היא אותה מערכת שמיים, ואולי שם שדים ומלאכים עושים יחד. והאבן עזרא (בראשית מ, ח) כתב בפשטות: וכל ... שראהו תלת זימני [שלוש פעמים]. ויש אומרים שבזמן הזה אין להתענות תענית חלום בשבת, שאין אנו בקיאים בפתרון חלומות לידע איזה טוב ואיזה רע. והעולם אומרים שנמצא בספרים קדמונים שעל שלשה חלומות מתענים בשבת, ואלו הן: הרואה סת שנשרף, ... כלל לחלומות רעים כאלה. ואם יתעקש הרב לומר שחלומו ודאי על ידי מלאך (על אף שיעקב אבינו בעצמו לא ידע להבחין, כמו שכתבנו לעיל), נאמר לו: והלא גם יוסף הצדיק שחלם על ידי מלאך, אמרו עליו שאין חלומות בלא ...