בודהיזם - סיבתיות... - סיבתיות השיחה הארוכה על סיבתיות Mahnidna Sutta מהאנידאנה סוטההתהוות מותנית (paiccasamuppdo) I.כך שמעתי. (1) ... של לידה, בהפסקה מוחלטת של לידה, האם הזדקנות ומוות יכלו להופיע? כמובן שלא, אדוני. לכן, אננדה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של הזדקנות ומוות - כלומר, לידה. לידה I.כך אמרתי: עם קיום כתנאי נוצרת ... מוחלטת של קיום, בהפסקה מוחלטת של קיום, האם לידה תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של לידה - כלומר, קיום. קיום I.כך אמרתי: עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. ... מוחלטת של היקשרות, בהפסקה מוחלטת של היקשרות, האם קיום יוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של קיום, כלומר - היקשרות. היקשרות I.כך אמרתי: עם השתוקקות כתנאי נוצרת ... מוחלטת של כל הרגשה, בהפסקה מוחלטת של הרגשה, האם השתוקקות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של השתוקקות, כלומר - הרגשה. תלוי בהשתוקקות I.כך, אננדה, כאשר יש הרגשה ... נוצרת לקיחת בעלות, (13) כאשר יש לקיחת בעלות נוצרת תאוות בצע, (14) כאשר יש תאוות בצע נוצר רצון להגן על הרכוש, (15) וכתוצאה מרצון להגן על הרכוש, מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ... על רכוש, האם יווצרו תופעות רעות ומזיקות שונות כאלו? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, רצון להגן על רכוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל התופעות הרעות והמזיקות השונות הללו. I.כך אמרתי: עם תאוות בצע ... מוחלטת של תאוות בצע, האם רצון להגן על רכוש יוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, תאוות בצע היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל רצון להגן על רכוש. I.כך אמרתי: עם לקיחת בעלות כתנאי נוצרת תאוות ... בהפסקה מוחלטת של לקיחת בעלות, האם תאוות בצע תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, לקיחת בעלות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של תאוות בצע. I.כך אמרתי: עם הימשכות כתנאי נוצרת לקיחת בעלות. וזו ... בהפסקה מוחלטת של הימשכות, האם לקיחת בעלות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, היקשרות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל לקיחת בעלות. I.כך אמרתי: עם משאלת - תשוקה כתנאי נוצרת הימשכות. ... מוחלטת של משאלת - תשוקה, האם הימשכות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, משאלת - תשוקה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל הימשכות. I.כך אמרתי: עם לקיחת - החלטה כתנאי נוצרת משאלת - תשוקה. ... של לקיחת - החלטה, האם משאלת - תשוקה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, לקיחת - החלטה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל משאלת - תשוקה. I.כך אמרתי: עם רצון - להשיג כתנאי נוצרת לקיחת - ... של רצון - להשיג, האם לקיחת - החלטה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, רצון - להשיג הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל לקיחת - החלטה. I.כך אמרתי: עם חיפוש כתנאי נוצר רצון - להשיג. ... בהפסקה מוחלטת של חיפוש, האם רצון - להשיג היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, חיפוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל רצון - להשיג. I.כך אמרתי: עם השתוקקות כתנאי נוצר חיפוש. וזו ... בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם חיפוש היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, השתוקקות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל חיפוש. כך, אננדה, שתי תופעות אלו מתאחדות בהרגשה. (16) הרגשה ... מוחלטת של מגע, בהפסקה מוחלטת של מגע, האם הרגשה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מגע הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל הרגשה. מגע I.כך אמרתי: עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצר מגע. וזו ... - חומריות לא היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל מגע. מנטליות - חומריות I.כך אמרתי: עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - ... באיבה, האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות. הכרה I.כך אמרתי: עם מנטליות - חומריות כתנאי ... מקור לסבל העצום - ללידה עתידית, הזדקנות, ומוות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה. אננדה, במידה זו (אנו יכולים להתחקות) אחר לידה, הזדקנות, מוות ...