ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פילוסופיה של הנפש - מבוא ✔פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח באמת בחיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה של הנפש - מבוא
פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא תחום בפילוסופיה אשר עוסק במהות הנפש, אירועים נפשיים, פונקציות נפשיות, תכונות נפשיות, תודעה ויחסם לגוף בכלל ולמוח בפרט.

בעיית הגוף - נפש נתפסת לעתים כנושא העיקרי בתחום, אולם ישנם נושאים נוספים אשר אינם קשורים ליחס עם הגוף. דואליזם ומוניזם הן שתי האסכולות העיקריות בבעיית הגוף - נפש.

הדואליזם החל עם אפלטון, אריסטו, סמקיה והפילוסופיה ההודית, אולם נוסח בצורה מדויקת על ידי רנה דקארט במאה ה - 17. הדואליזם טוען שהנפש בלתי תלויה בחומר קיים (דואליזם חומרי) ועל פי גרסה אחרת כי הנפש היא קבוצת תכונות בלתי תלויה אשר נובעת מהמוח אך לא ניתנת לרדוקציה (דואליזם של תכונות).

מוניזם הוא העמדה שהנפש והגוף אינם ישויות נפרדות אונטולוגית. עמדה זו פותחה בפילוסופיה המערבית על ידי פרמנידס במאה ה - 5 לפני הספירה ומאוחר יותר על ידי הרציונליסט ברוך שפינוזה.

על פי האידאליזם הנפש היא כל מה שקיים והעולם החיצוני הוא נפשי או אשליה שנוצרת על ידי הנפש.

על פי המוניזם הנטורליסטי, ישנם חומרים אחרים, מוחיים, שהינם, יחד עם הנפש, תכונות של חומר בלתי ידוע.

הפיזיקליזם טוען שרק ישויות בתאוריה פיזיקלית הן קיימות וכי הנפש תוסבר בסופו של דבר במונחים של ישויות אלה (המוניזם הרווח במאה ה - 20 וה - 21 הוא גרסאות של פיזיקליזם: ביהביוריזם, תורת זהות טיפוס, מוניזם אנומלי ופונקציונליזם).

רוב הפילוסופים המודרניים של הנפש מעדיפים עמדה פיזיקלית רדוקציונית או לא - רדוקציונית, בהתאם להשקפתם על הדרך בה הנפש נקשרת לגוף (פיזיקליזם רדוקציוני טוען שכל המצבים הנפשיים והתכונות יוסברו, בסופו של דבר, על ידי המדע כתהליכים ומצבים פיזיולוגים, לעומתו פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי טוען שלמרות שהמוח הוא כל מה שיש לנפש, התוצרים ואוצר המילים בתיאורים נפשיים והסברים הינם חיוניים, ולא יכולים לעבור רדוקציה לשפה ולהסברים של רמה פיזיקלית נמוכה יותר). גישות אלו מושפעות מסוציוביולוגיה, מדעי המחשב, פסיכולוגיה אבולוציונית ומדעי המוח. פילוסופים אחרים, מעדיפים עמדה לא - פיזיקלית שמבקרת את הרעיון שהמוח הוא מבנה פיזיקלי טהור. ההתקדמות במדעי המוח עוזרת להבהיר חלק מנושאים אלו, למרות זאת, הם רחוקים מלהיפתר. פילוסופים מודרניים של הנפש ממשיכים לשאול כיצד איכויות החומר והאינטנציונליות של מצבים נפשיים ותכונות יכולות להיות מוסברות במונחים נטורליסטים.

mind בעברית

ספרי הפילוסופיה בעברית נפתחים, רובם ככולם, בהתנצלות המתרגם על חוסר היכולת לתרגם לעברית את המילה mind. לא קיימת מקבילה למונח בשפה העברית ועל כן משתמשים חליפות במונחים נפש, רוח, שכל, דעת, נשמה, תבונה ואף מיינד. לעתים, באותו טקסט אפשר למצוא מונחים שונים לפי ההקשר ולפעמים נבחר מונח אחד, תוך התנצלות על חוסר הדיוק. אף אחד מהמונחים לא תופס את מלוא המשמעויות של mind. עד כה האקדמיה ללשון העברית לא הכריעה בסוגיה ולא קבעה מונח תקני. בערך זה נשתמש במילה 'נפש' בלבד על מנת לשמור על אחידות, זאת למרות שאין הכוונה למונח הפסיכולוגי.

בעיית גוף - נפש

בעיית הגוף - נפש עוסקת בהסבר ליחס הקיים בין נפש, תהליכים נפשיים ומצבים או תהליכים פיזיולוגיים. השאלה היא מהי מהות הנפש ומצבים / תהליכים נפשיים ואיך, אם בכלל, הנפש משפיעה, או יכולה להשפיע, על הגוף. חוויות תפיסתיות תלויות בגירויים אשר מגיעים דרך החושים מהעולם החיצון. גירויים אלו גורמים לשינויים במצבים הנפשיים וגורמים לתחושות. לדוגמה, משה רוצה משולש פיצה וזה גורם לו להזיז את הגוף בכיוון מסוים כדי להשיג את מה שהוא רוצה. השאלה היא כיצד אפשר שחוויות מודעות יגיעו מתוך גוש חומר אפור בעלת תכונות אלקטרו - כימיות בלבד? בעיה קרובה היא כיצד האמנות ורציות גורמות לנוירונים של אינדיבידואל לירות ולשריריו לפעול.

דואליזם

דואליזם הוא קבוצת השקפות על היחס בין נפש לחומר או גוף. הטענה היא שחוויות נפשיות הן לא - פיזיקליות. אחד מהניסוחים הקדומים הידועים לכך הם של סמקיה והמורים היוגים בפילוסופיה ההודית (650 לפנה"ס). סמקיה חילק את העולם לפורושה (נפש / רוח) ופרקריטי (חומר) והיוגה סוטרה של פטנג'אלי הציגה גישה אנליטית למהות הנפש. בפילוסופיה המערבית, אפלטון ואריסטו היו הראשונים לעסוק בכך. כל אחד מהם טען, מנימוקיו הוא, ש"חכמה" (כושר של הנפש או הנשמה) לא יכולה להיות מזוהה או מוסברת במונחים של גוף פיזי. הניסוח המודרני לדואליזם הוא של רנה דקארט (1641) שטען שנפש היא חומר לא - פיזיקלי אשר מהווה "דבר חושב" (res-cogitans). דקארט הוא הראשון שזיהה את הנפש עם תודעה והבחין אותה מהמוח (מקום החכמה), זהו האופן בו אנו רואים עד היום את בעיית הגוף - נפש.

טיעונים בעד

הטיעונים הנפוצים בעד דואליזם מתבססים על אינטואיציה של השכל הישר לפיה חוויות מודעות נפרדות מחומר דומם. אדם מן היישוב מזהה את הנפש עם העצמי, אישיות או נשמה, ודוחה את הרעיון שהנפש היא מוח, או להיפך, הוא מוצא את הרעיון של ערך אונטולוגי יחיד כמכניסטי מדיי או לא מובן. פילוסופים מודרניים של הנפש סבורים שאינטואיציות הן מבלבלות ולכן עלינו להשתמש בכישורים ביקורתיים יחד עם עדויות אימפיריות מדעיות כדי לבחון את הנחותינו ולקבוע האם יש להן בסיס אמיתי.

