... התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמות כאב ועצב, להגיע אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - וזו היא ארבעת היסודות
למודעות. מהם הארבעה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. (הבנה של הגוף) וכיצד, נזירים, נזיר ... הנה נזיר, לאחר שהלך ליער או לרגלות עץ, או למקום שומם, יושב כשרגליו מסוכלות, מחזיק את גופו זקוף, תוך שמביא עצמו
למודעות. במודע הוא שואף,
במודע הוא נושף. כאשר הוא שואף שאיפה ארוכה הוא יודע: אני שואף שאיפה ארוכה. וכאשר הוא נושף נשיפה ... אני שואף שאיפה קצרה. וכאשר הוא נושף נשיפה קצרה הוא יודע: אני נושף נשיפה קצרה. הוא מאמן את עצמו בחשיבה: אני אשאף
מודע לכל הגוף. הוא מאמן עצמו בחשיבה: אני אנשוף
מודע לכל הגוף. הוא מאמן עצמו בחשיבה: אני אשאף להרגיע את כל התהליך הגופני. הוא מאמן עצמו בחשיבה: אני אנשוף להרגיע את כל התהליך הגופני. נזירים, בדיוק כפי שחרט עץ מיומן או שולייתו, בעוד שחורט חריטה ארוכה
מודע לכך שהוא חורט חריטה ארוכה, או בעודו חורט חריטה קצרה,
מודע לכך שהוא חורט חריטה קצרה, כך גם נזיר, כאשר הוא שואף נשיפה ארוכה... וכך הוא מאמן את עצמו ... שגופו נמצא בה, הוא יודע שכך היא. כך הוא מתבונן בגוף כגוף... ועוד, נזירים, כאשר נזיר הולך קדימה או אחורה, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מביט לפנים או הצידה הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מתכופף או מתמתח, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא נושא את גלימתו התחתונה והעליונה ואת קערתו, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא אוכל, שותה, לועס ובולע, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא עושה את צרכיו ומטיל את מימיו, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא הולך, נעמד, מתיישב, נרדם ומתעורר, כאשר הוא מדבר או שותק, הוא
מודע בבהירות למה שהוא עושה. כך הוא מתבונן בגוף כגוף... ועוד, נזירים, נזיר בוחן את הגוף מכפות ... בהופעת תופעה בהרגשות, הוא מתבונן בהעלמות תופעה בהרגשות, ושניהם הופעת והעלמות תופעה בהרגשות. או לחילופין,
המודעות ישנה הרגשה נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי עצמאי, לא נתלה בדבר בעולם. וכך ... מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, הוא מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית... הוא מתבונן בהופעת תופעה בתודעה... או לחילופין
המודעות ישנה תודעה נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי מנותק, לא אוחז בדבר בעולם. וכך ... מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לשבעת גורמי ההארה. כיצד הוא עושה זאת? הנה נזירים, אם גורם ההארה
מודעות נמצא בו, הוא יודע שהוא נמצא. אם
מודעות איננו בו, הוא יודע שאיננו. והוא יודע כיצד
מודעות שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד מתבצע פיתוח מלא של
מודעות. אם גורם ההארה חקר מצבים נמצא בו... אם גורם ההארה אנרגטיות נמצא בו... אם גורם ההארה שמחה ... שמונה האיברים האצילית הזו, כלומר - הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון,
מודעות נכונה, ריכוז נכון. ומה, נזירים, היא הבנה נכונה? זו, נזירים, הידיעה של הסבל, הידיעה של ... הופיעו, לא לתת להם לדעוך, להביא אותם לבגרות מלאה, לשלמות מלאה של התפתחות. זה נקרא מאמץ נכון. ומה נזירים, היא
מודעות נכונה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ,
במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות ...