... וטיפול
בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 5 יעדים אפשריים בתכניות
ילדים אוטיסטים יכולים להיות כל כך שונים ... נדמה לאדם בעל העין הלא מיומנת שמדובר בסינדרומים שונים. לכן הדימוי של קשת אוטיסטית או טווח אוטיסטי כל כך מתאים בנוגע לתחום זה. הקשת נפרשת
מילדים בתפקוד נמוך שיכולים להראות ... המהום מתמיד, תנועות חוזרות על עצמן (סטימולציות כמו נפנוף ידיים ונדנוד הגוף או הנעת הראש וכו) התנתקות חזקה מאד מהסביבה. בקצה השני של הקשת מצויים
ילדים בתפקוד גבוה (חלק מהם נקראים בשם ... תבניתי, אקוללי (חוזר על דברי אחרים), אי יכולת אכילת מזון מוצק, רגישות סנסורית, בעיות בקשר עין (לא מביטים לעיני אחרים) וחוסר יחס, קשר ותקשורת
לילדים או מבוגרים, התעניינות מקובעת ואובססיבית בתחומי עניין מצומצמים (רכבות, תמרורים, קלפים, חרקים, דגלים, ארצות וכו). אפשר להסיק מכך שכל
ילד זקוק לטיפול מדויק ונכון כדי לקרבו ... תוכלו לקרוא את הרשימה הבאה, אך יש להתייחס אליה כרשימה בלבד ולא לנסות להרכיב ממנה לבדכם כהורים (שאין להם מספיק ניסיון וידע מקצועי רב שנים עם
ילדים אוטיסטים) תכנית טיפולית. גם אם בחרתם, מסיבות שונות, להיות המטפלים של
ילדכם ולבנות תכנית טיפולית (למשל דרך אתר ... מה, במנחה. אינני ממליצה על עריכת תכנית לבד, לכל הפחות יש לשכור את שירותיו של מנחה. אפשר לחסוך בעלויות המטפלים במידה ואתם מוכנים להיות המטפלים של
ילדכם - אך קחו בחשבון שיש במצב זה בעיות לא פשוטות, מצד שני הוא חוסך בעלויות כספיות. מצאתי
שילדים לומדים טוב ובקלות יחסית כאשר מתחילים בתכניות הקלות להם יותר ובתחומים בהם הם חזקים. כך מחזקים
לילד את הביטחון העצמי וכן את הקשר עם המטפל ואחכ
הילד מסוגל, לאט, לעמוד גם במטלות בתחומים שבהם הוא חזק פחות. יעדים ותחומים שיש להתייחס אליהם כשבונים תכנית טיפולית: 1.ויסות תחושתי - תת רגישות או רגישות יתר בתחושות של
הילד (שמיעה, מגע, ראיה ועוד). דוגמאות:
הילד ילמד כיצד להכיל רעש רקע כשהוא צריך להתרכז.
הילד ילמד כיצד להגיב למגע שאינו נעים לו (במקום לצרוח אפשר ללמד את
הילד לדבר או להראות תמונה של תפסיק).
הילד ילמד להתמרח בבוץ, בקצף גילוח וכו כדי להרגיע את הצורך הסנסורי שלו. 2.חיקוי - חיקוי של
הילד את הסובבים אותו. דוגמאות:
הילד ילמד לחקות פיזית את המבוגר שמולו (הרמת ידיים, מחיאת כפיים, טפיחות ידיים על הברכיים, ידיים על הכתפיים וכו)
הילד ילמד לחכות פעילויות קלות הנדרשות בבית (שימוש במטאטא, ניגוב במטלית, סידור צעצועים וכו).
הילד ילמד לחקות הבעות פנים (עצוב, שמח, כועס וכו).
הילד ילמד לחקות מילים ושירים. 3.בעיות תקשורת - הבנת גסטות, שפת גוף והבעות, הבנת שפה. דוגמאות:
הילד ילמד לזהות הבעות פנים כמו שמחה, כעס, עצב.
הילד ילמד להצביע.
הילד ילמד להביע במספר מילים את כוונתו (את זה, רוצה, לא, כן וכו)
הילד ילמד לשאול שאלות
הילד, במידה ואינו מדבר, ילמד להשתמש בתמונות וסמלים כדי להביע את עצמו. 4.מוטוריקה עדינה - גזירה, אחיזת פינצטה, אחיזת עפרון נכונה ועוד. דוגמאות:
הילד ילמד להחזיק עפרון
הילד ילמד לגזור בקו ישר עם מספריים
הילד ילמד לאחוז עם פינצטה גרגר שעועית. ה