טיעון נוסף הוא שלנפשי ולפיזיקלי יש תכונות שונות אשר בלתי מתיישבות זו עם זו. לאירועים נפשיים יש איכות סובייקטיבית שאין לאירועים פיזיקליים. אפשר למשל לשאול מישהו כיצד מרגישה אצבע חרוכה, כמו מה נראים שמיים כחולים וכיצד נשמעת מוזיקה נחמדה. אולם יהיה זה חסר משמעות, או לפחות מוזר, לשאול מה מרגיש גלוטומט בהיפוקמפוס?

פילוסופים של הנפש מכנים את ההיבט הנפשי של אירועים קווליה (qualia) או "תחושה גולמית". קווליה לוקחת חלק באירועים נפשיים אשר נראים קשים לרדוקציה לפיזיקלי, להרגיש כאב, לראות צל מוכר או לראות כחול.

אם התודעה (הנפש) יכולה להתקיים באופן בלתי תלוי במציאות הפיזיקלית (המוח), צריך להסביר כיצד זיכרונות פיזיקליים נוצרים ביחס לתודעה. דואליזם צריך להסביר כיצד התודעה משפיעה על המציאות הפיזיקלית. אפשרות אחת היא שמדובר בנס. כך למשל טוענים Arnold Geulincx and Nicolas Malebranche כי היחס גוף - נפש דורש מעורבות ישירה של האל.

זומבי אמיתי? - פילוסופיה של הנפש

טיעון הזומבי מבוסס על ניסוי מחשבה של טוד מודי אשר דייוויד צ'אלמרס פיתח בספרו The Conscious Mind. הרעיון הוא שלדמיין גוף של מישהו מאפשר להגות בקיומו ללא מצבי תודעה. צ'למרס טוען שסביר שיצור כזה קיים מכיוון שכל הנדרש הוא שהמדעים הפיזיקליים יצדקו בתיאורם את הזומבים. מדעים אלה לא משתמשים בתודעה או בחוויות נפשיות ולכן המעבר מסבירות לאפשרות יהיה קטן. דנט טוען בתגובה כי המובן של זומבי פילוסופי הוא לא קוהרנטי או שהוא מושג לא סביר. זאת ממכיוון שעל פי הפיזיקליזם ישנן שתי אפשרויות בלבד, או שאפשר להאמין שכולם הם זומבים או שאף אחד לא יכול להיות זומבי. ההרהור בקיום או בחוסר קיום של זומבי היא תוצר העולם הפיזיקלי ולכן אין הבדל במי מהרהר בה. או במילותיו של דנט: "זומבים חושבים שהם מודעים, שיש להם קווליה, שהם סובלים מכאב - אולם הם פשוט טועים (על פי מסורת מצערת זו) בדרך שלא הם או אנחנו נוכל אי פעם לגלות!".

דקארט

דואליזם אינטראקציוניסטי (interactionism) אומץ על ידי דקארט בספרו "הגיונות", ונתמך במאה ה - 20 על ידי קרל פופר וג'ון אקלס. על פי השקפה זו מצבים נפשיים, כמו האמנות ורציות, נמצאים באינטראקציה עם מצבים פיזיקליים. לדוגמה, ענבל תופסת באופן בהיר וברור את הנפש שלה כחושבת על דבר מה שאינו מדיד. יש לה גם תפיסה בהירה של הגוף שלה כמשהו מדיד אשר אינו מסוגל לחשוב. מכאן כי הנפש והגוף אינם זהים מכיוון שיש להם תכונות שונות רדיקלית. יחד עם זאת, המצבים הנפשיים של ענבל משפיעים על גופה ולהפך, כך, כאשר ילדה נוגעת בכיריים חמים (אירוע פיזיקלי) היא חשה כאב (אירוע נפשי) הגורם לה לזעוק (אירוע פיזיקלי), זה גורם לתחושה של פחד ולרצון להגן ולטפל (אירוע נפשי).

טיעונו של דקארט תלוי בהנחה שמה שענבל תופסת בנפשה באופן בהיר וברור הוא נכון. פילוסופים עכשוויים חולקים על כך. יוסף אגסי סבור, למשל, שמספר גילויים מדעיים מקעקעים את הרעיון של נגישות לנפש, פרויד הראה שאדם בעל הכשרה פסיכולוגית יכול להבין את המוטיבציות הלא - מודעות של אדם אחר טוב יותר מעצמו. פייר דוהם הראה שפילוסוף של המדע יכול להבין את מתודת הגילוי של מישהו טוב יותר מעצמו, וברוניסלב מלינובסקי הראה דבר דומה לגבי אנתרופולוגיה. מלינובסקי טען שהעובדה שניסויים מודרניים בפסיכולוגיה גורמים לאנשים לראות דברים שלא שם מקעקעת את טיעונו של דקארט מכיוון שמדען יכול לתאר תפיסות של אדם טוב יותר מעצמו. החולשה של טיעונים אלה היא שהם מטילים ספק באינטרוספקציה. אנו יודעים שאנשים טועים לגבי העולם, כולל מצבים פנימיים של אחרים, אולם אין זה כך תמיד. לכן יהיה זה אבסורד להניח שאנשים טועים תמיד ביחס למצביהם הנפשיים ולשיפוטיהם על הנפש עצמה.

בבודהיזם

בבודהיזם הדואליזם הוא לא בין הגוף והנפש, אלא בין הנשמה (פרושה), שהיא נצחית, חלק מהאלוהות שקיים באדם, לבין החומר (פרקריטי), שהוא כל מה שלא נשמה או אלוהים. לפי תפיסה זו, נפש, הבנה, אגו, גוף, חושים תודעה וכדומה, הנם כולם חומר. זאת אומרת שהיחס בין הנפש לגוף הוא מוניסטי. הדואליזם מתקיים בין כל מרכיבי החומר לנשמה, שהיא קבועה ואינה יכולה להשתנות. קיימת היררכיה בחומרים שמרכיבים את האדם. מלמטה למעלה: הגוף והחושים, הנשימה והאברים הפנימיים, הנפש, התבונה, האגו ובפסגת החומר - התודעה. מכיוון שחומרים אלו משתנים ומשפיעים אחד על השני, האינדיבידואל שואף לשפר את איכותם, כדי להגיע לשלווה. תפקיד הנפש הוא לרסן את החושים, לעדן את הגוף ולשרת את התבונה. הנפש ניתנת להזנה בלימוד, השכלה, שינון מנטרות, תפילות ותרגילי ריכוז.

