בודהיזם - פירות הפרושים - חלק 2... הוא שומע צליל עם האוזניים... מריח ריח עם האף... טועם טעם עם הלשון... חש תחושה בגוף... תופס אובייקט מנטלי בתודעה, הנזיר לא נתפס בסימניו העיקריים או בפרטיו המשניים. כיוון שאם היה פועל ללא ריסון החוש המנטלי, תופעות מזיקות כגון חמדנות וצער היו עלולות להשתלט עליו, לכן הוא שומר ומגן על החוש המנטלי, הוא מתאמן בריסון התודעה. וכך הוא חווה בעצמו אושר עילאי חסר אשמה הנובע משמירה אצילית על החושים. בדרך זו, הוד רוממותך, נזיר שומר ... מתיישב ברגליים מסוקלות, מחזיק את גופו זקוף, ומבסס את עצמו בקשב [35]. לאחר שזנח תשוקות ארציות, הוא חי עם תודעה חופשיה מתשוקות ארציות, ותודעתו מטוהרת מהן. לאחר שזנח זדון ושנאה, הוא חי עם תודעה שופעת אהבה [36] לרווחת כל היצורים החיים ותודעתו מטוהרת מזדון ושנאה. לאחר שזנח קהות - חושים ועייפות, הוא חי תופס אור [37], עירני ובעל מודעות בהירה ותודעתו מטוהרת מקהות - חושים ועייפות. לאחר שזנח חוסר - מנוחה ודאגה, הוא חי בשלווה פנימית ותודעתו מטוהרת מחוסר - מנוחה ודאגה. לאחר שזנח ספק, הוא חי חסר ספק, ללא בילבול לגבי מה טוב ומועיל ותודעתו מטוהרת מספק. כמו אדם שלקח הלוואה כדי לפתח את עסקיו ולאחר שעסקיו שגשגו היה מחזיר את חובותיו ועם מה ... הגהאנה הראשונה (Pahamajjhna) כאשר הוא רואה שחמש ההפרעות האלו נזנחו בו, עולה בו שמחה, ומשמחה נוצרת תחושת התעלות, כאשר תודעתו מלאה בתחושת התעלות, גופו הופך שקט ורגוע, וכשגופו שקט הוא חווה אושר, ובהיותו מאושר, תודעתו הופכת מרוכזת. כך מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, הוא נכנס ושוהה בגהאנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, ... ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו [40]. הגהאנה השניה (Dutiyajjhna) שוב, עם השקטת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הנזיר נכנס ושוהה בגהאנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושות התעלות ושמחה. ועם תחושות ההתעלות והשמחה ... רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. ידיעות תבוניות (Vipassana) וכך, עם תודעה מרוכזת, מטוהרת ונקייה, חסרת דופי, חופשיה מפגמים [42], נוחה, מוכנה, מבוססת ושלווה, הוא מכוון ומטה את תודעתו לידיעה וראייה. והוא יודע: גוף זה הינו חומרי, מורכב מארבעת היסודות הראשיים, נולד מאם ואב, ניזון מאורז ודייסה, ארעי, נתון לפציעה ושריטה, לשבירה ולהרס, וזו התודעה הכבולה לו ותלויה בו [43] . כפי שדרך אבן - חן בריל [44] צלולה ומצויינת, חתוכה היטב לשמונה פאות, ... או כתומים ואדם בעל ראיה חדה היה לוקח אותה בידו ומתאר באופן זה. הוד רוממותך, כך גם הנזיר, עם תודעה מרוכזת, מטוהרת ונקייה... מכוון ומטה אותה לידיעה וראייה והוא יודע: גוף זה הינו חומרי, מורכב מארבעת היסודות הראשיים... וזו התודעה, הכבולה לו ותלויה בו. הוד רוממותך, גם זה הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. הידיעה של גוף יציר תודעה (Manomayiddhia) וכך, עם תודעה מרוכזת... מבוססת ושלווה, הוא מכוון ומטה את תודעתו ליצירת גוף יציר - תודעה. מגופו הוא יוצר גוף נוסף, בעל צורה חומרית [45], יציר - תודעה, שלם בכל אבריו ותכונותיו. כפי שאדם היה שולף קנה סוף מנרתיקו והיה חושב לעצמו: זהו קנה הסוף, זהו הנרתיק. ... הנחש, זהו הנשל. הנחש הוא דבר אחד, הנשל הוא דבר אחר. כעת הנחש הוצא מהנשל. כך גם נזיר עם תודעה מרוכזת... מכוון ומטה אותה ליצירת גוף יציר - תודעה. הוא יוצר מגופו גוף אחר בעל צורה חומרית, יציר - תודעה, שלם בכל אבריו ותכונותיו. גם זה, הוד רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. הידיעה של כוחות על טבעיים (Iddhividhaa) וכך, עם תודעה מרוכזת... מבוססת ושלווה, הוא מכוון ומטה את תודעתו למגוון כוחות על - טבעיים [46]. וכך הוא נהנה מכוחות שונים: בהיותו אחד, הוא הופך לרבים - בהיותו רבים, ... שצורף מיומן או שוליתו יכולים ליצור מזהב טוב כל פריט זהב בו היו חפצים - כך גם נזיר עם תודעה מרוכזת... מכוון ומטה את תודעתו על מגוון כוחות על - טבעיים. וכך הוא נהנה מכוחות שונים. גם זה, הוד רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. הידיעה של השמיעה השמיימית (Dibbasotaa) וכך, עם תודעה מרוכזת... מבוססת ושלווה, הוא מכוון ומטה את תודעתו לאוזן - השמיימית. עם האוזן - השמיימית [48], המזוככת והעולה על זו האנושית, הוא שומע את שני סוגי הקולות ... קטן, אלו קולות של שופר, אלו קולות של צלצל ואלו קולות של תוף טאם - טאם. כך הנזיר עם תודעה מרוכזת... שומע את שני סוגי הקולות - האנושיים והשמיימים, בין אם רחוקים או קרובים. גם זה, הוד רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. ידיעת תודעות של אחרים (Cetopariyaa) וכך, עם תודעה מרוכזת... מבוססת ושלווה, הוא מכוון ומטה את תודעתו לידיעה של תודעות אחרים. הוא מבין ומבחין בתודעתו בתודעות של יצורים ואנשים אחרים. הוא יודע תודעה אחוזת תשוקה כאחוזת תשוקה ותודעה נטולת תשוקה כנטולת תשוקה, הוא יודע תודעה אחוזת שנאה כאחוזת שנאה ותודעה נטולת שנאה כנטולת שנאה, הוא יודע תודעה מבולבלת כמבולבלת ותודעה נטולת בלבול כנטולת בלבול. ...