... פרטים אלו לא חיים למען הגיבורים שיחשבו לאחר מותם, אלא חיים לשם חוויית החיים עצמה ובתוכה
האהבה (למשל פריס). חשיבות רבה יש לסצנה האחרונה בסרט, המראה את התוצאה של כל אחת מהגישות: אלו שבחרו במלחמה, מתים בתוך חורבות מעושנים, אלו שבחרו
באהבה, צועדים הרחק משם בנוף ירוק. דמויות טרגיות הקטור לוחם נחוש, בן - זוג ואב מסור, גבר של כבוד, בחר
באהבה אך מכוח תפקידו כשר הצבא וכבן הבכור של אב - מלך דטרמיניסטי (שבחר להקדיש את חייו לאלים ומאמין שהכל בידי שמים), מוצא עצמו מנסה לאזן בין שני הכוחות המנוגדים (חיים למען עצמך או לטובת המנגנון שאתה חלק ממנו). הניסיון לאזן בין חיים של בחירה, משפחה
ואהבה, ובין חיי הכרח, מחליש אותו. אך דבר מרכזי נוסף חורץ את גורלו: הכבוד שהוא רוחש לכללים. חוקי המשחק מחזיקים בגרונו בשעה שהוא נדרש להחליט בין חיים ומוות. בחירתו האחרונה ... בפניו בחירה. בידם החופש להחליט עבור עצמם. ואז, כשמצא מנוחה למרדף אחר תהילת הנצח בזרועות
אוהבות (של בריסייס) שמעניקות תחושת נצח בהווה, היה זה מאוחר מדי כדי לשנות את גורלו. נקבע לו כי לא ישוב, כבר בשעה שבחר לעזוב את ביתו, את אמו, ולהשתתף במלחמה הגדולה. כך יוצא ... את מותם בהקשר המיוחד של השקפתם: פריאמוס במקדש האלים, לצד פסלים מנותצים, ואכילס בזרועות
אהובתו , ברגע של אמת ובחירה. אכילס מציג את רצונו הכביר לזכות בחיי נצח. להיזכר ולהתקיים לעד. השתוקקות זו נובעת (כפי שהוא מעיד בסרט) מחוסר תוכלת שהוא מוצא בחייו. באופן טראגי בשעה שליבו מתעורר
לאהבה וחש את הנצח בין זרועות אישה, ברגע שמוכן הוא למסור את החרב, נעלם פוטנציאל חייו הנוכחי. אין לראות במוות זה נצחון הגורל, על רעיון הבחירה החופשית, משום שניתנה לאכילס ... עם אמו. הארכה שקיבל (מרגע מותו המדומה ועד למותו שלו) אפשרה לו לטעום משמעותה של הבחירה
באהבה ובחיים. על מה בכה אכילס? הבכיה של אכילס הגיבור, החזק, מעל גופת הקטור, לפני החזרתו לאביו מפתיעה. אפשר להציע כי אכילס ראה בהקטור אח - רע מוערך, בשל עצמאותו והמוסר הגבוה ... לשוא. כשבא המלך בכבודו ובעצמו לאוהלו בגניבה וביקש את גופת הקטור, חש אכילס משמעותה של
אהבה, אולי חש געגוע לאביו שלו. בכל מקרה, נכחה במפגש החשאי הזה אמת. אמת זו, חיברה אותו לצער האמיתי המכונן בתוכו, צער על אובדן כוח החיים משני אנשים שהעריך
ואהב. מיד לאחר ששלח לחופשי את הכוהנת ביחד עם דודה מלך טרויה, גמלה החלטה בליבו להגיע לשם ולקחתה חזרה - מכוחה של
אהבה, מכוח הבחירה, מכוח החופש. לאחר שבחר שלא להלחם יותר, ולבכר את החיים. גברים ונשים כוחן של הנשים בסרט מבוטא בהקשר של
אהבה היקשרות ויצירת חיים. כוחם של הגברים בסרט מבוטא לרוב באופן פיזי, דרך מאבקי כוח, דרך הכוח להרוג, להנהיג ולקבל החלטות. הבחירה בחופש הלן, בוחרת לצאת מכלוב הזהב לעתיד לא נודע, ולהתקיים לצד זה שמכבד
ואוהב אותה. לצד זה שאיתו היא מרגישה קיימת. אכילס גם הוא בוחר בחופש. החופש לפעול למען קריירה עצמאית, החופש לבחור את מטרותיו, להשיג את השגיו, לבנות לעצמו מוניטין וכבוד, החופש ... טקטיקה מול המלך. החופש לקיים משא ומתן. בסופו של דבר גם הוא מוצא חופש אמיתי בתוך קשר של
אהבה. כבוד וניצול המלך היווני אגממנון, מתייחס לנשים יחס משתמש ונצלני. הוא מציע את הלן לנסיכי טרויה כשעשוע ללילה, ומאיים על בריסייס השבויה, כי תקרצף את מרצפות ארמונו. ... כמו לכל האחרים סביבם. ובקטגוריה זו כלול גם פאוס מלך טרויה שמתגנב כדי להציל את גופת בנו
האהוב, ושאומר לבנו פאריס: נלחמתי במהלך חיי בשל כל כך הרבה שיקולים, כדי לנצח, לזכות בהערכה, כבוד, תהילה, ממון, להלחם בשל
אהבה לאישה נראה לי היום הסיבה הטובה מכולן. חיי נצח רבים מונצחים בין דפי ההסטוריה, חלקם לרעה חלקם לטובה, חלקם כמצביאים דגולים ודמויות לחיקוי חלקם לדראון. אלו שנבחר לאמץ ...