מוניזם

מוניזם, בניגוד לדואליזם, לא מקבל כל חלוקה בסיסית. חוסר נפרדות המציאות הוא רעיון מרכזי בפילוסופיה המזרחית כבר אלפיים שנה, בפילוסופיה ההודית והסינית, מוניזם הוא חלק מהבנת מושג החוויה. כיום, מרבית הצורות המקובלות של מוניזם בפילוסופיה המערבית הן פיזיקליסטיות. על פי הפיזיקליזם המוניסטי החומר הקיים היחידי הוא פיזיקלי ועליו להחקר על ידי המדע. צורה נוספת של מוניזם, אידאליזם גורסת שהחומר הקיים היחידי הוא נפשי. ברקלי האמין בצורה טהורה של אידאליזם. על פי גרסה מתוחכמת יותר, פנפסיכיזם, חוויות ותכונות נפשיות עומדות בבסיס חוויות ותכונות פיזיקליות. גרסה זו על ידי אלפרד ווייטהד ודיוויד גריפין.

על פי הפנומנליזם ייצוגים (או מידע חושים) של אובייקטים חיצוניים הוא כל מה שקיים. ברטרנד ראסל והפוזיטיביזם הלוגי תמכו בגישה זו בתחילת המאה ה - 20. אפשרות נוספת, היא לקבל את קיומו של חומר בסיסי אשר אינו פיזיקלי או נפשי, כך שהנפשי והפיזיקלי יהיו תכונות חומר נייטרלי. ברוך שפינוזה תמך בעמדה זו וארנסט מאך תרם להפצתה. מוניזם נייטרלי מזכיר דואליזם של תכונה.

מוניזם פיזיקלי

ביהביוריזם

ביהביוריזם שלט בפילוסופיה של הנפש במשך רוב המאה ה - 20 ובעיקר במחצית הראשונה. הביהביוריזם פותח בפסיכולוגיה כתגובה לבעייתיות של האינטרוספקציה (התבוננות עצמית). לטענתם, האינטרוספקציה לא יכולה לבחון באופן זהיר ומדויק את החיים הפנימיים של הנפש ולא יכולה לשמש להכללות תחזתיות. בלי הכללה והאפשרות לבחינה של אדם אחר, הפסיכולוגיה לא יכולה להיות מדעית. הפתרון הוא לוותר על הרעיון של חיים נפשיים פנימיים (ומכאן גם על נפש עצמאית אונטולוגית) ולהתמקד במקום זאת בתיאור של התנהגות נצפית.

במקביל להתפתחויות בפסיכולוגיה, התפתח ביהביוריזם פילוסופי (לעתים מכונה ביהביוריזם לוגי). על פי הביהביוריזם הפילוסופי הצהרות אשר אינן מאומתות על חיי הנפש הפנימיים הינם חסרי משמעות. עבורם, מצבים נפשיים אינם מצבים פנימיים שניתנים לאינטרוספקציה אלא תיאור התנהגות או נטייה להתנהג בדרך מסוימות, שנעשית על ידי גורם חיצוני במטרה להסביר ולחזות התנהגות של אחרים.

הביהביוריזם הפילוסופי נזנח בשלהי המאה ה - 20 עם עליית הקוגניטיביזם. הקוגניטיביזם דוחה את הביהביוריזם בשל מספר בעיות בו. למשל, הביהביוריזם מתיימר להיות אנטי - אינטואיטיבי כאשר מישהו מדבר על התנהגות באירוע בו אדם חווה כאב ראש.

בתורת זהות קלאסית תקרית של תבנית נפשית יחידה תואמת לתקרית פיזיקלית של תבנית פיזיקלית יחידה. לעומת זאת, במוניזם אנומלי, ההתאמה בין תקרית לא תלויה בהתאמה בין תבניות. התוצאה היא זהות תקריות. - פילוסופיה של הנפש

תורת זהות

פיזיקליזם תבנית (type physicalism) או תורת זהות - תבנית (type-identity theory) פותח על ידי ג'ון סמרט ואולין פליס בעקבות כישלון הביהביוריזם. לטענתם, אם מצבים נפשיים הם משהו חומרי אך לא התנהגותי, אזי מצבים נפשיים הם זהים כנראה למצבים פנימיים של המוח: מצב נפשי M איננו משהו שונה ממצב מוחי B. המצב הנפשי "משתוקק לכוס קפה" לא יהיה שונה מ"יורה נוירונים מסוימים באזורים מסוימים במוח".

תזת המימושים המרובים (multiple realizability) של הילארי פטנאם מהווה אתגר לטענה זו. אנו יודעים שלא רק בני אדם חווים כאב אלא מינים רבים של בעלי חיים. יחד עם זאת, אין זה נראה סביר שאורגניזמים שונים עם אותה חוויית כאב הם בעלי מצב מוחי זהה. אם כך, כאב איננו יכול להיות זהה למצב מוחי מסוים. מכאן גם כי תורת זהות לא תוכל להתבסס אימפירית.

מצד שני, אין זה אומר שכל תורות הזהות צריכות להדחות. לפי תורת זהות - תקרית (token-identity theory), העובדה שמצבים מוחיים מסוימים חייבים להקשר עם מצב נפשי יחיד אין משמעה שחייבת להיות התאמה מוחלטת בין תבניות של מצבים נפשיים ותבניות של מצבים מוחיים (ראו תרשים).

פונקציונליזם

הפונקציונליזם נוסח על ידי הילארי פטנאם וג'רי פודור בעקבות כישלון תורת הזהות. פטנאם ופודור תפסו מצבים נפשיים במונחים של תאוריה חישובית אימפירית. באותה תקופה, דיוויד ארמסטרונג ודיוויד לואיס ניסחו פונקציונליזם התופס מושגים נפשיים של "פסיכולוגיה עממית" במונחים של תפקידים פונקציונלים. כמו כן, תורת המשמעות של ויטגנשטיין הובילה לגרסה של פונקציונליזם כתורת משמעות, ופותחה מאוחר יותר על ידי וילפריד סלרס וגילברט הרמן.

בתורות אלו מופיעה הטענה כי מצבים נפשיים מאופיינים על ידי יחסים עם מצבים נפשיים אחרים, קלטים חושיים ופלטים התנהגותיים. הפונקציונליזם מפשט את הפרטים של יישום פיזיקלי של מצב נפשי באמצעות אפיונו במונחי תכונה פונקציונלית לא נפשית. לדוגמה, כליה מאופיינת על פי הרפואה על ידי התפקיד של סינון הדם ושמירת האיזון הכימי. על פי נקודת מבט זו, אין זה משנה אם היא תהיה עשויה מטישו, צינורות פלסטיק או שבבי סיליקון. מה שמשנה הוא תפקידה ויחסה למרכיבים אחרים.

פיזיקליזם לא - רדוקטיבי

פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי מחזיק בשתי עמדות: 1. פיזיקליזם הוא נכון ומצבים נפשיים חייבים להיות מצבים פיזיקליים. 2. כל ההיגדים הרדוקציוניסטים הם לא מספקים: מצבים נפשיים לא יכולים לעבור רדוקציה להתנהגות, מצבים מוחיים או מצבים פונקציונלים. בשל כך, עולה השאלה האם יכול להתקיים פיזיקליזם לא רדוקציוניסטי. המוניזם האנומלי של דונלד דיווידסון הוא ניסיון לנסח פיזיקליזם מסוג זה.

