... על ראשי או על כתפי ואלך אתה לכל מקום. ההשוואה היא לאדם שלומד את התורה כדי להשתמש בה לוויכוחים והתנצחויות. הבודהה מפנה
לתלמידיו את השיקול באם האדם משתמש ברפסודה נכונה או לא, והם משיבים בשלילה. V. הפעולה הנכונה - לאחר שהנהר נחצה בעזרת ... אני או לא עצמי. גם כאן נראה מבנה רטורי דומה למשל הקודם - בהתחלה התיזה, אחר כך תיאור מהלך עניינים והפניית שאלה אבסורדית
לתלמידים הנענית בשלילה, תיקון והסבר ולבסוף חזרה על התיזה. התיזה - כל מה שאינו שלך, נטוש אותו. תיאור מצב - אנשים ... לעשות מאמץ כדי לנטוש את הפגם וסופו למות עם תאווה, שנאה ובלבול, עם הפגם ותודעה מלוכלכת. הבודהה מציג את האופן בו על
התלמיד לבחון את עצמו בדרך אינטרוספקציה ומדמה זאת לצפייה במראה. הטענות בדרך ההיגיון מובאות בצורה הזו: (1) לא נעים ... על ידי כוונות רעות. (2) אם היו לי כוונות רעות והייתי נשלט על ידי כוונות רעות, לא היה נעים לאחרים לשהות בחברתי. (3)
תלמיד שיודע זאת עליו לשים בדעתו: לא יהיו לי כוונות רעות ולא אהיה נשלט בידי כוונות רעות. (4) אם הוא רואה שאין בו ... ביותר לדרך הרטוריקה המשלבת נימוקים רציונליים בשילוב משלים היא בסוטרת השיחה הקצרה עם סצקה - אל הבודהה מגיע אדם בשם סצקה
מתלמידיו הבולטים של מורה רוח בולט בשם ניגנטהה במטרה להכשיל את הבודהה בויכוח. הוא טוען שאין אדם שיכול לנצחו בויכוח אפילו בין אלו הטוענים להארה מלאה. סצקה מציב את השאלה הבאה לבודהה: (1) מהן ההוראות שאתה נותן
לתלמידיך? הבודהה משיב: (2) חומר הוא זמני, הרגשה היא זמנית, תפיסה היא זמנית, תופעות הן זמניות, תודעה היא זמנית. ... מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. והוא ממשיך ומספר על ארבעה טיפוסי אנשים שהגיעו לבודהה כמתנגדים והפכו
לתלמידיו לאחר שהסביר להם את תורתו. בעקבות זאת הברהמין ששמע את דברי השבח הולך לפגוש את הבודהה בעצמו. לאחר שהוא מספר ... שוכב. אז הוא מגיע למסקנה: זהו הפיל הזכר הגדול. הנמשל הוא תמצות כל הדרך הבודהיסטית בפרטים בכלל ההארה של הבודהה ודרכו של
התלמיד עד להארה. לאחר
שהתלמיד החכם נוטש את חמשת המכשילים ומגיע לארבע מצבי הגהאנות הוא מכיר בהם כעקבות של הטטהאגטה, אך עדיין לא יכול להגיע ... גם השגת ראיית החיים הקודמים וראיית הלידות והמיתות של היצורים החיים בעזרת העין השמיימית נחשבים לעקבות הטטהאגטה אך
התלמיד לא מסתפק בהם. כאשר
התלמיד מבין לאשורן את ארבע האמיתות הנחשבות אף הן לעקבות הטטהאגטה, נאמר שהוא נמצא בתהליך להגיע למסקנה אודות גדולת ... את קיום הפיל. אין אפשרות להצדקה הגיונית, ואין אפשרות לבסס את גדולת הבודהה על סמך ספקולציות, רק כאשר הפראקטיקה מסתיימת
והתלמיד רואה בעצמו שאכן כל שנאמר על ידי הבודהה נכון הוא יכול להצהיר שזוהי הדרך הנכונה. הלימוד בדיוק כמו העקבות הן ...