... קריאת תיגר על החוקים המדעיים הצגת הבעיה שבאינדוקציה קוראת תיגר על החוקים המדעיים ועל מושג
הסיבתיות: אפשר להדגים זאת על ידי ניתוח התרחיש של פגיעת כדור ביליארד אחד בשני, ותזוזתו של הכדור השני. התפיסה המקובלת של
סיבתיות גורסת כי עקיבה בזמן (רצף הפעולות מתרחש בזמן באופן שנדמה לנו מיידי, או
כתוצאה משרשרת אירועים), סמיכות במרחב (קירבה, פגיעה או נגיעה של האובייקטים זה בזה), והישנות המקרה שוב ושוב הם שלושת התנאים ההכרחיים לכך שהכדור הראשון הוא
הסיבה לתזוזתו של הכדור השני. ניוטון ביסס על הנחות אלו את החוק המדעי על פיו במקרה זה הכדור האחד הוא
הסיבה לתזוזת הכדור השני. חוקים מדעיים כגון זה נובעים ממספר ... במקרה הזה שוב ושוב בגופים שונים, וטוענים להימצאותם של חוקים פיזיקאליים אוניברסליים ולכך
שבנסיבות זהות רצף ההתרחשויות שראינו יחזור על עצמו תמיד ובהכרח. מה ... הרגיל. משמע: 5. המעבר המורגל במחשבה הוא מושג ההכרח, ומקורו ברוח ולא במושאים (ברושם הנוצר במחשבה
כתוצאה מתחושה) ובמילים פשוטות: מכיוון שמדוגמה אחת של שני מושאים אין להסיק
סיבתיות (לא נוצר הכרח), ומריבוי דוגמאות כן ניתן לעשות זאת,
הסיבתיות קשורה בעיקר בחזרה. אבל, החיבור התמידי לא משנה את ... את מחשבותינו ממושא אחד לאחר על סמך הניסיון שנשנה בעבר. הטיעון הפסיכולוגיסטי של יום מנתק את
הסיבתיות מן המושאים, ומראה שההכרחיות נוצרת בסובייקט המתבונן ולא במושאים החיצוניים. משמע, אין כל צידוק לטעון
לסיבתיות. בעקבות בעיית האינדוקציה העמיד קאנט את המדע על מספר ... שתאוריה מדעית ניתן רק להפריך, אך לא לאמת (לדוגמה: ניתן לדעת כי התאוריה שקריאת התרנגול אינה
הסיבה לזריחת השמש על פי ההפרכה היסודית הקיימת לטענה זו). ברם, ... למעשה מסתיר את בעיית האינדוקציה על ידי מנגנון ההפרכה, ולא בהכרח פותרה: הם טענו, כי פופר מניח שאם
תוצאותיו של ניסוי מצביעות על הפרכתה של תורה כלשהי,
תוצאות אלה בהכרח תחזורנה על עצמן גם בעתיד ובכך תפרכנה את התורה ... ההדירות נתבעת רק מהתאוריה - לא מהפרכת התאוריה, פופר אינו מתימר אפוא להניח את חזרתן העתידית של
תוצאות ההפרכה, אלא מתימר רק לטעון כי די במאורע חד - פעמי שאינו ...