אימון אישי לחיים - תובנות לחיים טובים והצלחה בחיים - 2... שחבוי בו, ולא ככזו שעוזרת לך מבלי שהצד השני מבין, מה העזרה נותנת לו. יש אחד, שכביכול מתחכם עם הבורא ושואל - האם אלוהים יכול לברוא אבן שאותה הוא לא יכול להרים? ויש אחר, שכביכול משבח את הבורא ואומר אתה לא יכול להבין את אלוהים. אבל, מי שיתבונן בעניין יראה, ששני השכלים זהים. כי השכל של המתחכם, שורשו בהכפפת האלוהים לחוקי הלוגיקה, כי מצד הלוגיקה, לא ייתכן שאלוהים יברא אבן שאותה הוא לא יכול להרים, ובו זמנית הוא יהיה מסוגל להרים אותה, למרות שהוא לא מסוגל להרים אותה, ומצד הלוגיקה צריך לבחור צד, כי דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים. ומי שיעמיק בשכל שכביכול משבח את הבורא, ייראה שהשכל שמסתתר מאחורי הטענה, שאי אפשר להבין את הבורא, היא הטענה שאם נדע אותו, כבר אין לו ערך כבורא עליון, דהיינו שאלוהים לא מכיל בתוכו את האפשרות שברואיו יבינו אותו בשלמות, ובו זמנית הוא עדיין יהיה עליון עליהם ושוב הגענו, להכפפת האלוהים לחוקי הלוגיקה האנושית. כי בסוף, גם המשבחים, וגם המתחכמים, כולם מבזים את הבורא, כי כולם נאחזים בהגדרה ובצמצום שלו, ביצירת אלוהים בצלמם כדמותם, וכולם עובדי אלילים תמיד... הדבר שהכי מפחיד את השקר, אלו הן השאלות, דהיינו שאם מישהו אומר לך ... לא מוכן לקבל דעות קיצוניות? אז אתה קיצוני בעצמך... מצד השכל הישר שחף מאינטרסים כאלה ואחרים, החשיבה שלא הגיוני שאלוהים ירצה לעשות לי רע, היא הגיונית באותה המידה ממש, כמו החשיבה שלא הגיוני שאלוהים ירצה לעשות לי טוב, או שאלוהים ירצה משהו בכלל. אבל הנוכלים, הטיפשים והאומללים, אותם לא מעניין לברר את התמונה המלאה, הם רוצים להיאחז בצד אחד של המטבע, ולומר שהוא הצד היחיד, דהיינו שמבחינת הכסילים הללו, צריך לומר תודה לאלוהים על שהוציא אותנו ממצרים, אבל לא לבזות אותו על כך שהכניס אותנו לשם מלכתחילה, שצריך להודות לאלוהים שילד אחד ניצל בתאונה, ולא לכעוס כשעשרה אחרים נהרגו באותה תאונה, כי כמובן שאלוהים אחראי רק על הטוב, ולא על הרע, וכשהוא אחראי על הרע, זה כדי לבחון אותנו, כי האלוהים שאותו הם מכירים, הוא באמת מוגבל, הוא לא יכול לתת טוב אמתי, שלא כרוך ברע שקדם לו, הוא לא ... שלו להשיג את הדבר, אלא שהאדם לא יודע מדוע בכלל יש רצון, ולכן הוא לעולם לא מצליח להיפטר ממנו. אלוהים שנמצא מחוצה לך, הוא מקסימום השטן. כל האנשים שבטוחים שהגיעו להארה, שיגדירו מהי הארה בעיניהם, ועל הדרך, בלי לדעת, גם את הכלא החדש שלהם. כי יש נוכלים, שיספרו לך שאלוהים ברא את העולם, כדי להיטיב ולעשות טוב, כי אלוהים הוא טוב וטוב דרכו להיטיב וכולי. והסיבה שהתשובה הזו וכל שאר התשובות שהיו שיש ושיהיו הן כולן שקר אחד גדול, היא שגם אם נניח שזו אכן התשובה עדיין אפשר לשאול על התשובה עצמה למה. כי גם אם נניח שאלוהים ברא את העולם כי הוא רצה להשפיע מטובו \ לגלות רחמנותו \ לגלות מלכותו וכולי עדיין אפשר לשאול ולמה אלוהים רצה את זה. ככה שהשאלה לא באמת נפתרה אלא רק שינתה את צורתה ובאה מחדש בדיוק באותה עוצמה של חוסר הבנה. כי כמו שקודם לא היה ברור למה אלוהים ברא את העולם, עכשיו לא ברור בדיוק כמו קודם, למה הוא רצה להשפיע מטובו \ לגלות רחמנותו \ לגלות מלכותו וכל תשובה מטופשת כזו או אחרת. ככה ששום תשובה לשאלה הזו לא עונה עליה באמת. וכולם שואלים למה אלוהים ברא את העולם אך אף אחד מהשואלים, לא שואל את השאלה למה אלוהים קיים. כי אלוהים מייצג את הדבר שקיומו מחויב ושלא יכול שלא להיות קיים. והעולם שנברא על ידו, מייצג את הדברים שקיומם הוא רק אפשרי ביחס אליו ובכלל ויכולים שלא להיות קיימים כפי מה שהם. ככה שלשאול למה אלוהים ברא את העולם, זה שאלה שנובעת מכך שהעולם הוא רק אפשרי המציאות. כי הוא יכול שלא להיות קיים ועל כן שואלים למה הוא קיים \ למה אלוהים ברא אותו. אבל אלוהים לעומת זאת מייצג את הדבר שלא יכול שלא להיות קיים ולכן לשאלה למה אלוהים קיים אין שום משמעות כי אלוהים משמעותו הדבר שחייב להיות קיים שהוא ושלא יכול שלא להיות קיים. ולכן השאלה למה אלוהים ברא את העולם מהותה בחוסר ההבנה למה קיים דבר שיש לו חיסרון בכלל. כי בכל דבר שקיים יש חיסרון. ... לא היה שום חיסרון. וממילא זה אומר שהשלמות היא מחויבת והחיסרון הוא רק אפשרי. ועל כן נשאלת השאלה למה אלוהים ברא את העולם דהיינו למה אלוהים שהוא השלמות שלא חסרה דבר פגם בעצמו ויצר חיסרון. והסיבה שבגללה שום תשובה לא מספקת היא משום שמושלם באמת ... ועכשיו נספר ונגלה, מהי בכל זאת התשובה האמיתית לשאלה הזו. והעניין הוא, שאין שום שאלה כלל. כי מצד האמת, אלוהים המחויב והעולם האפשרי זה בכלל אותו הדבר ואין שום הבדל בינהם כלל. והדבר נשמע ונראה כמו שיגעון מוחלט. כי ... שנחשב למשוגע גמור, הוא הדרך היחידה של האדם לענות על השאלה הנל דהיינו ההבנה שאין שום שאלה כלל כי אלוהים המחויב והעולם האפשרי זו ישות אחת ממש נגד השכל האנושי. וכל זמן שהאדם מאמין לשכל האנושי שלו שמבדיל בין אלוהים המחויב לעולם האפשרי וחושב שאלו שני הפכים, בשכל הזה, אין שום תשובה כלל. ונסכם: לשאלה למה אלוהים ברא את העולם \ למה העולם קיים \ למה יש חיסרון \ למה קורה לי כך ולא אחרת ולכל ...