... החיים,
סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן חא יח (ברסלב) 1 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: תכלית החיים,
סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן חא יח (ברסלב) 1. שאלה: כאשר חשבתי על
הסיבה הראשונה, הבנתי שלא יכולה להיות
סיבה כל עוד אין מצב שיש
תוצאה. אליעד: אתה צריך לחשוב על זה שאם אין שתי ישויות, ויש רק ישות אחת אז אי אפשר להגיד שיש
תוצאה, כי אין שינוי. אם בהתחלה הכל אחד, אז לא שייך להגיד שיהיה ככה, אין ככה, אין תכליתיות. זה לא אומר רק שאין
סיבה זה גם אומר שיש העדר
סיבה. הכוונה שאין
סיבה , זה לא אומר שזה קרה בגלל שאין
סיבה, אנשים חושבים שהכל קורה בלי
סיבה אבל זה לא נכון, בנקודת ההתחלה עוד אין הבדל בין יש
סיבה לאין
סיבה, להגיד שהכל קורה בלי
סיבה ולהגיד שהכל קורה עם
סיבה זה אותו הדבר. אבל אתה חווה את החיים שקורים בשיא
הסיבה, מה זה אומר? ברגע שמשהו קורה לך, למה זה קורה? מה התכלית של הדבר? זאת התכלית של הדבר. עכשיו אתה יכול להגיד שזה בלי
סיבה כי אין תכלית, אבל זאת
הסיבה שזה יהיה. למשל עכשיו יירקו עלי, מה
הסיבה? לאן זה מוביל? כדי שיירקו עלי. שאלה: זה לא משנה אם יש
סיבה או אין
סיבה? אליעד: זה לא כך, את אומרת מה אכפת לי אם יש
סיבה או אין, אך זאת גישה שמכילה את המציאות, הכל בסדר, אבל אתה לא נהנה מהמציאות. שאתה אומר זה מה שיש אולי אתה לא סובל או סובל פחות, אבל אתה לא נהנה. אתה לא באמת שמח, איזה כיף שזה קרה, כי אתה לא חווה
סיבה. בסוף כדי שיהיה לך טוב את צריכה לרצות את הדבר, זה לא מספיק שאת לא מתנגדת, את גם צריכה לרצות ... שמחה? היית הכי שמחה, נכון? אבל צריך לחוות את זה בכל רגע. שאלה: אני אתן דוגמה, למשל באתי לכאן בגלל שאני באה, אני נהנית בגלל שאני מגיעה, אין לי
סיבה. אליעד: אני לא חושב שאת נמצאת היכן שאני מדבר, האם את חווה את התגשמות כל חלומותיך בזה שאת יושבת ... לא, את באה כי זה נותן לך משהו, את נהנית מהאינטראקציה, את נהנית ממה שזה נותן לך בסוף. את לא נהנית מזה שאת פה, את נהנית מזה שזה נותן לך משהו.
התוצאה רחוקה מהרגע הזה. התכלית של מעשיך לא נמצאת ברגע הזה, את מקווה להשיג תועלת באמצעות מה שאת עושה. ... תיאוריה, זה ידיעה אתה יודע שזה כך. כול דבר שקורה בעולם יש לו תכלית. ולתכלית יש עוד תכלית, למעשה הוא לא אומר שום דבר, אומר ולא אומר. תדע לך שכול
סיבתיות היא אמצעי להשיג
סיבתיות גבוהה יותר, וכך הלאה, למשל למה אדם בונה בית? כדי שיהיה לו מקום לנוח, ולמה רוצה לנוח? כדי שיוכל ... זה הדבר הכי מעניין, הוא מנסה להסביר מה התכלית, ונעצר באמצע, למעשה זה סוג של תנסה להבין. רבי נחמן מביא משהו מעניין שאתה קודם דברת עליו, בנושא
התוצאה, אתה אמרת בלי
תוצאה לא יכולה להיות
סיבה. כאן רבי נחמן מסביר שהתכלית של כל דבר נמצאת בנקודה הראשונה של כל דבר, למשל כאשר אתה קם בבוקר ...