... טובות ורעות, ובעיקר דברי שבח של המידות הטובות וגינויין של הרעות, אם בצורה מופשטת ואם על ידי הבאת דוגמאות. ספרים עיקריים בנושא: חולי
הגוף טועמים המר מתוק ומתוק מר, ויש מן החולים מי שמתאוה ותאב למאכלות שאינן ראויין לאכילה כגון העפר ... ויקבל את הביטוי הנדרש במקום ובזמן הנכון, תוך ריסון כל הפרזה וחריגה, ובדבריו: החסיד הוא הוא המושל, שהרי כל חושיו וכחותיו הנפשיים
והגופניים סרים אל משמעתו, והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש, כמו שנאמר ומושל ברוחו מלוכד עיר והוא האיש ... מכלל התריג מצות, ואמנם הן הכנות עקריות אל תריג המצות בקיומן או בביטולם, יען כי אין כוח בנפש השכלית לקיים המצות על ידי תריג איברי
הגוף אלא באמצעות נפש היסודית, המחוברת אל
הגוף עצמו, בסוד (ויקרא יז יד): כי נפש כל בשר דמו בנפשו הוא, ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העברות ... זה הוא מונה את מאפיינים מצפוניים כמו זהירות מוסרית, זריזות מוסרית, נקיות מוסרית, פרישות חסידות, וענוה. הגרא: המידות הן לפי טבע
הגוף והנפש. והמעשים הם לפי הרוח. וכמו שהרוכב על הסוס יכול להכריחו לילך בדרך הישר, על ידי יגיעה, אף ... תאווה וגאווה (הקנאה, התאוה והכבוד). לכל מידה יש היבט פנימי וחיצוני, למשל בתאווה יש חמדה של ממון ורכוש שהיא פנימית, ויש את הנאת
הגוף כמו אכילה, שתייה וכדומה שהיא חיצונית. הוא כותב כי האדם צריך להתבונן על עצמו ולשקול את מידותיו ...