... שכל המונחים הקושרים את התודעה לעשייה - מתיישבים הם באופן מדוייק עם הדוגמה שהשתמש בה מחבר
התורה - הארץ. דוגמה זו נכונה היא ומדוייקת לגבי התודעה האנושית ויחסה למאורות הגדולים, ולכדור הארץ שני מאורות: מאור השמש העצום, המאור הצנוע של הירח, וגם הכוכבים. באופן הזה ... יעצרו מלכת, כי ללא עשייה אין תוקף לזמן - דבר שיוביל בהכרח לקריסת התודעה... וזו תשובת מחבר
התורה לשאלה עקרונית זו: ויתן אתם אלהים ברקיע השמים, להאיר על - הארץ, ולמשל ביום ובלילה, ולהבדיל בין האור ובין החשך, וירא אלהים כי - טוב. כאן השתמש מחבר
התורה בפועל חדש לתת שערכו הספרותי בתורה: למכור. הייתי רוצה לעמוד על הפועל המקורי הזה (לתת) שבאמצעותו ניתן לרדת אל עומק תשובת המחבר לשאלה העקרונית שלעיל. ביוני 2007 עמדתי ... בשיטת סוחר החליפין הקדומה. כך נוצר המטבע ועימו נוצרו שני פועלים חדשים: למכור ולקנות. אולם
התורה נותרה נאמנה למונחים הישנים תן ו קח כי הם ביטאו נאמנה את רצון האדם: שמואל נתן את העז שלו לראובן ולקח במקומו שק של אורז. במילים אחרות, העז היה של שמואל, והוא רצה לתת ... קנה מהר, פשוט החליף מטבעות... וכאן בחתך הסטורי זה קרה דבר שאף אחד לא שם לב אליו - מלבד
התורה... שני הפועלים הטריים לקנות ולמכור שראו אור בחסות המטבע - נשחקו מהר מדי... קרתה נסיגה פיתאומית מהערך שהתיימרו להציג. הקניה התרחקה מערך הלקיחה הקדומה, והמכירה כבר לא ... הסטורית זו, חלה שחיקה במשמעות הנתינה והלקיחה, וכאמור אף אחד לא שם לב לאבחנה הזאת - מלבד
התורה . לציין ולהדגיש, אינני מנסה למתוח ביקורת על צורת השימוש בשני הפועלים החדשים, ולא על האקדמיה העברית ואף לא על כניסת המטבע לשוק המסחר, וגם מחבר
התורה לא ביקש להוריד את שני הפועלים החדשים ממצבת הפועלים התקנית, נהפוך, הוא עשה שימוש באבחנה הזאת - היינו בשני הפועלים החדשים, במטרה להסב את תשומת ליבנו למוטיב האינפלציוני ... מדבר, אלא זוהי תכונת הנחש שבאדם: הניחוש, הספק הערמומי - הוא הוא הנחש אליו כיוונה אותנו
התורה. חוה אימנו דיברה עם עצמה בסך הכל... מטבע הדברים, עם ארז הבכור אני יורד לעומק יותר מאשר גידי ושרה... וכך בכל שיחת חולין תנכית שלנו, הוא התרגל לשאול אותי: אבא, זה ההסבר ... חפצה. למיותר לציין כי גם אברהם אבינו לקח ממנו את השדה ושילם עבורה בלב שלם ובנפש חפצה...
התורה ניסתה להגיד לנו, דרך הפועלים האמיתיים של נתן - לקח ששימשו את המחבר בפרק הזה - שהעיסקה ההדדית הזו התקיימה בפועל, מתוך רצונם המלא של שני הצדדים. ארז היה מבסוט על שהצליח ... וגם לך מותר לטעות... - נו, אז טעינו? - כן! תתפלא לשמוע! - והטעות...? - כאן אבא! אתה אומר
שהתורה החליטה ללכת רק על הפועלים התקניים של לתת - לקחת, ולוותר על הפועלים הקלים החלופיים של לקנות - למכור יען אינם מבטאים את העומק הנכון של מוטיבי העיסקה... נכון? - נכון. ... ויקם וילך, ויבז עשו את - הבכרה. (בראשית, כה) - תודה על הערתך ארז... כאן טמונה למעשה אבחנת
התורה שדיברנו עליה...
