... נוסף לעשות מעבר לכך. אננדה, ואם מישהו יאמר על נזיר שתודעתו
השתחררה כך שהוא מאמין הטטהאגטה קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין הטטהאגטה אינו קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין הטטהאגטה גם קיים וגם לא קיים ... אינו קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי. מדוע? מאחר ונזיר זה
משוחרר בידיעה ישירה של טווח התיאור ומידת יכולת התיאור, טווח השפה ומידת יכולת לשפה, טווח ההמשגה ומידת יכולת ההמשגה, טווח ההבנה ומידת יכולת ההבנה, עד היכן שהמעגל מגיע וסובב. נזיר זה
משוחרר מכל זה דרך תבונת - על, ולחשוב שנזיר
משוחרר שכזה אינו יודע ואינו רואה - תהיה השקפה שגויה ולא ראויה. שבע תחנות ההכרה (satta viahiti) I.אננדה, קיימות שבע תחנות להכרה ושני מצבים, (24) מהן השבע? אננדה, ישנם יצורים ... הסכנה והמפלט בנוגע לשבע תחנות ההכרה האלו ושני המצבים - הוא
משוחרר ללא היקשרות, אז הוא מכונה נזיר
המשוחרר דרך חוכמה. (27) שמונה החירויות (aha vimokkh) I.אננדה, קיימות שמונה חירויות. (28) מהן השמונה? (1) בהיותו חומרי הוא רואה צורות חומריות. (29) זוהי החירות הראשונה. (2) ... תבונת - העל שלו כאן ועכשיו גם את הרס הנגעים המנטליים, וגם את
שחרור הלב חסר - הפגמים דרך חוכמה, (33) אז נזירים, הוא מכונה
משוחרר בשתי הדרכים (34) ואננדה, אין
שחרור אחר בשתי דרכים שגבוה או נעלה מזה. כך אמר הבודהה והמכובד אננדה נהנה ושמח מדבריו. (1) קיים תרגום נוסף לשיחה זו מאת בהיקהו בודהי הכולל גם את הפרשנות. The Great Discourse ... שבה והסכנה שבה, כלומר, הסיפוק שבה וחוסר הסיפוק שבה. (27)
משוחרר דרך חוכמה: פנייה - וימוטו, pa-vimutto. למרות שיש המפרשים זאת כהבנה, וולש מדגיש שזוהי חוכמה אמיתית הנולדת מתובנה. הפרשנות מסבירה:
שחרור ללא סיוע משמונה החירויות הבאות. יש לשים לב שתחנות 5-7 תואמות לחירויות 4-6. ההבדל הוא שבדרך הראשונה התחנות האלו נצפות באמצעות תובנה ונדחות, בעוד שבדרך השניה נעשה בהן שימוש כאמצעי להתקדמות לעבר
שחרור. (28) אלו בעצם שמונה חירויות יחסיות, מאחר ויש לעבור דרכן בהדרגה על מנת להשיג
חופש אמיתי. (29) בהתייחס לעולם החומר כמו בפיסקה 23. גהאנה מושגת כאן באמצעות התבוננות של האדם בסימני גופו. (30) כאן הקסינה (kasia, דיסק צבע שנעשה בו שימוש כאובייקט ... מידע נוסף: Nyaponika, Abhidhamma Studies, עמוד 113. (33)
שחרור הלב דרך חוכמה: צטו - וימוטי פנייה - וימוטי, ceto-vimutti pa-vimuti. (ראה סוטה 6, פסקה 12), כלומר, בשתי הדרכים המוזכרות. (34) כאן שוב מיוחס לשתי הדרכים המוזכרות. האופנים השונים של
שחרור בדרך אחת מוזכרים בקובץ השיחות הארוכות, סוטה 28, פיסקה 8. ...