אוהב, לא
אוהב, את מה אני
אוהב? ויש אנשים האומרים, שכדאי לעשות מה
שאוהבים . אך אמירה זו אינה מדויקת בעיני ולא רק שאינה מדויקת היא גם עלולה מאוד להטעות ואף להזיק, ואסביר: אם אומרים, שכדאי לו לאדם לעשות דברים שהוא
אוהב, הרי משמעות הדבר היא שלאדם יש שתי אפשרויות בחירה: 1. לעשות את מה שהוא
אוהב 2. לעשות את מה שהוא אינו
אוהב ומכיוון שכך, זה שאומר שעדיף לעשות את מה
שאוהבים, טוען בעצם טענה האומרת שאנשים בוחרים לעשות לפעמים דברים שהם אינם
אוהבים, כלומר טוען, שבעצם קיימת אפשרות לאדם לעשות דברים שהוא אינו
אוהב. וכאן מוטב שהאדם ייבדוק עם עצמו אם הוא אינו מטעה את עצמו, משום שלדעתי יש כאן הטעיה עצמית, אשר נובעת מחוסר הבנה. ולמה יש ... להבין את זה ננסה תחילה להסביר את המונח
אוהבים לעשות משהו ולמה מתכוון בעצם האדם כאשר הוא אומר: אני
אוהב לעשות את הדבר הזה ונבדוק גם למה הוא מתכוון, כאשר הוא אומר: אני עושה דברים שאינני
אוהב. למשל האדם אומר: אני
אוהב לאכול סטייק נתח קצבים עם רצועת שומן נדיבה במסעדת בשרים איכותית ומומחית, אבל אינני עושה את מה שאני
אוהב משום שהבדיקות הרפואיות הראו שיש לי כולסטרול גבוה והרופא הסביר לי שמוטב שאמנע מאכילת מאכלים עתירי שומן. ואיפה כאן הטעייה ... האדם חושב, שהוא נמנע מלעשות את מה שהוא
אוהב, כלומר לנגוס בנתח הקצבים העסיסי. אך האם זה נכון? הרי שאם יבדוק האדם עם עצמו בכנות, יבין שהוא בחר באפשרות אחרת, שאותה הוא
אוהב יותר מאשר את האפשרות של לנגוס בסטייק העסיסי. האדם בחר, שהוא בעצם
אוהב את בריאותו יותר מאשר הוא
אוהב את נתח הקצבים. על כן, מה שניתן להבין מהדוגמה הזו היא שהאדם בוחר עפי רוב את מה שהוא
אוהב יותר ומוותר על מה שהוא
אוהב פחות. הוא
אוהב סטייק עסיסי, אך
אוהב יותר את בריאותו. ומכיוון והוא מאמין שאכילת הסטייק תפגע בבריאותו הוא מוותר על
אהבה אחת לטובת
אהבה אחרת, גדולה יותר. ועל כן האמירה שהאדם בוחר לעשות את מה שהוא אינו
אוהב, אפילו שזה רק לפעמים, היא אינה נכונה בעיני ועלולה אף להזיק משום שהיא מרחיקה את האדם מההבנה שלו ומהמודעות העצמית שלו. ונכון ... יותר יהיה לומר שהאדם בוחר בדכ את מה שהוא
אוהב יותר, גם אם נדמה לו שהוא בחר באפשרות שהוא לא
אוהב. את הדוגמה של הסטייק ניתן להמיר באפשרויות נוספות, למשל, בחירה של אדם להישאר במקום עבודה שהוא לא
אוהב, בחירה של אדם להישאר בקשר זוגי שהוא לא
אוהב, בחירה של האדם לשתוק, בחירה של האדם ללמוד משהו שהוא אינו