... - מבוא פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה
וההתנהגות, ומטרתו לחקור את, ולטפל (בטכניקות פסיכולוגיות שונות)
בהתנהגויות האדם ובעלי החיים. מקור השם ביוונית: פסיכה - נפש, ולוגוס - תורה. העוסק בפסיכולוגיה, הוא בדרך כלל פסיכולוג. תחומי הפסיכולוגיה הנחת היסוד של מדע הפסיכולוגיה היא שישנה חוקיות
בהתנהגות האדם, וכי עליה לתעד ולמדוד חוקיות זו. הפסיכולוגיה גורסת
שהתנהגות אינה מתרחשת באופן מקרי, אלא תוצאה של מערכת חוקים, הבנת חוקים אלו מאפשרת לנו לגזור גם ניבוי מסוים לגבי העתיד. כל תחום בפסיכולוגיה עוסק בהיבטים אחרים של
ההתנהגות, ומנסה להבין אותה מתוך מיקוד אחר. הפסיכולוגיה מחולקת לענפי מחקר, תחומי עיסוק ואסכולות (רשימה חלקית): ענפי מחקר להלן יוצגו מעט מענפי המחקר הכלליים של הפסיכולוגיה: פסיכולוגיה התפתחותית - מתמקדת במחקר השינויים
ההתנהגותיים והנפשיים מילדות לבגרות. פסיכולוג התפתחותי מטפל בבעיות
התנהגותיות, חברתיות ונפשיות אצל ילדים ובמקביל מלווה את הורי הילד במהלך הטיפול. פסיכולוגיה חברתית - עוסקת ביחסי הגומלין שבין הפרט וסביבתו, תוך התמקדות בפרט, (לעומת הסוציולוגיה אשר מתמקדת בסביבה החברתית). פסיכולוגיה של האישיות - תחום החוקר את אישיות האדם, דרכי
התנהגותו, ההבדלים הבין - אישיים והשפעת הסביבה על תכונותיו. פסיכולוגיה קוגניטיבית - עוסקת בחקר תהליכים מנטליים בסיסיים, ... הפסיכולוגיות הסובייקטיביות המתעוררות אצלו כתוצאה מהחשיפה לגירויים אלו. תחומי עיסוק פסיכולוגיה קלינית - עוסקת בניתוח ופתרון בעיות נפשיות והפרעות
התנהגות. פסיכולוגיה חינוכית - עוסקת בחקר תהליכים חינוכיים מנקודת מבט של הפרט המתחנך או של הפרט במסגרת החינוכית. תחום זה ... אנליטית - אסכולה מיסודו של קרל יונג המרחיבה את הפסיכואנליזה, והעושה שימוש נרחב במושגים מיתוסים וארכיטיפים ותת מודע קולקטיבי. פסיכולוגיה
התנהגותית (ביהביוריזם) - אסכולה העוסקת בתחומים שונים של
התנהגות האדם מתוך הסתמכות על מדע ניתוח
התנהגות. עוסקת גם בתחומים של
ההתנהגויות על בסיס התניה רספונדנטית (רפלקסים, רגשות ותחושות) ובעיקר
בהתנהגות אופרנטית - כל מגוון
ההתנהגות המתפעלת של האדם, בכל הגילאים. פסיכולוגיה הומניסטית - אסכולה העוסקת במימד האנושי של הפסיכולוגיה וההקשר שלו ... רבים רואים את תחילתה של הפסיכולוגיה כבר בתקופת יוון העתיקה בהגותם של סוקרטס, אפלטון, אריסטו והיפוקרטס בשאלות כמו מהות נפשו של האדם, מודעותו ודרכי
התנהגותו. היפוקרטס מתחיל את ספרו בכך שיש לאדם שלוש נפשות: טבעית, חיונית ושכלית. גם אצל אפלטון (427 8-347 לפנהס) הנפש ... החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית, הניח יסודות משמעותיים לפסיכולוגיה המודרנית. הוא היה הראשון שהצביע על המוח ומערכת העצבים כאזורים האחראיים
להתנהגותו של האדם, ודגל בניתוח מכניסטי של תופעות פסיכולוגיות. בהקשר לנפש האדם דקארט דגל בתפיסה המכונה רציונליזם. הוא המשיך ... להזדקק כלל למהות של נפש או שכל, העומדים בפני עצמם ומוטבעים מחוויותיו של האדם, אלא שהאדם הוא מכונה לא פחות מכך שהחיה היא מכונה, ושניתן להסביר את
התנהגותו על פי עקרונות מכניסטיים ופיזיקליים. למטרי אף כתב ספר בשם האדם מכונה, שבו טען כי אין הבדל מהותי בין אדם לחיה, אלא ... רפואית הייתה בספרו של תומאס ויליס משנת 1672, De Anima Brutorum, שבו התייחס לפסיכולוגיה בעקבות דקארט במונחים של פעולת המוח. תפישת המוח כאחראי
להתנהגות, לא היה דבר טריוויאלי בעבר.
התנהגות הייתה מיוחסת לאיברים אחרים, כגון כליות ולב. עד לשלהי המאה ה - 19, פסיכולוגיה נחשבה לענף של הפילוסופיה. הענף של ... הפיזיולוגית ב - 1874, וייסד את אסכולת הסטרוקטורליזם - ניתוח של מבנים נפשיים ובידודם למרכיבים בסיסיים. הוא היה הראשון בעולם שהקים מעבדה לחקר
התנהגות, וחידש את מתודת המחקר אינטרוספקציה, התבוננות עצמית. בכך שינה את התפישה כלפי הפסיכולוגיה מתחום פילוסופי, לתחום ... המאה ה - 20 הוחלפו שתי הגישות של סטרוקטורליזם ופונקציונליזם בשלוש אסכולות חדשות: גשטלט, פסיכואנליזה וביהביוריזם. מאז עוסקת הפסיכולוגיה בעיקר
בהתנהגות (למשל במסגרת הביהביוריזם), בנפש (למשל בפסיכולוגיה קוגניטיבית) ובשילוב ביניהם. אצל תלמידיו ותלמידי תלמידיו של ... אשר ניתן לבחון אותו במעבדה באופן אובייקטיבי, לכמת את נתוניו במדדים מדויקים, ולתאר באמצעותו בצורה ישירה את פניו הגלויים של האורגניזם, כלומר,
ההתנהגות הגלויה, השינויים החלים בה ואופן למידתה. הפסיכולוגים הביהביוריסטיים החשובים ביותר היו גון ווטסון ואחריו פרדריק סקינר. במקביל, מדע ניתוח
ההתנהגות שהתפתח בעקבות מחקריו של פבלוב בתחום
התנהגות רספונדנטית (רפלקסיבית ביסודה) ושל סקינר בתחום
התנהגות אופרנטית, פתחו תחום גדל והולך של ידע על המשתנים השולטים, ועל מורכבות
ההתנהגות הנובעת מהם. ידע זה איפשר מעבר מניתוח
התנהגות ניסויי (מעבדתי) לניתוח
התנהגות יישומי. בהדרגה ניתן היה לראות את כוחו של מדע זה ביישומים הנרחבים שהתפתחו בתחום ההוראה והחינוך. עניין זה התבטא במיוחד בטיפול באתגרים הקשים של שינוי
התנהגות. הגישה הה