בודהיזם - סיבתיותבודהיזם - סיבתיות השיחה הארוכה על סיבתיות Mahnidna Sutta מהאנידאנה סוטההתהוות מותנית (paiccasamuppdo) I.כך שמעתי. [1] פעם אחת הבודהה התגורר בין בני הקורו, היכן שהיתה עיר ... לידה, בהפסקה מוחלטת של לידה, האם הזדקנות ומוות יכלו להופיע? כמובן שלא, אדוני. לכן, אננדה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של הזדקנות ומוות - כלומר, לידה. לידה I.כך אמרתי: עם קיום כתנאי נוצרת לידה. וזו הדרך, אננדה, שיש ... קיום, בהפסקה מוחלטת של קיום, האם לידה תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של לידה - כלומר, קיום. קיום I.כך אמרתי: עם היקשרות כתנאי נוצר קיום. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין ... של היקשרות, בהפסקה מוחלטת של היקשרות, האם קיום יוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של קיום, כלומר - היקשרות. היקשרות I.כך אמרתי: עם השתוקקות כתנאי נוצרת היקשרות. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין ... כל הרגשה, בהפסקה מוחלטת של הרגשה, האם השתוקקות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של השתוקקות, כלומר - הרגשה. תלוי בהשתוקקות I.כך, אננדה, כאשר יש הרגשה נוצרת השתוקקות, כאשר יש השתוקקות נוצר ... [13] כאשר יש לקיחת בעלות נוצרת תאוות בצע, [14] כאשר יש תאוות בצע נוצר רצון להגן על הרכוש, [15] וכתוצאה מרצון להגן על הרכוש, מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות, אמירת שקרים ותופעות ... יווצרו תופעות רעות ומזיקות שונות כאלו? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, רצון להגן על רכוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל התופעות הרעות והמזיקות השונות הללו. I.כך אמרתי: עם תאוות בצע כתנאי נוצר רצון להגן על רכוש. ... בצע, האם רצון להגן על רכוש יוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, תאוות בצע היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל רצון להגן על רכוש. I.כך אמרתי: עם לקיחת בעלות כתנאי נוצרת תאוות בצע. וזו הדרך, אננדה, ... של לקיחת בעלות, האם תאוות בצע תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, לקיחת בעלות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של תאוות בצע. I.כך אמרתי: עם הימשכות כתנאי נוצרת לקיחת בעלות. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם ... בהפסקה מוחלטת של הימשכות, האם לקיחת בעלות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, היקשרות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל לקיחת בעלות. I.כך אמרתי: עם משאלת - תשוקה כתנאי נוצרת הימשכות. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין ... משאלת - תשוקה, האם הימשכות תוכל להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, משאלת - תשוקה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל הימשכות. I.כך אמרתי: עם לקיחת - החלטה כתנאי נוצרת משאלת - תשוקה. וזו הדרך, אננדה, שיש ... האם משאלת - תשוקה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, לקיחת - החלטה היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל משאלת - תשוקה. I.כך אמרתי: עם רצון - להשיג כתנאי נוצרת לקיחת - החלטה. וזו הדרך, ... האם לקיחת - החלטה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, רצון - להשיג הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל לקיחת - החלטה. I.כך אמרתי: עם חיפוש כתנאי נוצר רצון - להשיג. וזו הדרך, אננדה, שיש ... של חיפוש, האם רצון - להשיג היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, חיפוש הוא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל רצון - להשיג. I.כך אמרתי: עם השתוקקות כתנאי נוצר חיפוש. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: ... בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם חיפוש היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, השתוקקות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל חיפוש. כך, אננדה, שתי תופעות אלו מתאחדות בהרגשה. [16] הרגשה I.כך אמרתי: עם מגע כתנאי נוצרת ... בהפסקה מוחלטת של מגע, האם הרגשה היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מגע הוא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל הרגשה. מגע I.כך אמרתי: עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצר מגע. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין ... היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל מגע. מנטליות - חומריות I.כך אמרתי: עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. וזו הדרך, אננדה, ... האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות. הכרה I.כך אמרתי: עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. וזו הדרך, אננדה, שיש ... לסבל העצום - ללידה עתידית, הזדקנות, ומוות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה. אננדה, במידה זו [אנו יכולים להתחקות] אחר לידה, הזדקנות, מוות ומעבר מהעולם הזה והיוולדות יצורים מחדש ...