דיווידסון משתמש בטיעון הנסמכות (supervenience): מצבים נפשיים נסמכים על מצבים פיזיקליים, אך לא יכולים לעבור רדוקציה אליהם. נסמכות לכן מתארת תלות פונקציונלית: לא יכול להיות שינוי בנפשי בלי שינוים ברדוקציביליות פיזיקלית לא פורמאלית בין נפשי וכן פיזיקלי בלי רדוקציה אונטולוגית.

תאוריות פיזיקליות לא - רדוקציוניסטיות מנסות להחזיק בהבחנה אונטולוגית בין נפש וגוף ומנסות גם להגיע להסבר משביע רצון. הביקורת רואה מוטיבציה זו לעתים כפרדוקס ומצביעה על דומות לאפיפנומנליזם. זאת מכיוון שהמוח נראה כגורם היסודי ולא הנפש.

אפיפנומנליזם רואה מצבים מנטלים כתוצר של מצבים מוחיים פיזיקליים אשר אין להם השפעה על מצבים פיזיקליים. אינטראקציה היא דרך אחת אבל היא משאירה אותנו עם מצבים נפשיים לא רדוקטיבים אשר הם אונטולוגיים ולא רדוקטיבים למצבים פיזיקליים. לדוגמה, כאב יכול להראות על ידי אפיפנומנליסט כנגרם על ידי מצב מוחי אבל כלא בעל השפעה על מצבים מוחיים אחרים, למרות שיכולה להיות לו השפעה על מצבים מנטלים אחרים (כמו גרימת מצוקה).

הפצעתנות חלשה

הפצעתנות חלשה (Weak emergentism) היא צורה של פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי. תכונות אמרג'ניטיות הן תכונות שיש למערכות מורכבות מסוימות ואין אותן למרכיבים פשוטים יותר של אותן מערכות. אלו תכונות חדשות. על פי הדואליזם האמרג'נטי מצביים נפשיים לא נקבעים לוגית או אונטולוגית על ידי תכונות אחרות של המערכות הפיזיקליות. החוקיות הקודמת לא מספיקה מכיוון שנוצרה חוקיות חדשה.

מטריאליזם אלימינטביסטי טוען שהאמונה המודרנית בקיום חוויות מנטליות דומה לאמונה העתיקה בתאוריות מוחלטות כמו המודל הגאוצנטרי של היקום. - פילוסופיה של הנפש

מטריאליזם אלימינטביסטי

פילוסופיה של השפה

פילוסופים של השפה גורסים כי בעיית הגוף - נפש נוצרת כתוצאה מבלבול מושגי. על כן, הם דוחים את הבעיה כאשליה. לטענתם זוהי שגיאה לשאול כיצד מצבים מנטלים ומצבים ביולוגים מתיישבים יחד, במקום זאת עלינו לקבל שהחוויה האנושית יכולה להיות מתוארת במספר דרכים, הן באמצעות אוצר מילים מנטלי והן באמצעות באוצר מילים ביולוגי. אשליה מופיעה כאשר אנו מנסים לתאר אחד באמצעות אוצר המילים של השני או על ידי שימוש באוצר המילים המנטלי בהקשר מוטעה. המוח מהווה הקשר מוטעה לשימוש באוצר המילים המנטלי. החיפוש אחר מצבים מנטלים של המוח מהווה טעות קטגורית. עמדה זו מבוטאת על ידי פרשנים של ויטגנשטיין כמו פיטר האקר והילארי פטנאם.

אקסטרנליזם ואינטרנליזם

היכן ממוקם המיינד? אם המיינד הוא תופעה פיזיקאלית מסוג כלשהו, עליו להיות ממוקם היכן שהוא. ישנן שתי אפשרויות: או שהמיינד הוא פנימי לגוף (אינטרנליזם) או שהוא חיצוני לו (אקסטרנליזם). כלומר, אפשרות אחת היא שהמיינד תלוי באירועים ותכונות בתוך הגוף ואפשרות שנייה היא שהוא תלוי גם בגורמים חיצונים שלו. תומכי האינטרנליזם מחויבים להשקפה שפעילות נוירונית מספיקה ליצירת המיינד, ואילו תומכי האקסטרנליזם סבורים שהעולם החיצוני יוצר אותו.

ישנן מספר גרסאות לאקסטרנליזם: אקסטרנליזם סמנטי, אקסטרנליזם קוגניטיבי ואקסטרנליזם תופעתי. ניתן לאפיין כל אחד מהם גם לפי היחס לתוכן או לאמצעים של המיינד. אקסטרנליזם סמנטי גורס שתכנים סמנטים של המיינד מוגדרים, במלואם או בחלקם, על ידי מצבי עניינים חיצוניים לגוף של הנושא. דוגמה לכך היא ניסוי התאומים של פטנאם. אקסטרנליזם קוגניטיבי מייצג עמדות אשר מציעות סביבה, כלים כלשהם, התפתחות כלשהי או גוף בתפקיד יצירת הקוגניציה. דוגמאות לכן הן: קוגניציה מובנית (embodied cognition), מיינד מורחב (extended mind) ו - enactivism. אקסטנליזם תופעתי מציע שמאפייני תופעות של המינד הם חיצוניים לגוף.

נטורליזם

קווליה

קווליה (בלטינית: qualia, צורת הרבים של quale) מתייחסת לחוויית התודעה הסובייקטיבית כרגש גולמי. פירוש המילה בלטינית הוא "איזה סוג". הפילוסוף דניאל דנט מגדיר קווליה כ"מונח בלתי מוכר אשר מוכר לכולנו: הדרך בה דברים נראים לנו". הגדרה אחרת היא "המאפיין של 'כמו מה זה' למצבים נפשיים. הדרך בה מורגשים מצבים נפשיים כמו כאב, לראות אדום, להריח ורד וכדומה." זהו מרכיב מרכזי בהסברים מטריליסטים של בעיית גוף - נפש. מחלוקות רבות ניצבות סביב קיומם או שלילתם של מאפייני קווליה.

אינטנציונליות

מחקר מדעי

בני אדם הם יצורים גשמיים ועל כן הם נושא לניתוח ותיאור של מדעי הטבע. מאחר שתהליכים מנטלים קשורים, בדרך זו או אחרת, לתהליכים גופניים, לתיאורים שמספקים מדעי הטבע יש תפקיד חשוב בפילוסופיה של הנפש. תחומים מדעיים רבים חוקרים תהליכים הקשורים למנטלי: ביולוגיה, מדעי המחשב, מדעי הקוגניציה, קיברנטיקה, בלשנות, רפואה, פרמקולוגיה ופסיכולוגיה.

נוירוביולוגיה

הבסיס התאורטי של ביולוגיה הוא בעיקרו מטריאליסטי. נושאי המחקר הם בראש ובראשונה תהליכים פיזיקליים אשר אמורים להיות בסיס לפעילות מנטלי ולהתנהגות. ההצלחה הגוברת של הביולוגיה בהסבר תופעות מנטליות מאששת את הנחת היסוד שלה על פיה לא יכול להיות שינוי במצבים מנטלים ללא שינוי בתהליכים מוחיים.

