הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?... בחירה חופשית וגם אין לך. גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה. היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא. ואני נותן לו קרדיט, לפחות שהיה מוכן למות על הטמטום של עצמו. ... בסדר, מה העניין. אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת. ואם רבי עקיבא היה לו שכל, היה כופר באלוהים, אבל הוא הפריד בין הרומאים ליהודים. מה הבעיה? ברומא תהיה רומאי, מה הבעיה. ורבי עקיבא לא ידע, שהצליח לחשוב ... לו שכל, היה יודע שאין לו בחירה . כי הבחירה היא חלק מהידיעה. נכון שיש לך בחירה חופשית, אבל אלוהים מחליט לך מה תבחר. יום אחד, מישהו שאל את רבי נחמן, מה זו בחירה חופשית? ורבי נחמן ענה, אם ... עבדו עליו? כי האדם בוחר לעשות את מה שהוא רוצה, אבל האדם מוגבל לעשות את מה שהוא רוצה, כי האלוהים מגביל אותך לעשות את מה שהוא רוצה. וגם אלוהים מוגבל לבחור את מה שהוא רוצה. נניח שאלוהים יצר את הרצון של עצמו, האם הוא רצה ליצור את הרצון של עצמו? כי אם רצה ליצור את הרצון ... זה יכול להיות שיצר רצון? כך שאם את הרצון שלו הוא לא יצר, אז משהו יצר את הרצון של אלוהים, ולכן גם לאלוהים אין רצון של עצמו. ובחירה חופשית זה משהו אחר לגמרי לגמרי . לאדם יש בחירה וגם אין לו. מצד הגוף אין לו בחירה, אלוהים מחיה את הכל כל הזמן, ואתה בקושי קיים בכלל, אין לך בחירה, וגם אם אתה אלוהים אין לך בחירה. אבל מאיזה צד יש לך בחירה? מהצד של אלוהים שבחר שתהיה בחירה, ומי ברא את האלוהים הראשון שברא את הרצון, אני יודע שיש כאן שאלה. אך מהצד של האלוהים הראשון אין שאלה, אין רצון, אין כלום, הכל אחד! ויש בכך הרבה דברים עמוקים שכל אחד צריך להתבונן בהם. אבל אם אתה כופר באלוהים וחושב שיש לך רצון משל עצמך, איך תבין בכלל את הרצון של אלוהים? אם בן אדם רוצה להבין את הבחירה החופשית של אלוהים, קודם כל שיבין את הבחירה של עצמו איך הוא יוכל להבין את הרצון, את הבחירה החופשית? אם הוא לא ... כלום, וגם כלום זה יותר מידי על ידי זה התודעה שלו משנה צורה, על ידי זה הוא הופך להיות אלוהים, ואחר כך הוא מתחיל לחקור בגוף ראשון מה זו הבחירה החופשית של אלוהים, ואחר כך הוא מגלה מי ברא את אלוהים, ואחר כך יש לו בחירה חופשית באמת. רבי נחמן אמר שלעתיד לבוא, שיהיה לאדם שכל יתבטל לו הבחירה, אבל ... שהשכל הופך להיות מלאך, אז אין לך בחירה חופשית, כי למלאך אין בחירה. אבל אם אתה בשורש, בשורש של הבורא אז יש לך בחירה בפרקטיקה, השאלה האם צריך לקום בבוקר או לא לקום בבוקר, זו לא השאלה, השאלה היא ... יחפש את האמת עד שיחווה חוסר בחירה מוחלט, עד שזה בקצה האחרון של חוסר בחירה אז הוא יהפוך להיות אלוהים, ואז הוא יחשוב שיש לו בחירה, ואז יגלה שגם לאלוהים אין בחירה, ואז הוא יהפוך להיות זה שברא את אלוהים, ואז תהיה לו בחירה חופשית על הכל.