בודהיזם - ביסוס הקשב - 4... לשימוש הרווח ביותר. גואנקה מסביר שמשמעות המונח אופטהאנא היא שהמתרגל צריך לעבוד בנחישות והתמדה על מנת לכונן ולבסס קשב ומודעות בעצמו. [5] נזיר: בהיקהו, bhikkhu. אך על פי הפרשנות, כל מי עושה את התרגול הזה. [6] מתבונן בגוף כגוף: ... זה רגשות, מחשבות, משאלות וכו. [12] מקום שומם: לחילופין קרחת יער, אולם שומם, או חדר שומם. [13] שומר על מודעות ערנית. [14] המונחים המקוריים הינם אססטי ופססטי (assasati, passasati). הנזיר ניאנמולי מציין שהתרגיל המתואר הוא בהתבוננות מנטלית ולא פיתוח ... שואף שאיפה ארוכה. [17] וולש מציין מתוך הפרשנות והסברו של הנזיר סומה טהרה שהכוונה היא כל גוף השאיפה, כלומר מודעות לכל התהליך מתחילת השאיפה, אמצע מהלך השאיפה וסוף השאיפה. [18] קאיה - סנקהארה, kya-sankhra. תהליך ההרגעות הזה יכול להוביל ... [20] תופעת ההופעה: סמודיה - דהמא, samudaya-dhamm. סמודיה היא המילה בה משתמשים למקור הסבל באמת האציליים השניה. הכוונה היא מודעות להיווצרות התופעה של גוף, הרגשות, תודעה ותכני - תודעה. [21] תופעת ההעלמות: ויה - דהמא, vaya-dhamm. מודעות להעלמות או הפסקת התופעה של גוף, הרגשות, תודעה, ותכני - תודעה. [22] זהו גוף: אטהי קאיו, atthi kyo. מציין ... או מכוער ואין לו היקשרות אליו כאני, עצמי או שלי. כך הדבר גם לגבי הרגשות, תודעה ותכני התודעה. [23] מודעות ללא חשיבה, הרהור, ניתוח, נדידת התודעה וכדומה. [24] עושה זאת עם הבנה מלאה: סמפגאנה - קארי הוטי, sampajna-kr hoti. פועל בצורה מודעת לחלוטין ובהבנה מלאה. גואנקה מוסיף על כך - הוא מתבונן בהבנה עמוקה ורציפה בהופעת והעלמות התחושות בגוף (בהתאם לתרגול ... ואינה - לא - נעימה: אדוקהמסוקהם ודנם, adukkhamasukha vedana. על פי גרסת וולש מדובר בהרגשה מנטלית בלבד ובכך שפשוט מודעים להמצאות ההרגשה המסויימת באותו רגע בו היא מתרחשת. על פי גרסת גואנקה מדובר שוב בתחושה גופנית נייטרלית אליה יש להיות מודעים. [32] חווה הרגשה חושית נעימה: סאמיסם סוקהם ודנם, smisa sukham vedana (smisa = sa+amisa) מילולית: עם בשר, בדומה למילה ... זה גם consciousness. הכוונה היא מגוןן מצבי תודעה או בשפה פשוטה מצבי - רוח. בהיבט הזה של ההתבוננות המתרגל מודע להמצאות או חוסר המצאותם של מצבי תודעה או מצבי - רוח שונים בתודעתו. [36] תודעה אסופה: סנקהיטם ציטם, sankhitta ...