נוירוביולוגיה כוללת ענפים רבים אשר עוסקים ביחס בין המנטלי ובין מצבים ותהליכים פיזיקליים. הנוירופיזיולוגיה חוקרת את היחס בין תהליכי תפיסה וגירויים. מדעי המוח הקוגניטיבים חוקרים את הקשרים בין תהליכים מנטלים ותהליכים מוחיים. נוירופסיכולוגיה מתארת את התלות של כישורים מנטלים באזורים אנטומים מסוימים במוח. ביולוגיה התפתחותית חוקרת את היווצרות והתפתחות מערכת העצבים האנושית ומתארת גם את האונטוגנזיה (תהליך התפתחות העובר) והפילוגנטיקה של התפתחות תופעות מנטליות החל מהשלבים הפרימיטיבים ביותר. ביולוגיה אבולוציונית מטילה מגבלות על תאוריה של הנפש כמנגנון מבוסס גנים של ברירה טבעית. הביולוגיה האבולוציונית לא מתירה קפיצות בתהליך ההתפתחות של מערכות נוירונים אלא רק התקדמות בצעדים קטנים לאורך תקופות ארוכות. החל משנות השמונים של המאה ה - 20, טכנולוגיות של הדמיה מוחית, כמו FMRI, הגדילו בצורה ניכרת את הידע אודות עבודת המוח. השאיפה היא לתאר בצורה מקיפה תהליכים מוחיים ביחס לתהליכים מנטליים.

מדעי המחשב

האם היחס בין תוכנה למחשב דומה ליחס בין נפש למוח? - פילוסופיה של הנפש

מדעי המחשב עוסקים בלימוד הבסיס התאורטי למידע ולחישוביות, והחלתם של אלה על מערכות מחשב. מתכנתת יכולה לפתח תוכנה שתאפשר למחשב לבצע משימה שאורגניזמים צריכים עבורה נפש. דוגמה לכך היא ביצוע פעולת כפל. מחשב לא נזקק לנפש כדי לכפול מספרים אולם האם זו תדרש לצורך ביצוע משימות אחרות? השאלה אם למחשבים תוכל להיות נפש נתונה במחלקת בשל המחקר המתקדם באינטליגנציה מלאכותית.

ג'ון סירל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה מלאכותית: חלשה וחזקה. מטרת אינטליגנציה מלאכותית חלשה היא לדמות תהליכים מנטלים ללא תודעה או מודעות. לעומת זאת, מטרת אינטליגנציה מלאכותית חזקה היא יצירת מחשב בעל תודעה דומה לזו של אדם. אלן טיורינג סבר שנוכל לומר שמחשב "חושב" כאשר לא נוכל להבחין בינו לבין אדם בתנאי מבחן טיורינג. מודל זה הושפע מהמודל הביהוויוריסטי על פיו הנפש היא מה שהיא עושה. סירל ביקר מודל זה בניסוי המחשבה של החדר הסיני. במילים אחרות, השאלה היא "האם אפשרית קווליה של מחשבים או רובוטים?" חלק סבורים שהתקדמות באינטליגנציה מלאכותית תתרום גם להבנת בעיית גוף - נפש. טיורינג עצמו, סבר שאין להשוואות מסוג זה כל בסיס. מדען המחשב דיאקסטרה (Edsger W. Dijkstra) אמר בנושא כי:

"לשאול אם מחשבים יכולים לחשוב זה כמו לשאול אם צוללות יודעות לשחות".

פסיכולוגיה

הפסיכולוגיה חוקרת תהליכים מנטלים בצורה ישירה. לשם כך היא משתמשת בשיטות אימפיריות כדי לחקור מצבים מנטלים כמו הנאה, פחד או אובססיה. הפסיכולוגיה חוקרת את החוקים שמחברים בין מצבים מנטלים אלו עם אלו או עם קלטים ופלטים של האורגניזם האנושי.

דוגמה לכך היא פסיכולוגיה של התפיסה. מדענים בתחום זה גילו את עקרונות התפיסה של צורות. למשל, גופים שנעים באותו כיוון נתפסים כקשורים זה לזה. חוק זה מתאר יחס בין קלט ויזואלי ומצבי תפיסה מנטלים. יחד עם זאת, הוא אינו כולל דבר בנוגע למהות המצבים התפיסתיים.

