... יסוד בדהמה הדרך בעלת שמונה האיברים אותה לימד הבודהה כוללת את שני הגורמים - מודעות נכונה וריכוז נכון אשר מהווים את
התרגול המדיטטיבי (bhvan) יחד עם מאמץ נכון. מודעות נכונה היא הבחנה חוזרת ונשנית בתופעות הפיזיות והמנטליות ברגע ההווה, בדיוק עכשיו, או ... העולם. הוא מתבונן בדחפים לפעולה כדחפים לפעולה במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם.
תרגול המודעות או ההתבוננות בגוף לדוגמה מבוצעים כך: כאשר נזיר הולך קדימה או אחורה, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מביט לפנים ... או שותק, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. מודעות (סטי) היא ידיעת המצב או התופעה הפיזית או המנטלית הנוכחית ברגע ההווה.
תרגול חוזר ונשנה של הפניית תשומת הלב למצב הנוכחי מחזקת את גורם המודעות בתודעתו של המתרגל והופך אותו ליותר ויותר עוצמתי ודומיננטי. ... הן זמניות, סבל וחסרות עצמיות. מודעות נכונה היא מודעות ביחס לארבעת המוקדים שהוזכרו. גורם המודעות מתחזק באמצעות
התרגול עד אשר נוצרת ידיעה רציפה בכל רגע ורגע נתון של המצב הנוכחי. ריכוז נכון, לעומת זאת, הוא גורם של מיקוד התודעה באובייקט מסויים. גם ... המיקוד יהיה בתפיסה החושית שלו אך לאחר מכן המיקוד יעבור לתפיסה מופשטת (נימיטה, סימן) שתיווצר כתוצר של הריכוז. ככל
שהתרגול מתקדם התודעה מתרצה, ומסכימה להשאר עם האובייקט לזמן ארוך יותר. המצב מדומה לקשירת עגל צעיר ליתד - בתחילה הוא נלחם, מתרוצץ ובועט לכל עבר ומנסה להשתחרר מהקשירה, לאחר זמן מה הוא מתעייף ואט אט הוא מוותר ונעמד במקום.
התרגול במובן זה הוא מעין אילוף התודעה על מנת להפסיק את חוסר המנוחה וההתרוצצות חסרת השחר האופיינית לה. תודעה שאינה מאומנת לא מוכנה להשאר ... בסיום התנועה היד עוצרת והמתרגל יודע התנועה נעצרה - גם זה גורם של מודעות. באופן זה שני הגורמים הם חלק בלתי נפרד
מהתרגול המדיטטיבי. ריכוז נחלק לשלושה סוגים עיקריים, הריכוז שתואר בהתבוננות בתנועת יד מכונה ריכוז רגעי (khnika samdhi), בה אובייקט ... סמדהי (upacra samdhi). הראשון מוביל למצב אקסטטי (גהאנה) והשני הוא ריכוז גבוה מקורב, שאין בו כניסה למצב הגהאנה.
בתרגול ויפסנא גורם המודעות הוא המרכזי וגורם הריכוז מינורי יותר. יש שימוש בריכוז רגעי כדי לשמור על יציבות ומיקוד בתופעות השונות הנחוות בכל רגע ורגע.
בתרגול סמתהה גורם הריכוז הוא המרכזי וגורם המודעות נועד לשמור על עירנות ותשומת הלב לאובייקט יחיד, ובו יש התעלמות משאר התופעות. בשני סוגי ...