... - תורת
הקבלה - מבוא
הקבלה היא תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. לתורה זו יש שורשים ... המאה ה - 12 ובראשית המאה ה - 13. לקבלה הייתה השפעה גדולה מאוד על חיי הרוח היהודיים, והתבססו עליה תנועות רוחניות שונות, כגון השבתאות והחסידות. כמו כן, השפיעה
הקבלה על תחומים רבים ביהדות, ובהם ההלכה והמנהגים, פרשנות המקרא, ספרות התפילה והפיוט, ספרות המוסר ועוד. מחשבות היסוד בקבלה במרכזה של מחשבת
הקבלה עומדת שאיפתו של המקובל כמיסטיקן להתאחד איחוד מיסטי, ... האלוהית המסתתרת בכל נמצא ונמצא. דרך כך מבקש המקובל להתעלות במעלות השלמות הרוחנית, להשיב את נשמתו אל שורשה העליון האלוהי, לדבוק באלוהות ואף להיכלל בתוכה.
הקבלה מבחינה בין בחינתו הנעלמת של האל, שאין לאף יצור נברא ... נקראות לרוב בכינויים אחידים והם: תורת הספירות בקבלה סיווג (קו ימין) (קו האמצע) (קו שמאל) ג עליונות כתר חכמה בינה ז תחתונות חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות
הקבלה מרבה לתאר את עולם הספירות, ומבררת את ייחודה, מעמדה ... מצד ימין, המזוהה עם הזכר, עם קו הדין מצד שמאל, המזוהה עם הנקבה. פעולה זו מתאפשרת באמצעות קיום המצוות והתפילות, או באמצעות שימוש בשמות הקודש בכוונה הראויה.
הקבלה התאוסופית
והקבלה האקסטטית
הקבלה נחלקת לשני זרמים עיקריים: האחד קבלה תאוסופית - תאורגית, והשני קבלה אקסטטית.
הקבלה התאוסופית - תאורגית עוסקת בעיקר בלימוד מהות האלוהות (האין - סוף) ועשר הספירות, וההנחה כי מעשי האדם עשויים להשפיע על האלוהות. נציגיהם הבולטים של זרם זה הם ספר הזוהר ותורת הארי.
הקבלה האקסטטית עוסקת בהיבט החווייתי של
הקבלה, תוך שימוש בטכניקות מעשיות, ושואפת על ידי כך להגיע לאקסטזה רוחנית, ששיאה הוא דבקות באל והארה רוחנית, כמו הנבואה. נציגו הבולט של זרם זה הוא ר אברהם אבולעפיה, שאמנם לא דחה את קבלת הספירות, אך טען שהיא נחותה
מהקבלה הנבואית. החסידות מיזגה שני זרמים אלו לכדי מקשה אחת. יסודות מיסטיים - מאגיים וקבלה מעשית על פי רוב נוטה היהדות לדחות מקרבה יסודות מיתיים, אולם יסודות קרובים לכך מצאו את מקומם בלבה של תורת הסוד
והקבלה - בראשם תפיסת הפילורמה, שלפיה בתוך שלמות האל ישנו ... מהתאורגיה, שבה פועל המקובל בעולמות העליונים ומבקש להיטיב עם האלוהות, הפעולה המאגית מבקשת לפעול בעליונים ולהיטיב עם האדם. תחום זה של פעילות מאגית מתוחם בענף
הקבלה המעשית. העוסקים בקבלה המעשית יוצאים מנקודת הנחה שלפיה ... המחשבה, או על ידי יצירת קמעות שבהם שמותיו של האל (או צירופים אחרים של לשון הקודש) מועלים על הכתב. ספרות ההלכה מתירה את השימוש בקמיעות לרפואה, ולעומתה ספרות
הקבלה מרבה להזהיר, להרחיק ולסייג את השימוש בקבלה מעשית. זאת ... ר חיים מוולוזין, התחיל ביצירת גולם, אולם הפסיק לאחר שראה אות משמים. מקור לזאת נמצא אף בדברי הגמרא על מספר אמוראים שיצרו אף הם אדם. התפתחות היסטורית ראשיתה של
הקבלה במחקר
הקבלה מקובל לחלק בין תורות הסוד שקדמו לקבלה ובין
הקבלה עצמה, או
הקבלה העיונית, שהיא תורת הסוד היהודית, שהחלה להתפרסם בשלהי ... 12 ובראשית המאה ה - 13 בפרובאנס ובצפון ספרד ונמשכת עד ימינו. לפי חלוקה זו, תורת הסוד של חסידות אשכנז, וכן תורות הסוד הקדומות מתקופת הגאונים או חזל, אינן חלק
מהקבלה. המקובלים עצמם אינם מכירים בחלוקה זו, והם מכנים בשם קבלה את תורת הסוד היהודית לכל תקופותיה. תורת הסוד הקדומה כאמור, לפי ההבחנה הרווחת במחקר,
הקבלה אינה כוללת את תורת הסוד הקדומה, אך היא יונקת ממנה. ... הרציונלית. בדרכו של רסג הלכו גאונים אחרים דוגמת שרירא גאון, שמואל בן חפני ורבנו חננאל. אולם, השיא במגמה הרציונלית שייך לרמבם, בפרט בספרו מורה נבוכים. תורת
הקבלה ספר הבהיר, הספר הראשון של
הקבלה , הופיע בפרובאנס בשנת 1180 בקירוב. הספר יוחס לחכמי ... שמאפשרת יצירת תחומים רוחניים המשתלשלים זה מזה וניתנים להבחנה. לדעת אחדים מן החוקרים, תפיסה זו השתלבה בקבלה והתמזגה גם עם תפיסות גנוסטיות קדומות. התפשטות
הקבלה וספר הזוהר כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה, 1558 - קבלה עד מהרה התפשטה תורת
הקבלה מפרובאנס למרכזים אחרים כמו בורגוס וטולדו שבקסטיליה ... להתפשטות זו תרם תהליך של חדירת ספרות ממרכז אחד למשנהו וחילופי אינטלקטואלים. אחד מהם הוא רבי יצחק סגי נהור, שבראשית המאה ה - 13 עבר לגירונה ולימד שם את מסורת
הקבלה שהתפתחה קודם לכן בפרובאנס. בגירונה התפתח חוג קבלי חשוב שמילא תפקיד מרכזי בגיבוש מחשבת
הקבלה בספרד ובהתפתחות ספרותה. לחוג זה משתייכים ר יהודה בן יקר (רבו של הרמבן), רבי עזריאל ועזרא מגירונה (שהיו תלמידיו של הראבד ורבותיו של הרמבן לקבלה), רבי יעקב בר ששת והרמבן. בשל היותו של הרמבן ראש רבני ספרד, קיבלה
הקבלה תהודה רחבה ולגיטימציה. מקובל נוסף שתרם להתפשטות
הקבלה הוא רבי אברהם אבולעפיה, שבשל שיטתו הייחודית (