מדעי הקוגניציה

מדעי הקוגניציה עוסקים בנפש ותהליכה. הם בוחנים מהי קוגניציה, מה היא עושה וכיצד היא פועלת. הם כוללים מחקר על אינטליגנציה והתנהגות ומתמקדים בכיצד מידע מיוצג, מעובד ומועבר (בכישורים כמו תפיסה, שפה, זיכרון, נימוק ורגש) בתוך מערכות עצבים (של בני אדם או חיות) ומכונות. מדעי הקוגניציה כוללים תחומים רבים כמו פסיכולוגיה, אינטליגנציה מלאכותית, פילוסופיה, מדעי המוח, בלשנות, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה וחינוך. לשם כך נבחנים רמות רבות של ניתוח החל ממנגנוני למידה והחלטה ועד תכנון, ומרמת הנוירון ועד ארגון מודולרי של המוח.
חדשות פיזיולוגיה גוף נפש אונטולוגיה מושפע משימות התנהגות של אחרים אובססיות לבצע משימות שפינוזה סובייקטיביות הנפש נפש פילוסופיה פילוסופיה של הנפש
איך לשקר בבדיקת פוליגרף? איך לזהות שקר? איך לשקר טוב? איך לשקר נכון? איך לשקר בלי להיתפס? איך לשקר לאנשים? איך אפשר לשקר מכונת אמת? איך לשקר פוליגרף? איך לרמות? איך להרגיש בנוח לשקר? איך לגלות שקרים? איך לזהות שקרן?
איך לשקר בבדיקת פוליגרף? איך לזהות שקר? איך לשקר טוב? איך לשקר נכון? איך לשקר בלי להיתפס? איך לשקר לאנשים? איך אפשר לשקר מכונת אמת? איך לשקר פוליגרף? איך לרמות? איך להרגיש בנוח לשקר? איך לגלות שקרים? איך לזהות שקרן?
...טוב? איך לשקר נכון? איך לשקר בלי להיתפס? איך לשקר לאנשים? איך אפשר לשקר מכונת אמת? איך לשקר פוליגרף? איך לרמות? איך להרגיש בנוח לשקר? איך לגלות שקרים? איך לזהות שקרן? איך לשקר בבדיקת פוליגרף בלי להיתפס? אליעד כהן מסביר איך אפשר לעבור בהצלחה בדיקת פוליגרף באמצעות שיטה פשוטה: במקום לשקר באופן ישיר, האדם צריך לפרש מחדש את השאלה שנשאל כך שתהיה פחות חד - משמעית, ובכך יוכל לענות תשובה שנשמעת כנה לגמרי. אליעד נותן דוגמה מפורטת: נניח שהיית בירושלים ושואלים אותך איפה היית. אתה לא רוצה שידעו שהיית בירושלי...
רטוריקה, איך לשכנע אנשים? האם זה בגלל הרצון או בגלל הצורה? למה רע לך? האם זה בגלל שאתה לא רוצה או בגלל מה שקורה? מהי סיבתיות? סיבה ותוצאה, אמונות תפלות, קריאת תהילים, צדקה, אמונות של דתיים
רטוריקה, איך לשכנע אנשים? האם זה בגלל הרצון או בגלל הצורה? למה רע לך? האם זה בגלל שאתה לא רוצה או בגלל מה שקורה? מהי סיבתיות? סיבה ותוצאה, אמונות תפלות, קריאת תהילים, צדקה, אמונות של דתיים
...הצורה? למה רע לך? האם זה בגלל שאתה לא רוצה או בגלל מה שקורה? מהי סיבתיות? סיבה ותוצאה, אמונות תפלות, קריאת תהילים, צדקה, אמונות של דתיים איך לשכנע אנשים והאם הבעיה ברצון או במציאות? אליעד כהן מסביר על טכניקות לשכנוע ורטוריקה, תוך דגש על ההבדל בין רצון לבין צורה או מצב חיצוני. הדגש המרכזי שלו הוא על זיהוי הסיבה האמיתית לכך שאדם מרגיש רע או טוב, וכיצד לזהות האם הסיבה קשורה למה שקורה או לרצון הפנימי של האדם. לאורך ההסברים, אליעד משתמש בדוגמאות רבות ומפורטות ומנתח אותן לעומקן. מה הקשר בין ניסיון א
טראומת אונס, פחד מאונס, פחד מגנבים, טיפול בפחד מפורצים, חוסר אונים, פחד מאובדן שליטה, פחד לאבד שליטה, טיפול בחרדה, טיפול בטראומה מינית, פגיעה מינית, נפגעת מינית, תקיפה מינית
טראומת אונס, פחד מאונס, פחד מגנבים, טיפול בפחד מפורצים, חוסר אונים, פחד מאובדן שליטה, פחד לאבד שליטה, טיפול בחרדה, טיפול בטראומה מינית, פגיעה מינית, נפגעת מינית, תקיפה מינית
...חוסר אונים, פחד מאובדן שליטה, פחד לאבד שליטה, טיפול בחרדה, טיפול בטראומה מינית, פגיעה מינית, נפגעת מינית, תקיפה מינית איך להתמודד עם פחד מאונס וחרדה מפורצים? פחד מאונס, חרדה מפורצים ותחושת חוסר אונים הם נושאים מורכבים, אותם אליעד כהן מפרק באופן מעמיק. ראשית, יש להבין שהפחד נובע משילוב של שני דברים עיקריים: הרצון החזק של האדם שמשהו לא יקרה, וההבנה שקיים סיכוי שזה יקרה בכל זאת. אליעד מסביר שפחד הוא בעצם תוצר של לא רוצה שיקרה יחד עם מבין שאולי יקרה. כדי להתמודד עם הפחד, ישנן שלוש דרכים עיקריו
מקצועות מבוקשים, היצע וביקוש בשוק העבודה, מקצועות נדרשים, פיתוח קריירה בהייטק, מקצוע רווחי, איזה מקצוע ללמוד? במה הכי כדאי לעבוד? מקצוע נדרש, מקצועות העתיד, מקצוע מבוקש, מקצועות רווחיים, גובה השכר, עבודה בהייטק, לעבוד בהייטק
מקצועות מבוקשים, היצע וביקוש בשוק העבודה, מקצועות נדרשים, פיתוח קריירה בהייטק, מקצוע רווחי, איזה מקצוע ללמוד? במה הכי כדאי לעבוד? מקצוע נדרש, מקצועות העתיד, מקצוע מבוקש, מקצועות רווחיים, גובה השכר, עבודה בהייטק, לעבוד בהייטק
...היצע וביקוש בשוק העבודה, מקצועות נדרשים, פיתוח קריירה בהייטק, מקצוע רווחי, איזה מקצוע ללמוד? במה הכי כדאי לעבוד? מקצוע נדרש, מקצועות העתיד, מקצוע מבוקש, מקצועות רווחיים, גובה השכר, עבודה בהייטק, לעבוד בהייטק איך לדעת באיזה מקצוע הכי כדאי לעבוד? אנשים רבים שואלים את עצמם באיזה מקצוע כדאי להם לפתח קריירה, ובאיזה תחום ישנו ביקוש גבוה לעובדים. אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד ניתן לדעת באילו מקצועות צריך הכי הרבה עובדים ובאילו מקצועות ניתן להרוויח הכי הרבה כסף, באמצעות הבנה פשוטה של עיקרון ההיצע והביקוש...
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
...אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל האם ניתן לחוות את אלוהים באמצעות השכל ובלעדיו? אליעד כהן מסביר את השאלה האם אפשר לחוות את אלוהים עם השכל או דווקא בלי שכל, ומה המשמעויות המעשיות של חוויה כזו בחיי היום - יום. אליעד מדגיש שהשאלה מתחילה בעצם ביכולת לחוות את המציאות כאלוהים, או כחוויה מוחלטת של אחדות, לא דרך השכל - אלא מעבר לו. לפי אליעד, האדם חושב באופן טבעי באמצעות שכל והיגיון, כי ביומיום חייבים להשתמש בשכל כדי לתפקד. לדוגמה, כאשר אדם הולך ברחוב ורואה רכב שמתקרב אליו, הוא זז...
מנהיגות / מדריך רוחני - מיהו מנהיג אמיתי? מי ראוי להנהיג ולהיות מורה דרך רוחני?
