... הינה תוכן מחשבה שהחושב מצמיד לה ערך אמת, כלומר רואה בה אמיתית (בין אם באופן מוצדק או לאו). לדוגמה, אם אני
מאמין שהשמים כחולים אזי אני מחזיק בהאמנה השמיים הם כחולים
ומאמין כי היא אמיתית. אין לבלבל את המושג האמנה עם המושג
אמונה (למרות שבאנגלית הם נקראים אותו דבר). המושג
אמונה קשור לשדה הדיון התאולוגי והוא בא לידי ביטוי בשפה בצורה כמו X
מאמין ב - Y. לעומת זאת, הביטוי הלשוני של מושג ההאמנה הוא X
מאמין ש - Y. אמת מושג האמת נקשר באופן הדוק למושג ההאמנה. האמנה יכולה להיות אמיתית או שקרית. אם היא שקרית, אז ניתן לומר ש - X
מאמין ש - Y אבל אי אפשר לומר X יודע ש - Y מכיוון שהשימוש הלשוני במילה ידיעה מניח את אמיתות ההאמנה עליה ... אם מישהי יודעת משהו, אז לא ייתכן שהאמנה שלה היא שקרית. לדוגמה, אם אדם חוצה גשר רעוע אז ניתן לומר שהוא
מאמין שהגשר לא יקרוס. אם הגשר קורס, אז האדם החזיק בהאמנה שקרית. קשה לומר שהאדם ידע שהגשר בטוח, למרות שהגשר קרס. אם הגשר קרס,
אמונתו לא הייתה ידיעה. למרות כל אלו, גם אם האדם האמין שהגשר לא עומד לקרוס והגשר אכן לא קרס, לא נרצה לומר ... אך לא תנאי מספיק. תנאי הכרחי נוסף לידיעה הוא הצדקה של האמנה. לדוגמה, אדם שחוצה גשר רעוע מכיוון שהוא
מאמין שהגשר לא יקרוס, אך אין לו תשובה לשאלה מדוע הוא חושב שהגשר לא יקרוס, לא יכול לדעת שהגשר הוא בטוח, גם אם הוא חצה אותו והגשר לא קרס. חולה
שמאמין שהוא יחלים ממחלה ללא הצדקה
לאמונתו לא יכול לדעת שהוא יחלים. רק במקרה והוא הצדיק את החלמתו, וגם, הוא אכן החלים, ניתן לומר עליו שהוא ידע שהוא יחלים. מסיבות אלו, הוגדרה ידיעה כך: S יודע ש - P אםם: P אמיתי S
מאמין ש - P אמיתי ל - S יש הצדקה להאמין ש - P. בעיית גטייר בשנות ה - 60 ערער אדמונד גטייר על הגדרה זו ... סמית וגונס, אשר מחכים לקבלת תשובה בנוגע לקבלה למקום עבודה. לשניהם יש גם בדיוק 10 מטבעות בכיסיהם. סמית
מאמין כי גונס יקבל את העבודה, וכמו כן הוא יודע כי לגונס יש 10 מטבעות בכיס. מכך הוא מגיע להאמנה מי שיש לו ... לבעיה מרכזית באפיסטמולוגיה. בעקבותיה הציע רוברט נוזיק הגדרה מחודשת לידיעה: S יודע ש - P אםם: P אמיתי S
מאמין ש - P אם P היה שקרי, אז S לא היה
מאמין ש - P אם P אמיתי, אז S
מאמין ש - P. לדעת נוזיק הדרישה השלישית פותרת את בעיית גטייר עבור הגדרת הידיעה. אקסטרנליזם ואינטרנליזם ...