בשלח, מים, תלונות ושירה גדולה... הרבה מים יש בפרשת השבוע, פרשת בשלח. גם תלונות יש, ושירה אחת גדולה, מאוד גדולה. פרעה מתחרט שאישר לבני ישראל לצאת. הוא רודף אחריהם ומשיג אותם חנים על הים. העם נכנס לחרדה, משה מעודד אותם, ומבטיח להם ישועה מיוחדת ... עזה כל הלילה, שאלוהים מחולל, יוצרת נתיב יבש בין קירות מים. המצרים בראשות פרעה, רכבו ופרשיו, נוהרים אחרי בני ישראל אל תוך הים. מתח רב. אבל, אלוהים מונע קרבה כלשהי בין בני ישראל למצרים הרודפים אחריהם. ומלאכים שירה אומרים. אלוהים מעורר מהומה ובלבול בתוך מחנה מצרים, אשר בתוך הים. המצרים, מלאי חרדה, ... למהלכם הרגיל ומכסים את הרכב ואת הפרשים לכל חיל פרעה הבאים אחריהם בים, וכל צבא מצרים טובע. חרדת בני ישראל נמוגה, כעת הם מאמינים בה ובמשה, כך ממש כתוב. המלאכים רוצים שוב לשיר. אבל, אלוהים, שאינו שמח במפלת רשעים, מונע זאת מהם בגינוי חריף ביותר. למשה ולבני - ישראל, לעומת - זאת, אין שום מניעה מלשיר והם פותחים בשירה עזה: אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה ויאמרו לאמר אשירה לה כי גאה גאה סוס ורכבו רמה בים. שירת משה ובני ישראל מלאת תשבחות לאלוהים על אשר הציל אותם והטביע את חיל פרעה אשר ירדו במצולת כמו אבן וצללו כעופרת במים ... סוס ורכבו רמה בים.: המדרש יודע לספר שכולם, אבל ממש כולם, השתתפו בשירה: דרש רבי יוסי הגלילי: בשעה שעלו ישראל מן הים נתנו עיניהם לומר שירה, וכיצד אמרו שירה? עולל מוטל על ברכי אמו ותינוק יונק משדי אמו, כיון ... ח, ג) היה רבי מאיר אומר: מנין שאפילו עוברים שבמעי אמן אמרו שירה? שנאמר: במקהלות ברכו אלהים, ה ממקור ישראל (תהלים סח, כז).: (והרי לא ראו! אמר רבי תנחום: כרס נעשה להן כמראה המאירה וראו). שירה אדירה, ביטוי לאמונה ... ימים ומחצה חולפים ואז פורצת תלונה, המנוסחת באופן חריף ביותר, מצד העם כלפי משה ואהרון: וילונו כל עדת בני ישראל על משה ועל אהרן במדבר. ויאמרו אלהם בני ישראל מי יתן מותנו ביד ה בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשבע כי הוצאתם אתנו אל המדבר ... רחום שמבין וסולח, מציע פתרון למזון: הוא מביא להם את השלו, ומוריד את המן. חולף זמן לא רב, בני ישראל ממשיכים בתנועה ושוב אין מים: ויחנו ברפידים ואין מים לשתת. הפעם העם נרגן מאוד ומביע תרעומת קשה ביותר: וירב ... מול תלונות אכזבה. ובכל האירועים ה עוזר, מסייע ואינו מגנה. וידבר ה אל משה לאמר: שמעתי את תלונת בני ישראל. התלונות נשמעות, ה מקשיב. אבל, הן אינן משפיעות על אלוהים? ניתן לומר שה בודק איזה עם נוצר: למען אנסנו ... משה: מה תריבון עמדי מה תנסון את ה? גם הכתוב עצמו: ויקרא שם המקום מסה ומריבה על ריב בני ישראל ועל נסתם את ה לאמר היש ה בקרבנו אם אין. ה אל רחום וחנון. אבל, בני ישראל, האם אין כל מחויבות לשירה האדירה שהם נשאו ובה הצהירו: ה ימלך לעלם ועד. האמנם אין תוקף לשירה אדירה ...