...מנהיג אמיתי? מי ראוי להנהיג ולהיות מורה דרך רוחני? מי שיתבונן בעניין יראה, כי כל אדם הוא מנהיג. יש מי שמנהיג אנשים רבים, יש מי שמנהיג רק את משפחתו ילדיו וכיוב, ויש מי שמנהיג רק את עצמו. כל אחד מנהיג מישהו. ואם האדם לא מנהיג את העם, הרי שעל כל פנים הוא מנהיג את עצמו. כך שכל אחד הוא סוג של מנהיג. וגם מי שלא ראוי להיות מנהיג, הרי שאין לו ברירה אלא להמשיך להנהיג לפחות את עצמו, כדי להביא את עצמו אל השלמות האישית של עצמו. ואף על פי שכל אחד הוא סוג של מנהיג, אפ על פי כן נשאלת השאלה, מי ראוי להנהיג? ובשאלה...
לחשוב כמו מיליונר, איך חושבים אנשים מצליחים? אבא עשיר אבא עני, שיטות לעשות כסף, שיטות להצליח בחיים, איך להצליח ולהתעשר? איך עשיר חושב? איך לחשוב כמו עשיר? איך עושים כסף? שיטות להתעשר, דרכים לעשות כסף
לחשוב כמו מיליונר, איך חושבים אנשים מצליחים? אבא עשיר אבא עני, שיטות לעשות כסף, שיטות להצליח בחיים, איך להצליח ולהתעשר? איך עשיר חושב? איך לחשוב כמו עשיר? איך עושים כסף? שיטות להתעשר, דרכים לעשות כסף
...אנשים מצליחים? אבא עשיר אבא עני, שיטות לעשות כסף, שיטות להצליח בחיים, איך להצליח ולהתעשר? איך עשיר חושב? איך לחשוב כמו עשיר? איך עושים כסף? שיטות להתעשר, דרכים לעשות כסף איך חושבים מיליונרים ומה הופך אותם לאנשים מצליחים? אנשים רבים מעוניינים להצליח בחיים ולהשיג עושר כלכלי, ולכן הם מתעניינים בשאלה: איך חושבים מיליונרים? אליעד כהן מסביר כי אנשים שקוראים ספרים כמו אבא עשיר אבא עני, או לחשוב כמו מיליונר, מניחים שההבדל בין מי שעשיר למי שלא הוא בצורת החשיבה. הם מאמינים שאם יחשבו כמו עשירים, אולי יצליחו...
אלוהים הוא טוב שדרכו להיטיב - השקר והטיפשות
...יתבאר השקר, של אלו שחושבים שתכלית הבריאה, היא הדרך של הבורא לגלות את מידת הטוב שלו. או כיוב שאר הטועים שאומרים, שאין מלך בלא עם, והוצרך אלוהים לגלות את מלכותו, וכל הטעויות כיוב. והטעות של התפישה הזאת וכיוב, היא שהטועים שוכחים שאלוהים (האמיתי כמובן), הוא נמצא מעל לכל ההגדרות. ולפני הבריאה, לא היה שייך הגדרת טוב ורע ושום הגדרת נפרדות. וכאשר אין שום הגדרת נפרדות, ממילא לא שייך לומר שאלוהים הוא טוב, יותר מאשר שייך לומר שאלוהים הוא רע. ואלוהים לפני הבריאה היה מלך, כמו שהוא היה עבד ממש. כי לפני הבריאה...
חופש / החופש לעשות כרצונך - מהו חופש אמיתי? איך להגיע לחופש מלא?
...החופש לעשות כרצונך - מהו חופש אמיתי? איך להגיע לחופש מלא? חופש. החופש לעשות כרצונך. אין חופש גדול יותר מאשר לעשות כרצונך ללא שום פחד / חשש / התלבטות / ספקות / מצפון וכולי. חופש אמיתי הוא שהאדם אינו מפחד משום דבר, גם לא ממוות (ראה כאן). חופש אמיתי = האדם אינו צריך לבחור בין אפשרויות שונות, אלא יכול לעשות את הכל כרצונו. חופש אמיתי = פעולה ללא הגבלה. כיצד אפשר להגיע לחופש אמיתי? על ידי זה שהאדם מוצא את הטוב שיש בכל דבר. אדם שמבין את הטוב שיש בכל דבר, ממילא הוא חופשי לעשות כרצונו ללא הגבלה, מאחר שהוא...
בשורות רעות, התמודדות עם בשורה רעה, שליטה ברגשות, רגש או שכל, לחזק את השכל
בשורות רעות, התמודדות עם בשורה רעה, שליטה ברגשות, רגש או שכל, לחזק את השכל
...רעות, התמודדות עם בשורה רעה, שליטה ברגשות, רגש או שכל, לחזק את השכל איך להתמודד נכון עם בשורות רעות? כשמקבלים בשורה רעה, הדבר הראשון שמתרחש הוא תגובה רגשית חזקה. אדם עלול להיכנס למצב של הלם, עצב עמוק, בלבול או אפילו הכחשה. בשלב הראשון, כאשר אדם מקבל בשורה קשה, לדוגמה כמו מות אדם קרוב, באופן טבעי הוא ייכנס להיסטריה, עצב, בכי או תגובה רגשית עזה אחרת. אליעד מדגיש שזה לגיטימי לחלוטין להרגיש כך. לדוגמה, בשיחה מובאת דוגמה על אדם שנפטר (אביה של אחת המשתתפות), שברגע קבלת ההודעה היא נכנסה להיסטריה, בכי ותחושה...
טראומה - טראומה, ריפוי וחזרה לחיים
...התמחות בריפוי מטראומה נעשתה לאחר שהבנתי במהלך לימודיי שהחוויה הטראומטית, הן הנפשית והן הגופנית, העשויה להיות חד - פעמית או חוזרת ונשנית, העלולה להתלוות לטראומה גופנית או להתקיים בזכות עצמה, פוגעת בעוצמה באופן מודע ולעיתים גם באופן לא מודע באיכות החיים, בהגשמת חלומות והשגת יעדים, בתפקוד, בתקשורת, בניהול מערכות יחסים, בחיים שלווים ומאושרים של הנפגע. החוויה הטראומטית עלולה לשנות את חייו של הנפגע באופן מהותי ולמנוע ממנו חיבור למעגל החיים, כמו גם השתתפות מלאה בחייו הוא. ההבנה שלי שניתן בעזרת מספר ט
מה עומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון ?
...הספר התיכון ? בכתה ט לומדים התלמידים עי התרכזות בשאלה - מה? על המורה לשים לב למשחק העדין בין המצאות הילד בכתה ט בהתגשמות מטראלית חזקה מאד של גופו (ההתבגרות המינית) לבין היווצרות החשיבה האבסטרקטית שאינה מטריאלית. יש כאן מתח, מאבק ולעיתים מרד. כדאי שהקוריקולום ישקף את המאבק הפנימי הזה לתלמידים באמצעות תופעות חיצוניות. (פיזיקה, חום מול קור, כימיה, התפשטות והתכווצות גזים, היסטוריה, הקונפליקטים ומהפכות בצרפת, רוסיה וארהב, בגג, לוחות טקטוניים). התלמידים מתרגלים נקודת מבט של הסתכלות מדוייקת על תופעות במציאות...
איך למצוא תשובות לשאלות?
...לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות?. מה השיטה למצוא תשובות לשאלות? לפעמים יותר טוב לא למצוא תשובות לשאלות, לפעמים טוב שיש שאלות, אם אדם ידע את כל התשובות אין התחדשות, החיים יותר מעניינים שיש שאלות. איך אדם יכול למצוא תשובות לכל שאלה תשובה. נוסחה מדוייקת למצוא תשובות לכל השאלות. הדרך היא עי הבנת הגורמים שעליהם היא מבוססת. האם כדור הארץ עגול? הנחת יסוד ראשונה יש כדור ארץ. הנחת יסוד שאו שטוח ואו עגול. האם כדור הארץ עגול או שטוח כל שאלה מבוססת על הנחות...
לצאת מדיכאון כרוני, חוסר חשק, ומוטיבציה, קבלה ודרגות הרצון
