תורת הקבלה - לראות אור, (ביאור מהסתר לגילוי) סימן יד, תעשה את התיבה... הזאת לכם, - ממי וממה, נעשה מים, מבול הממית עולמו של אדם בקדושה. העצה - להיכנס לתיבה, שתיבה, חסדים, אמונה למעלה מהדעת, חפץ חסד, היפוך מבית, חכמה. ואז אין מקום לשאלות של מי ומה, וניצל ממי המבול. לראות אור: העצה היעוצה, להיכנס לתיבה, לאמונה מעל הדעת על מנת להינצל משאלות המי והמה של הרשע אינה עצה טובה ומועילה כלל, למעשה היא בעצמה זוהמת הנחש. משום שאמונה עיוורת במעל הדעת אינה פותרת את האדם משאלות וספקות. האדם אמנם מדחיק את השאלה, אבל זרע הספק (= זרע ... יום. ומכאן הציווי, למחות את זרע עמלק, וכן הציווי דע את אלוקי אביך... וידעת היום... וכו. אי אפשר לבוא לאמונה אלא על ידי אמת כמובא בזוהר: והיה צדק אזור מתניו ואמונה וכו הינו צדק, הינו אמונה ואמרו שם: אמונה אתקריאת, כד אתחבר בה אמת. (ליקומ, חא, ז) כלומר, אם האמת לא מחוברת עם האמונה, האמונה אינה שלמה כלל ולמעשה זאת אמונה תפלה. וכאשר האמונה מחוברת באמת גם אז היא אינה אמונה [כפי שנהוג לחשוב בדורינו] משום שאז היא כבר ידיעה. והידיעה היא, ורק היא, עיקר השלמות. כמאמר הרב: והגם שהכל מאמינים כך, אבל לידיעה הם צריכים, להתישב על הלב, כמו מושכל ראשון... (הרב יהודה אשלג, בעל הסולם / אגרות קודש / אגרת 6 - 1921,והבן שם היטב) הנושא פשוט, רק השקר והנוכלות נצרכים לאמונה מעל הדעת, כי האמת היא פשוט אמת, והאמת נשארת אמת בין אם כל העולם מאמין בה ובין אם הוא כופר בה. והאמת אינה צריכה אמונה מעל הדעת, האמת רק צריכה להתברר. צהר תעשה לתבה, כלומר שתדבר דבורי אמת המאירים, שיהיו דבורי אמת המאירים ופתח ... מלשון: ציד בפיו והינו היצר הרע והסטרא אחרא וזה, שתזכה לעשות פתח בהסטרא אחרא והחשך המסבבין מכל צד [= אמונות ודתות שהושרשו כתוצאה מפירוש לא נכון של חכמת הקבלה] כן לפי זה מכון ממש אתה צריך לעשות פתח התבה ... מכח אל הפעל. (ליקומ, חא, כה). הנושא פשוט, על מנת להרגיש את הבורא בבטן על האדם להיפטר מהדמיונות השקרים והאמונות התפלות שלו. והעצה היעוצה היא פשוט לקחת כל אמונה ואמונה ולאמת אותה, כלומר לברר מהי האמת, מהי המציאות כפי מה שהיא. וכאשר זוכה לגלות ולהבין את המציאות כפי משהיא ...