... עליו מה שעבר... וסבל מה שסבל, ואחר כל זה, בסוף יאמר לו השם יתברך: בני אתה, אני היום
ילדתיך... מחמת גדל עצם שכלו של משיח, לפי גדל מדרגתו שיאחז ... נולד היום, כי יתבטל כל הזמן בשכלו, שיהיה גדול מאד ועל כן יאמר לו השם יתברך: אני היום
ילדתיך היום ממש, כי כל הזמן שעבר, אין ואפס לגמרי כנל שכל ... יניק (צעיר מאוד) לגמרי, ולא התחלתי עדין לחיות כלל, ואף על פי כן אני זקן מאד... בעניין
חינוך ילדים חנך לנער על פי דרכו (אם תחנך את
הילד לפי הבנתו), גם כי יזקין (גם כאשר הוא יתבגר, הוא) לא ... על תינוק (בצורה בוגרת) ורצה להכניס בו (חינוך ומוסר)... למען יתחיל להתחנך... וגם
(הילד) יזכרם (יזכור את מה שלימדו אותו כאשר הוא היה קטן) בגדלותו (כאשר הוא יתבגר). וכמו שכתוב חנוך לנער על פי דרכו וכו. אם לא תהיה חבר של
הילדים שלך, אלא רק ההורה שלהם, אז הם יתייחסו אליך כמו ... ולא כמו אל חבר. כידוע שלל רבנו מאד בחנוך הבנים, הן את ענין השעשוע עמהם (להיות חבר של
הילדים שלך)... והן את ההכאות (להרביץ)
לילדים. אולם אמר רבנו, פעם (במקרים קיצוניים ביותר) נותנים סטירה. רבנו אמר פעם: נוהגים העולם
שכשהילד מתעקש מכין אותו, ואחר כך חוזרים ומותרים לו, אני אומר לא להרביץ ולא לותר. אל תשתעשע עם
הילדים שלך. אחרת, יהיו מצבים שבהם הם יחליטו להשתעשע איתך גם נגד רצונך. מסגל יותר לבנים (מועיל
לחינוך ילדים), להיות רחוק מהם, לבלי להיות דבוק בהם לשעשע בהם ... עליהם כלל (תאפשר להם להסתדר בכוחות עצמם, כמו אנשים בוגרים) ההבדל השכלי היחיד בין
ילד לאדם מבוגר, הוא רק בעד כמה הוא השתמש בפוטנציאל ...