... וטיפול
בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 9 פרק 7 מכיוון שראיתי כיצד תכניות ABA ו - VBA מקדמות מאד את
הילד ולצערי לא מצאתי, מלבד ספרו הראשון של לובאס, תכנית עבודה מפורטת של גישת ABA החלטתי כי מן הראוי שיהיה בנמצא עבור ההורים ... טיפוליות לאחר שקבענו מה היא מטרת העל, מהן המטרות המשניות, איזו שיטת טיפול מתאימה
לילד (או שיטות טיפול), מצאנו תרפיסטיות להכשיר ומנחה שינחה אותן יש לגשת לבניית התכנית. את התוכנית בונה המנחה. לפני הפעלת התכנית יסביר המנחה להורים ולתרפיסטיות כיצד הוא רואה את מצבו של
הילד, מה צריך
הילד כרגע וכיצד נעזור לו להגיע לשם. על ההורים לזכור תמיד לשאול את השאלות הנכונות ועל פיהן לדרוש את הדרישות הנכונות - גם לגבי התכנית הטיפולית וגם בסיטואציות אחרות הקשורות
בילד: 1.תמיד לשאול את עצמך כהורה ואת המנחה: למה בחרת בתכנית הספציפית הזו כרגע עבור
הילד? מה המטרה של התכנית? 2.איך המטפלות יעבירו את המטרות של תכנית ספציפית? (לא מספיק לכתוב את התכנית, צריך להסביר למטפלות כיצד ... רוצה להזכיר ולהדגיש שבכל מקרה אין כאן המלצה ליישם את הדוגמאות לתכניות הללו לבדכם על
ילדכם. רק מנחה בעל ניסיון רב המכיר את התכניות הטיפוליות השונות ומכיר את האוטיזם על מגוון הפנים שהוא מציג יכול להתאים תכנית טיפולית מלאה ואחראית
לילדכם. העתקת תכנית זו או אחרת ויישומה על
ילדכם עשויה לגרום לו נזק במקום תועלת. יש לתפור את התכנית הטיפולית כחליפה או ככפפה ליד ספציפית של כל
ילד וילד. מטרתי בהצגת תכניות לדוגמה היא שתוכלו כהורים להבין את רוח הדברים, מניין הם באים ולאן הם לוקחים את
הילד בטיפול. התנהגות - תכנית רוגע מטרה:
הילד יבין מהו מצב של היות רגוע ויוכל להיות רגוע יותר ככל שהטיפול ימשיך 1.תהליך: ספרו
לילד סיפור בטון רגוע, סיפור עם מסר של רוגע ושלווה. בכל פעם
שהילד יושב וגופו רגוע ונינוח (שימו לב שהגוף והבעות הפנים רגועים, אל תחזקו בטעות על גוף שנראה רגוע אבל רגליים מקפצות או ראש שזז מצד לצד) חזקו את
הילד עי ליטוף של גבו או ידיו בעדינות ואמרו אתה רגוע עכשיו, איזה יופי או אתה רגוע עכשיו, זה נעים לי לקרוא לך ככה. 2.תהליך: ... עם כריות ופוף אפשר לשבת שם ולתרגל נשימות (עמוקות ורגועות). לבצע תרגיל נשימות רק
כשהילד נראה לכם רקוע למדי יחסית ליכולתו להירגע. התרגיל אינו פשוט וצריך לוודא שמבצעים אותו נכון. במידה ואתם רואים
שהילד אינו מצליח לבצעו נכון הפסיקו ונסו תכנית זו בעוד חודש. יש לשבת מול
הילד כששניכם ישובים על כסא. אומרים
לילד: a.תעשה כמוני. b.במידה האפשר יוצרים קשר עין עם
הילד. c.מדגימים נשימה עמוקה. שואפים באופן מופגן עמוק וארוך אוויר לריאות ואחכ נושפים באופן מופגן באותה דרך. d.תעשה כמוני. e.אם
הילד מצליח רק לשאוף ולא לנשוף רגוע מנסים שוב להראות לו מה הדרך הנכונה, תראה, תעשה כמוני, ככה (נסו לא לומר לא, זה לא נכון ככה). f.אם
הילד מתחיל להתנשף מהר (היפר - וונטילציה) עצרו את התרגיל ועברו למשהו אחר. g.במידה
והילד ישב בכל אחד מהשלבים (אפילו אם לא הצליח לעשות את התרגיל עצמו של הנשיפה ושאיפה ברוגע) שבחו אותו מאד - כל הכבוד, אתה מנסה, ... איך אתה רגוע, תענוג או נעים לי שאתה רגוע. בכל מחמאה יש להכניס את המילה רגוע, כך
הילד יבין לאט מהי הכוונה במצב רוגע וידע להתכוונן לשם במהלך הזמן כשנבקש ממנו להירגע. תכנית חיקוי מוטורי מטרה:
הילד יחקה את תנועותיו של המטפל. תהליך: 1.אמרי
לילד עשה כמוני. 2.אמרי
לילד ידיים למעלה והרימי את ידייך למעלה. אם
הילד אינו מבצע אמרי שוב עשה כמוני חמוד. 3.אם ה