מצוות אהבת ישראלמצוות אהבת ישראל צריכה בירור יסודי. מה הכוונה לאהוב כל יהודי? על איזה סוג אהבה מדובר? ובכלל מהי אהבה? מאמר שמנסה לברר מה התורה דורשת מאיתנו ביחס למצוה זו. הקדמה מצינו התייחסויות רבות למצוה זו החל מהמאמר הידוע של רבי עקיבא על הפסוק ואהבת לרעך כמוך זהו כלל גדול בתורה ועד להתייחסויות בחזל, בראשונים ובאחרונים ופסיקתו של הרמבם מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר ואהבת לרעך כמוך. הדברים ידועים וברורים לכל ואין צורך להאריך. במאמר זה ברצוני להתעכב על נקודה קצת לא ברורה בנוגע ... יוצאים מן הכלל. כי הרי בסהכ מדובר בנו, בני אדם, עם מעלות וחסרונות, רגשות ויצרים, עליות ומורדות, כאלה שאנו אוהבים, כאלה שפחות וכאלה... - וזה טבעי לחלוטין. כביכול נדרש מאיתנו להיות סופרמנים כאלה שאוהבים את כולם, מכבדים את כולם ועושים מעשי חסד לכל אדם לפיכך צריך שיספר בשבחו ולחוס על ממונו, כמו שהוא ... להניח תפילין, אם הגעת לבית שים מזוזה, וכן כך לכל שאר המצוות) הרי המצוות של בן אדם לחברו ובמיוחד אהבת ישראל אינם כך. במצוות אלה נדרש בהם להתייחס למישהו אחר, זה לא אני עושה מצוה לבורא עולם אלא זה ... נוכל להגיע לקיים את המצוה? כדי לענות על השאלות האמורות נענה קודם על שאלה בסיסית יותר והיא האם מצוות אהבת ישראל היא מצווה על הרגש, זא שעל כל יהודי מוטלת חובה לחוש רגש מסוים (אהבה) כלפי כל יהודי באשר הוא או שהציווי אינו על הלב אלא על המעשים, זא שעל כל יהודי מוטלת החובה ... מסוים שמובא במספר מקומות אלא שהוא קצת עמוק ומבלבל ואנסה כאן לנסח אותו במילים פשוטות וברורות ככול האפשר. מהי אהבה רבים האנשים שניסו להסביר מהי אהבה. נכתבו עליה אין ספור ספרים, פנטזיות ורומנים. חוקרים ניסו לפענח את קסמה, פילוסופים הרהרו עליה, תיאוריות ופרשנויות אין סוף העצימו את מורכבותה אך כל אלה בעיקר הרחיקו אותנו ממנה וגרמו לנו לא להבין את פישרה. היו שחשבו שאהבה היא החיים, היו שחשבו שהיא מינית ביסודה אחרים חלקו וטענו שלהפך, אהבה היא א מינית ביסודה אלא היא איזה משהו נשגב, אין סופי, מין ערגה שאי אפשר לתפוס ולהשיג. שאלות כמו האם היא רגש אחד או מנעד של רגשות, האם יש סוגי אהבות שונות והאם אהבה אחת דומה לחברתה הביאו לידי כך שיש טוענים שאין כלל אהבה בעולם. למרות כל זאת על מנת שנוכל להסביר את הנושא עלינו לתת הגדרה מסוימת לאהבה: ובכן אהבה היא קבלה. כשהאדם מקבל אל עצמו משהו אחר נאמר שהוא אוהב את הדבר. קודם קבלת הדבר האדם לא התייחס או אף שנא דבר מסוים וכעת לאחר קבלתו אליו? נאמר שהוא אוהב את הדבר. אסביר הגדרה זאת בהמשך. קודם כל אהבה עצמית הפסוק אומר במפורש שאהבת האדם לעצמו קודמת לאהבת הזולת, ואהבת לרעך כמוך - אהוב את רעך כמו שאתה אוהב את עצמך. מה זה אומר לאהוב את עצמי? לפי האמור לעיל אדם שקיבל את עצמו הפירוש הוא שהיה זמן לפני קבלתו את עצמו, מצב בו ... מחוץ לעצמו, הוא לא התייחס ואף שנא אותם וכעת הם נמצאים ונוכחים. נשים לב שאין אנו מתייחסים לרגש כלשהו, אהבה במובנה הקלאסי, אלא להתייחסות או חוסר התייחסות למשהו, קבלה או חוסר קבלה של חלק מסוים בתוכנו. המנגנון עובד כך: ... החיסרון (אנו מדברים על כל חיסרון זה יכול להיות רעב, עייפות ושעמום ועד לגרוב גרביים) ושועט למילויו - זהו אהבת עצמו. קבלת העובדה שיש חיסרון והניסיון למלאותו. כל רגע ורגע בחיים אדם ממלא צורך כלשהו, אם הוא רעב יחפש ... שם לא יבחין בו כי הוא שקוע במשהו אחר - יוצא אם כך שחיסרון שייך רק למה שקיים בתודעה. אהבת ישראל התורה לא דורשת מאיתנו להיות סופרמנים, לאהוב או לחבב כל אחד. המצווה היא למלא צרכים של הזולת. (רק) אם הבחנת, זיהית, קיבלת את העובדה שחסר למישהו ...