...
היהודי בהלכה במאמר זה באנו לבאר את תפיסת המוסר של הדת
היהודית. ראשית נקדים ונאמר שענייני המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם ... במקום עבודת ה בן מות הוא. כיון שבאנו להסביר את המוסר
היהודי אשר בהלכה, עלינו לפרט קודם מהו אותו ערך עליון שמקבל על עצמו האדם
היהודי, הדתי - חרדי? הערך העליון הזה הוא עבודת ה היינו, לקיים את ... על פי השקפת העולם התורנית נברא העולם אך ורק כדי שהעם
היהודי יקיים את מצוותיו של האלהים. לכן הנביא ישעיה מנבא על אחרית ... רק אחרי שיכירו כל העמים בעליונותו וסגולתו של העם
היהודי ואמונתו ויבינו שרק מציון תצא תורה, רק אז יהיה השלום בעולם. ... ומשותפים לרוב יצורי אנוש כמו חמלה ונדיבות, האדם
היהודי צריך לעשות בהם אך ורק מפני שצווה לעשות כך בחוקי ההלכה, כחלק ... עלינו עולו להודיע שאנחנו עבדיו ושומרי מצוותיו. הנה,
היהודי שומר המצוות אסור לו לבקש רחמים סתם אלא רק באותם עניינים ... פרופסור ישעיה ליבוביץ זל: יש דוגלים בסיסמה של המוסר
היהודי הנבואי. אולם
היהדות התגלמה בדת, ודבר זה כשלעצמו אינו מאפשר כלל את קיומה של הקטגוריה מוסר
יהודי. האמונה הדתית המתגלמת בתורה ובמצוות אינה קטגוריה מוסרית. ... לספציפקציה לפי קיבוצים אנושיים, ואם יש מובן למונח מוסר
יהודי. יתכן שמוסר בכלל אינו ניתן לקוואליפקציה על ידי איזשהו שם ... המוסר של קאנט. אבל בקריאת שמע אומר אני ואומרים הרבה
יהודים: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. לא תתרו אחרי לבבכם - ... עיניכם - זוהי שלילת סוקרטס, וכל זה משום אני ה אלהיכם
(יהדות, עם
יהודי ומדינת ישראל, עמוד 239). דברי פרופ לייבוביץ עמוקים וקשים. להשקפתו אין
ליהודי הדתי מוסר אנושי כלל (שהרי הוא שולל בדוגמת קריאת שמע שלו את ... והמצווה הוא עבודת ה. כל מי שאינם בקטגוריה זו (כמו לא -
יהודים, אפיקורסים וחילונים שאינם שומרי מצוות וכו) לא חלה עליהם ... קודם לחבירו. ותראה, התלמיד החפץ בדעת ובאמת, כי בהלכה
היהודית הזכות לפת לחם, או לבגד או לכל עזרה אנושית תלויה לחלוטין ... וייבש לחלוחית מעשה צדקה שלהן, אז ישברו. כלומר אסור
ליהודי לקבל צדקה מן הגויים כדי שלא יהיו להם זכויות, שהרי הצדקה ... את הגוי ומרחם עליו אסור. ועיניך רואות עד כמה המוסר
היהודי מכוון אך ורק לתכלית אחת והיא עבודת ה. אסור לרחם על גוי גם ... שם שמים (שכתוצאה מהשבת האבידה ישבחו הגויים את אמונת
היהודים) מצוה להשיב את האבידה אבל אם לא יצא מזה שבח
ליהודים אסור להשיב כל אבידה לנכרי. הלוואה בריבית - דברים פרק כג, כ ... אבל הרבית שהוא נעשה לדעת שניהם וברצונם לא נאסר (בין
יהודים) אלא מצד האחוה והחסד, כמו שצוה (ויקרא יט יח), ואהבת לרעך ... כלומר, לא רק שאין שום אחווה וחסד כלפי הנוכרים (רק בין
יהודים לבין עצמם) אלא מי שירצה לעשות חסד עם הגוי ולהלוותו, מתוך ... ומצוות החסד והאחווה שציוותה התורה שלא לקחת ריבית
מיהודי שוב איננה חלה עליו, למרות
שיהודי הוא לכל דבר. ושוב רואים אנו שכל החסד והאחווה והרחמים של ... אחת דרכים אל האושר כטעמה. הנה אחד מגדולי הפילוסופים
היהודים, ברוך שפינוזה, אומר כך: אחרי לומדי מהניסיון, כי כל הנעשה ... אמת זו באלוהים, אבל אין שום דמיון בין אלוהיו לאלוהי
היהדות. לכן היה שפינוזה, לשיטתו, חומל על כל אדם גם בלי לפשפש קודם ... קשות שכאלה, לא רק השכל אלא גם הרגש ראוי שישתתף. עפי
היהדות (ראה דעת הרמחל לעיל) משמעות החיים בעולם הזה היא קיום מצוות ... שאיננו שומר מצוות (אינו חייב או אינו רוצה) איננו נחשב
ביהדות ואין מעניקים לו חסד, חמלה או עזרה. אפילו אבידה שאיבד בתום ...