... ), שהיא הוותיקה ביותר, אינה מכירה בקיום אלוהות, נכון הדבר גם לאסכולת המימאמסה. במאה ה - 6 לפנהס, פרחה בתת היבשת ההודית אסכולת הצארוואקה, שדגלה בהשקפת עולם
מטריאליסטית , באתיאיזם, ואף בדחייה של רעיונות אלוהיים שהופיעו בסביבה זו. היות שעקרונות הצארוואקה לא עלו בקנה אחד עם התפיסה הוודית, הרי שאינה נחשבת לאחת מזרמיה (אם כי היא כן נחשבת לזרם בהינדואיזם). קיומה כבעלת השקפת עולם
מטריאליסטית היא מן העדויות המוקדמות לצורת חשיבה כזו בתוך ההינדואיזם המוקדם אשר חלק מקבוצותיו היו בעלי ... הייחודיות הרעיונית של אסכולה זו ביחס לרעותיה שבתת היבשת ההודית, וכן, על ההבנה החלקית כביכול, בעולם המחקר, של תפיסותיהן המדויקות, כתבו צאטרגי ודאטה (1984): בעוד
שמטריאליזם, בצורה מסוימת, תמיד נכח בהודו, והפניות לכך נמצאות בוודות, בספרות הבודהיסטית, ובעלילות, כמו גם בעבודות פילוסופיות מאוחרות יותר, איננו מוצאים עבודה שיטתית על
המטריאליזם , או אסכולה מאורגנת עם תומכים, כמו האחרות (מלבד זו). אך כמעט כל עבודה אחרת של האסכולות האחרות, טענה להפרכת ההשקפות
המטריאליסטיות, וההיכרות שלנו את השקפות אלה נסמכת על טיעונים אלה. דחיית הרעיון של אל אישי בורא עלול להופיע ... הפילוסוף בן המאה ה - 5 לפני הספירה דיאגוראס מוכר כהאתיאיסט הראשון ונזכר כך למשל מפי קיקרו בחיבורו על טבע האלים. אטומיסטים כגון דמוקריטוס ניסו להסביר את העולם בדרך
מטריאליסטית גרידא, מבלי לפנות לרוחני או למיסטי. קריטיאס ראה את הדת כפיתוח אנושי לחלוטין שמטרתו להפחיד את ... כומר, חוקרים גורסים שהחזיק בעמדה אתאיסטית נחרצת. נראה שהגל הראשון חשיבה אתאיסטית במערב הופיע במאה ה - 18, וניכר בכתביהם של הוגים מערב אירופאים בעיקר, בעלי השקפה
מטריאליסטית או נטייה להשקפה כזו. מן המפורסמים שבהוגים אלה הם
המטריאליסט הברון דהולבאך, זאק אנדריי נייגאון (שהתבסס על רעיונותיו של דהולבאך), וכן
מטריאליסטים צרפתיים אחרים. הפילוסוף דיוויד יום פיתח אפיסטמולוגיה סקפטית ששורשיה טמונים באמפיריציזם, ...