...מדיכאון כרוני, חוסר חשק, ומוטיבציה, קבלה ודרגות הרצון במסגרת פוסט זה אנסה לנסח ולהסביר מדוע ומתי אנו מרגישים שמחים ומדוע אנו מתרוקנים משמחה, לעתים ללא סיבה הנראית לעין. זאת ועוד - ינסה פוסט זה לכסות את נושא הדיכאון כרוני הנגרם לכאורה על פי המדע המודרני בגלל חוסר איזון כימיכלי במוח ובמערכות שונות, ולהסביר כיצד ניתן להתגבר על הבעיה בעזרת שימוש נכון במודעות התאית. הורמונים הם למעשה חומרים כימיכליים המופרשים מבלוטות במוח, המכלול נקרא המערכת האנדוקרינית. ההורמונים משפיעים על תחושת העייפות, התיאבון, החשק...
על סתמיות ומשמעות בחיינו
...בחיינו מאת דר רבקה נרדי 12/10/09 יום שני, 12 באוקטובר. אנחנו לקראת סיום חופשתנו במסע מרתק שעשינו מחופה הדרומי של קרואטיה לאורך הים האדריאטי צפונה לסלובניה המיוערת וההררית. ושם בסלובניה, כמעט נושקים בגבול אוסטריה, בבלד, למרגלות האגם הקטן, בנוף הדומה לתמונה מגלויה אנחנו שוהים את שלושת ימי חופשתנו האחרונים. בשקט הנפלא הזה אני גם מסיימת בחרדת קודש ובאי רצון בולט את יער נורבגי הרומן המהפנט של הרוקי מורקמי מחברו של ספר אחר שכישף אותי, קפקא על החוף. זהו רומן המתאר את ההוויה העכשוית ביותר, הן ביפן והן מ...
אלוהים של יום יום - הקדמה מתוך ספרה של לילי בנטב
...של לילי בנטב מודעות שאינה מתנסה בשלם האחד והיחיד, יוצרת מתוך בורותה את עולמה וגורלה, ומשתעבדת להם בעיוורונה. מודעות שמתנסה בשלם האחד והיחיד, יוצרת מתוך הבנה ואהבה את עולמה וגורלה, והופכת לאדון עליהם. מודעות שמתמזגת עם השלם המוחלט, מתקיימת במהות עצמיותה השלמה והמוחלטת. השלם המוחלט הוא נצחי, אחד והיחיד שדבר אינו יכול להשפיע עליו או לשנותו, מודעות שלמה ומוחלטת, אושר שלם ומוחלט, קיום שלם ומוחלט. השלם המוחלט הוא מקור כל החלל והזמן וכל היש והאין המתקיימים בחלל זמן זה. אפשר לדמותו כמרחב ריק ומלא כאחד,...
אני חושב, אני רוצה, אני רואה
...אני חושב, מה הפעולה שאני עושה כדי לחשוב? בפועל שבדקתי ראיתי שכלל אינני עושה פעולה אלא מתבונן במחשבות שעולות לי בראש, או רואה את המחשבות אבל פרט לזה אינני זוכר שתכננתי את המחשבה. כלומר הפעולה חושב מורה על הסתכלות על מחשבות ולא על ייצור מחשבות. ככה גם לגבי חשיבה זו מילה שמתארת ראיה, אך לא שום פעולה... אפשר לשאול אם אני הוא החושב, האם אני יכול לעצור את המחשבות? האם אני יכול באמצע החשיבה לא לחשוב את מה שאני חושב? התשובה היא לא. ומכאן נניח שיש חשיבה עדיין היא איננה ברשותי שכן אינני יכול לעצור אותה.....
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 9
...בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 9 פרק 7 מכיוון שראיתי כיצד תכניות ABA ו - VBA מקדמות מאד את הילד ולצערי לא מצאתי, מלבד ספרו הראשון של לובאס, תכנית עבודה מפורטת של גישת ABA החלטתי כי מן הראוי שיהיה בנמצא עבור ההורים דוגמאות של תכניות טיפוליות. דוגמאות של תכניות טיפוליות לאחר שקבענו מה היא מטרת העל, מהן המטרות המשניות, איזו שיטת טיפול מתאימה לילד (או שיטות טיפול), מצאנו תרפיסטיות להכשיר ומנחה שינחה אותן יש לגשת לבניית התכנית. את התוכנית בונה המנחה. לפני הפעלת התכנית יסביר המנחה...
אימון אישי - מודעות עצמית - התפתחות אישית - דוגמה לחקירה עצמית - מה לשאול את עצמי - חלק 4
...- דוגמה לחקירה עצמית - מה לשאול את עצמי - חלק 4 למה אני שונאת לסבול? האם אפשר להחליט שאני עושה דברים כי אני נהנית מהם? האמירה שאני יכולה ליהנות מבלי לעשות את אותם הדברים אלא ליהנות מהיש ממה שקיים ואז אני לא רוצה כלום כי אני נהנית ממה שקיים ולא רוצה לשנות שום דבר. אני לא ארצה לעשות יוגה, או להתקדם בעבודה. זה כבר אדישות. ממה נובעת אדישות? מזה שלא אכפת. ממה נובע זה שלא אכפת? מקבלה מוחלטת של המציאות? שזו המציאות ואי אפשר לשנות אותה לחלוטין. למה אי אפשר לשנות אותה או האם זו האמת? מה ההבדל בין לעשות דברים...
מהי האמת? להיות נגישה לכל אדם באשר הוא
...האמת צריכה להיות נגישה לכל אדם באשר הוא מרגע שהוא עומד על דעתו. אפילו ילד בן שנה. כמו כן האמת צריכה להיות נגישה לכל אדם. בכל דרך שהוא יבחר ללכת בה. ובתנאי שלא יעשה שקר בנפשו. אך עם כל זאת במידה והאדם עשה מעשים נפשעים בעברו. עדיין האמת תהיה נגישה עבורו. בתנאי ששיפר דרכיו. דבר המעיד שאינו מתחבר לצד השלילי שבו. השליליות לצד היותה חלק מהאמת. הינה השקר העיקרי שהאדם עושה בנפשו. שכן האדם שואף לטוב והשליליות מביעה עימה רע. כמו כן האמת צריכה להיות כזאת שמשהיא נאמרה, לא יהיה ניתן לערער עליה בשום אופן. בוד...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
לכבוש את העולם למה אני משתעמם? השפעה על אחרים לשמוע קולות גבולות לילדים האם זאת כל האמת? התקף חרדה בעקבות עישון להיפטר מחרדה אהבה עצמית הערכה עצמית האם אפשר לאהוב את הרע? לאהוב 2 אנשים בו זמנית קושי להיות מאושר האם אפשר להיות מאושר? בעיות בזוגיות בגלל עודף אהבה כוח המשיכה החלטה של לקוח מי החליט שזה טוב וזה רע? להתמודד עם פרסום שלילי באינטרנט התמודדות עם ילד אלים התמדה בשינוי הרגלים להציב מטרות בזמן הקורונה סוגים של חומרי שיווק סיבות למה הלקוח לא סוגר עסקה כאן ועכשיו אובדן ילד מה זה טראומת ילדות? לשתול מחשבות בתת מודע להפוך דמיון למציאות בתת מודע טיפול בשמיעת קולות בראש טיפול בהפרעות נמצא בזוגיות אבל חושב על האקסית להתלונן על האקסית מה זה מאזן קלורי חיובי? כמה פעמים בשבוע מומלץ להתאמן בחדר כושר? בחירה חופשית אלוהית אלוהים משוגע חוויה של הארה הארה רוחנית קורית מעצמה למה לרצות להיות אלוהים? השכל של הספר להיות אלוהים איך להשקיע את הכסף? משקיע נדלן אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים למה הוא משמעות החיים שלי? תחושה של הנאה אווירה חיובית מול לקוח להתייחס לבן אדם כמו לרובוט פרדוקס הבחירה והידיעה לאן היקום מתפשט? בריאתנים עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא הדרכה, קאוצינג מומלץ, מאמן זוגי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 09_12_2025 השעה 22:12:07 - wesi4