... מבין בית - הלחמי - לקחת ברצינות את הדת
היהודית, וזאת על בסיס העתיקות שלה. אין בכך פלא, שכן אליצור מזדהה, לדעת בית - הלחמי, עם
היהודים הרבניים. בהתאם להבנה זו של דברי אליצור, משיב בית - הלחמי ... של דת אינה ראיה לאמיתותה, ושבלאו הכי
היהדות אינה הדת העתיקה ביותר. הוא דוחה בכל תוקף את ההזמנה הלבבית ... לגבי עתיקות הדת אינה מוסב דווקא על
היהדות אלא על הדתות בכלל. כך אליצור: כל דת עתיקה, ששרדה תהפוכות ... שעתיקות כשלעצמה היא ראיה לאמיתותה של
היהדות (או של דת אחרת). טענתו היא ששרידותה של הדת בתהפוכות ... לדחותה, אך בכל מקרה אין היא בגדר שיר הלל
ליהדות - מן הטעם הפשוט שאין היא עוסקת דווקא
ביהדות. ג. כשם שבדתות כולן יש יסודות נסגניים והרסניים, כך לדעת אליצור גם
ביהדות. המונותיאיזם שלה כרוך בחוסר סובלנות כלפי דתות אחרות (2, ע ... יכולה טענה כזאת להתפרש כתעמולת בחירות
ליהדות או לדת בכלל? ד. אליצור אכן טוען שיש
ליהדות תרומה לתרבות בנושא הנדון, והיא צורה ייחודית של יחסי ... גם בכל מערכת אמונה טוטליטארית. החידוש של
היהדות הוא באפשרות שהסוגד יזכה במעט מהתכונות המוערצות של אובייקט ... אם דברים אלה נכונים, המסקנה היא שיש
ליהדות כמה היבטים בונים, בניסוחו הזהיר והמאוזן של אליצור, ... שבה. כך גם לגבי מעמד האדם במסורת
היהודית: הענקת ערך מרכזי לאדם ממתנת את הסכנה שהאל יהפוך מושא ... סכנה זו. ה. בשום מקום אין אליצור טוען
שהיהדות היא אמיתית, דהיינו שאמונותיה התיאולוגיות והנורמטיביות הן ... על אמיתותה של הדת, ומרחיק את אליצור
מהיהודים הרבניים שלפי בית - הלחמי אליצור מזדהה אתם. נקל להבין: אם ... נפשיים של היחיד. האם גישה זו מאפיינת
יהודים רבניים? והאם היא בגדר קריאה לחזור לאמונה שלמה ולסבא הטוב? אתמהה. ו. הצבעה על יסודות חיוביים
ביהדות - פסיכולוגיים, מוסריים, פוליטיים או אחרים - אינה שקולה ... לפרש כמה היבטים בונים שאליצור סבר שמצא
ביהדות, כשיר הלל וכתעמולת בחירות. דומני שהתשובה נעוצה בדברי ... (5, 6). וממש לאחרונה אושש ממצא זה גם לגבי
יהודים, והוכח מתאם חיובי מובהק אצלם בין דתיות לבין רווחה נפשית ...