התורה עשתה שימוש גם בשני הפועלים הקלים במקרה הנכון ובמקום הנכון - במטרה להסב את תשומת ליבנו למוטיב האינפלציוני בערך הנתינה והלקיחה שביטאו שני הפועלים החלופיים... עשו לא חשב הרבה... גם לא לעומק... הוא שלף מהמותן... הוא מכר...
התורה ביקשה להדגיש לנו כי עשו מכר את הבכורה שלו - לא נתן... ואף יעקב השתמש בפועל למכור כאשר ביקש מעשו לוותר לו על הבכורה. יעקב הכיר בעובדה כי אינו יכול לבקש מעשו לתת את ... את הכלי הזה, הוא יודע לתת: ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים... הוא נתן לו בלב שלם. לסיום,
התורה לא שכחה לתת את דעתה על חלקו של עשו בעסקה... והיא בזה לו: ויבז עשו את - הבכרה - וניתן במקביל לציין: וימכור עשו את - הבכרה... בזאת היא רמזה לנו, כי שני הפועלים ויבז ו ... לצרף את הודאתי הכנה לפניו: ללא אבחנתך הביקורתית לכאורה, לא הייתי מגיע אל התימוכין לאבחנת
התורה בין שני זוגות המונחים... מגיע לך טפיחה על השכם, וגם זפטה על שאכלנו באיחור בגללך... כטווס נפוח בתקופת החיזור, התקרב ארז שוב לעברי ובידו ספר התנך הבעייתי שלו שממאן לסגור אותו... - אבא, אני חושב שמצאתי עוד תימוכין לאבחנתך! - כוונתך - לאבחנת
התורה. - כן לאבחנת
התורה, בבקשה: כו ויאמר יהודה אל - אחיו: מה - בצע כי נהרג את - אחינו, וכסינו את - דמו. כז לכו ונמכרנו לישמעאלים, וידנו אל - תהי - בו, כי - אחינו בשרנו הוא, וישמעו אחיו. כוח ... אותו... הוסיף ארז המנופח, ואם אני זוכר טוב, הם גם התחרטו אחר כך על המכירה... לכן דייקה
התורה והשתמשה בפועל הנכון: וימכרו את - יוסף לישמעאלים... - לא נתנו אותו. - וכל מילה מיותרת. תודה ארז. עד כאן. וזה הזמן לחזור אל הסיפא של התמונה הרביעית, דרכה ביקש המחבר ... ימישכו להאיר, תרצה יפסיקו את מאורם והיא תקרוס. השאלה היא, מה היא הגדרת הפועל תרצה? מחבר
התורה הגדיר עבורינו במדויק את הפועל הזה: תרצה - משמע תתן, תחליף את מרכולתה, תמיר אותה בדבר אחר, תתן את הטובין של מרכולתה על מנת לקבל במקומם טובין אחרים. מחבר
התורה הקפיד להשמיע לי את ההגדרה המדוייקת - לא ההגדרה הקרובה גם לא הדומה... תרצה - משמע תתן, תתן בלב שלם, תחליף את הסחורה בלב שלם ובנפש חפצה מבלי שמץ של היסוס... לכן הוא ... של הגלגל במידע אחר, לפדות את המידע. כך ראה משה רבינו את הרצון שיפעיל את מכונת החיים. מחבר
התורה ראה את התודעה נותנת את המידע שבידה, גם מוכרת גם קונה... וכל עוד עסקת החילופין הו מתקיימת - המאור קיים על שני ערוציו: העליון והתחתון. באופן הזה תיאר המחבר את מכונת ...