התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8... (ע 55 - 6). למה, אם כן, לא המשיך פרויד, בעבודותיו על הדת, ליישם רעיון זה על אהבת המאמין לאלוהים? האם לא הבחין כי דמות האלוהים עצמה היא דמות נרקיסיסטית מוקצנת, שההערצה שהיא מושכת מתאימה למודל שהציע? התמיהה מתחזקת בנוגע לתאורטיקאי העיקרי של הנרקיסיזם, קוהוט, ... העם לרצונו של הפיהרר (93, ע 74 - 5). והנה, אף קוהוט לא קישר מעולם בין הנרקיסיזם לבין היחס לאלוהים או לדמות האלוהים עצמו. למה, למשל, לא העיר קוהוט על דמות האל כזולתעצמי? מן הסתם לעובדה שלקוהוט עצמו היה רגש דתי היה חלק בהימנעות תמוהה זו. מי שלקח על עצמו לחקור נתיב זה היה פרופסור למדעי הדתות ולאנגלית, גק מיילס, בספרו אלוהים: הביוגרפיה. בתארו את אלוהים כדמות ספרותית, התעכב בפרוטרוט על מאפייניו הנרקיסיסטיים. המשך הביוגרפיה תיאר את תהליך התבגרותו של האל ממאפייניו אלה, ממש כמו ... אינם פסיכולוגים. בא אל הקודש מאת ארי אלון הוא ספר שתרומתו המחקרית הלמדנית מעורבת בדרשנות אישית וחופשית. המחזה אוי אלוהים של ענת גוב, שעניינו פסיכולוגית שאלוהים בא אליה לטיפול, עושה שימוש נרחב הן במקורות היהדות והן בתובנות פסיכולוגיות. למה דווקא אנשים שאינם פסיכולוגים שמו לב ... הדתית, בעיקר בכתות האזוטריות, הן דמויות המצטיינות ברושם אומניפוטנטי, ברברבנות ובנקמנות חסרת - פרופורציה האופייניות לזעם הנרקיסיסטי. נקמנותו של אלוהי המקרא היא דוגמה בולטת לכך, וכן חמת - הזעם על מעשים של חילול - קודש המופיעה לפעמים גם אצל ... מזג. במקרים אלה, כנראה, משמר האובייקט הדתי משהו מהעצמי הינקותי, הנקמני ללא - פשרות. גם ההדגשה המונותיאיסטית על היות האלוהים אחד ויחיד מסגירה אולי על דרך ההיפוך ליקוי בעצמי של המאמין, החווה את עצמו כמפוצל ומסוכסך. אולמן, 52 מייזנר53 ... תחליף - העצמי הבולט והשכיח מסוג זה הוא דמות האל, שהסגידה אליו היא שריד לאהבה העצמית של העצמי הינקותי. האלוהים כתחליף - עצמי משרת צורך קיומי עמוק: הצורך בהכחשת המוות עי האני. שפלות - הרוח והוויתור על סיפוקים יצריים ... שהוא נרקיסיסטי וגרנדיוזי ביחס ישיר לצמצום העצמי של המאמין. הנה, למשל, בפרשת האזינו (דברים לב 39 - 42) מודיע האלוהים לבני ישראל: ראו עתה כי אני אני הוא ואין אלהים עמדי. אני אמית ואחיה מחצתי ואני ארפא. ואין מידי ...