... פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות
ובאמונה הדתית - חלק 9 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות
ובאמונה הדתית - חלק 8. ואת הדברים הללו משמיע באזני העם דווקא הנביא עליו נאמר (במדבר יב 3) והאיש משה ענו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה. לפיכך אין זה מפליא לגלות כי בתקופה שלפני ההתגלות הדתית או קבלת
האמונה מופיעות בשכיחות גבוהה פגיעות נרקיסיסטיות: מחלות קשות, תאונות, הכרה פתאומית בכובד הגיל שהוכחש זמן רב, וכן מקרי האובדן שתיארנו בפרקים הקודמים, הנחווים אף הם כפגיעה בעצמי ... אדם חולה ואדם מת. דומה כי לא אחת, כשמקבל -
אמונה מספר על חייו שלפני המהפך, יכולים אנו לזהות בו את הנסיך המוגן בארמונו, שלא היה מסוגל עדיין להתמודד עם קיומם של סבל ומוות בעולם. אולמן52 הרחיבה את הדיבור על ההפרעות ... באידיאליזציה שלהם. הכמיהה הנואשת של מקבלי -
אמונה רבים להתמזגות עם מושא נערץ היא אחת מתוצאותיו של מצב זה. האדם החווה עצמו כשבב על הגאות של היקום נוטה יותר לקשור עצמו לאלילים הנראים כל - יכולים או בלתי - טועים (52, ע ... כן הצביע על בעיית החלפת הזהות של מקבל -
האמונה: 97 צעירים רבים כאילו מוחקים את עברם האישי לטובת העבר הקולקטיבי, המופשט, של קהילתם החדשה. עקב ההתכחשות לעברם הטרום - דתי, והעריכה - מחדש של זיכרונותיהם מתקופה זו, ... של בית - הלחמי ונבו65 נמצאו אצל מקבלי -
האמונה שיעורים נמוכים מן הרגיל של הערכה עצמית ושל שאפתנות. ברור כי מצב זה קל יותר למי שקושר את חייו בכוחות שלמעלה ממנו, אם כי קשה להכריע מה כאן הסיבה ומה המסובב: האם א) ... נשגבת הביאה להפחתה בדימויו העצמי של מקבל -
האמונה, או שמא ב) דווקא דימוי עצמי נמוך מלכתחילה הביא לקבלת
האמונה? הנתונים, לדעתי, תומכים באפשרות השנייה, לומר, שהמאפיינים הנרקיסיסטיים של האל או המנהיג הדתי מושכים אליהם אנשים הסובלים מלכתחילה מהנטייה ההפוכה. זה, מן הסתם, מקור הדוגמהטיות הטוטאלית הנפוצה בקרב מקבלי -
האמונה ונטייתם הידועה להיות לעתים קתוליים יותר מהאפיפיור (קשה שלא להיזכר בהקשר זה באירוניות היסטוריות ידועות, כגון מוצאם היהודי של טורקמדה, היידריך ולנין, או המספר הרב של גרים במחתרת היהודית בישראל). היבט זה של קבלת
האמונה - דהיינו, התקשרות עם זולתעצמי אומניפוטנטי ונרקיסי - מצוי ביסוד כל מערכת
אמונה טוטליטארית. הוא מונח ביסוד הפאשיזם, הפנאטיות, הגזענות וגם מכונים פסיכואנליטיים לא ניקו ממנו. המחקר בתופעת קבלת
האמונה הוא אפוא רלוואנטי גם לאותן אידיאולוגיות סגורות שאינן דתות במובן הצר של המילה. הייחוד הבולט שמצאו בית - הלחמי ונבו65 במקבלי -
האמונה מבחינת דירוגם במבחן האישיות האוטוריטארית - 3. 68 לעומת 2. 69 בקבוצת הביקורת - הוא רב - משמעות מבחינה זו. בית - הלחמי גזר כמה ניבויים מהמודל המרקסיסטי של הדת, הרואה בדת ... אנשים הסובלים מחסך ממשי נוטים יותר אל הדת. ב)
אמונה דתית צריכה לגלות קורלאציה חיובית משמעותית לדעות פוליטיות וחברתיות שמרניות, וקורלאציה שלילית לדעות פוליטיות רדיקאליות. ג)
אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית למידע אובייקטיבי אודות העולם החברתי והפוליטי. ד)
אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית לפעולות של שינוי תנאים חברתיים. ה)
אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה חיובית לפעולות של שמירת הסדר החברתי. בית - הלחמי מצטט תימוכין אמפיריים לניבויים אלה, אולם מחקר ספציפי יותר, שיתמקד במקבלי -
האמונה, עשוי לדעתי לגלות ממצאים שונים מאלה שנמצאו באנשים שהיו תמיד דתיים. בעוד שניבוי א קרוב לוודאי שיתקיים במקבלי -
האמונה, ייתכן שלגבי הניבויים האחרים תתגלה תמונה הפוכה, לומר, רגישות חברתית מוגברת וחתירה לשינוי המצב הקיים. קבלת
האמונה, ראוי לשוב ולהזכיר, נבדלת מהתופעות המוכרות מתחום הדת הממסדית, ועובדה שאפילו בתוך מקבלי
האמונה מצאו מחקרים שצוטטו לעיל56 הבדלים פסיכולוגיים משמעותיים בין הצורה הפתאומית וההדרגתית של קבלת
האמונה. לצד הנטייה להשליך את מאוויי האומניפוטנציה הינקותיים על מושא הסגידה, נוהגת הדת להציע חלק מהם כגמול למאמין עצמו. כל הדתות, בצורה זו או אחרת, מבטיחות למצטרף אליהן אושר, ... על דרך ההיפוך את החסר הקיים בנפשו של מקבל -
האמונה. כזאת היא, לדוגמה, הטענה הנפוצה בדבר הערך הפונקציונאלי של קיום המצוות, ההופכת את היהדות לאוסף מרשמים מדעיים לתזונה נכונה, לשלווה ואפילו לחיי מין מענגים. הפן המאגי של הדת מסייע למקבל -
האמונה לבקש גם לעצמו חלק מהאומניפוטנציה המיוחסת למושא הסגידה. לכאן שייכת גם
האמונה בנצחיות הנפש בדתות השונות, המחזקת את סירובו של האני להכיר בסופיותו. כת האימורטליטי, העושה לאחרונה נפשות גם בישראל, רק מבטאת באופן מודע ובזרגון מדעי את המשאלה הנסתרת ... ונשנה בתיאורים שמביאה אולמן52 מפי מקבלי -
אמונה על תחילת המהפך שהתחולל בהם: במעין הבזק משמעות מסנוור, מתחוור למקבל -
האמונה כי אירועים רבים, אקראיים או תפלים - לכאורה, שאירעו לו בימים האחרונים, אינם אלא שורת אותות ברורה האומרת לו דבר גורלי. באוריינטציה מארגנת זו נאחז מקבל -
האמונה במשנה - כוח כדי למשות את עצמו מתוך ההוויה שבה היה נתון עד אז, ושנתפסה בעיניו ככאוטית, תפלה ומנוכרת. צעד זה יכול ללמד על הקושי שהיה לעצמי לתחזק את עצמו עד עתה., השערתו ... נראית רלוואנטית מאוד לגבי רבים ממקבלי -
האמונה. במקום אחר הערתי על הקשר המיוחד הקיים מבחינה זו בין הפרנויה והדת: בשתיהן מסרב העצמי להכיר באדישותו של היקום כלפיו, ותחת זאת כופה עליו מארג משמעויות החוזר ומעמיד את ...