... בעיקר בלימוד מהות האלוהות (האין - סוף) ועשר הספירות, וההנחה כי מעשי האדם עשויים להשפיע על האלוהות. נציגיהם הבולטים של זרם זה הם
ספר הזוהר ותורת הארי. הקבלה האקסטטית עוסקת בהיבט החווייתי של הקבלה, תוך שימוש בטכניקות מעשיות, ושואפת על ידי כך להגיע לאקסטזה רוחנית, ששיאה הוא דבקות באל והארה רוחנית, כמו הנבואה. ... זה מזה וניתנים להבחנה. לדעת אחדים מן החוקרים, תפיסה זו השתלבה בקבלה והתמזגה גם עם תפיסות גנוסטיות קדומות. התפשטות הקבלה
וספר הזוהר כריכת ההוצאה הראשונה של
ספר הזוהר, מנטובה, 1558 - קבלה עד מהרה התפשטה תורת הקבלה מפרובאנס למרכזים אחרים כמו בורגוס וטולדו שבקסטיליה (כיום חלק מספרד). להתפשטות זו תרם תהליך של חדירת ספרות ממרכז אחד למשנהו ... החלו להופיע בספרות פרשנות המקרא, המוסר וההלכה. החל משנת 1280 החלו להופיע הגיליונות הראשונים של החיבור המרכזי בספרות הקבלה, הוא
ספר הזוהר. המחקר האקדמי מייחס את חיבורו לרבי משה די ליאון, וזמן חיבורו נע בין השנים 1280 עד למותו של המחבר בשנת 1305. לעומת זאת, המסורת האורתודוקסית הרווחת מייחסת את חיבור הספר לרבי שמעון בר יוחאי, תנא מהמאה ה - 2, וחוג תלמידיו. הספר לא קנה לו בתחילה פרסום והכרה אלא אצל בעלי הקבלה. ההתקדשות של
ספר הזוהר וההשפעה הרחבה שלו צברה תאוצה עקב הטראומה של גירוש ספרד. תורת הקבלה נתנה מקום נרחב לכיסופי הגאולה של העם הכואב את משבר הגירוש. הקבלה
וספר הזוהר יצאו מתחומי הכת המסוגרת של בעלי הקבלה אל המוני בית ישראל. דחיפה נוספת להפצתו ולקדושתו של
ספר הזוהר הייתה במאה ה - 16, עם הדפסתו (לראשונה במנטובה). השפעה זו הגיעה לשיאה בקבלת צפת, ובפרט בקבלת הארי, שרבים מהרעיונות המיסטיים החדשים שבה נתלו על דרך הפרשנות
בספר הזוהר. הזוהר הפך למקור הראשי של תורת הסוד, וקנה לו מקום קאנוני לצד התנך והתלמוד. עם זאת, במשך הדורות מראשית הופעתו של הספר ועד תקופת ההשכלה, היו שהתנגדו לו מסיבות שונות, ... הרבים. ואומרה אקח קסת הסופר אשר במותני ואערוך כל הדרושים עדר עדר לבדו עד אשים ריוח לשכלי בין עדר ובין עדר. הרמק חיבר גם פירוש
לספר הזוהר ולספר יצירה בשם אור יקר, ספר מוסר בשם תומר דבורה המיוסד על יג מידות ההנהגה, ועוד. על אף התפוצה הרבה שלה זכתה תורתו של הרמק והכבוד הרב שחלקו לו, את הבכורה בתורת הסוד ... אשכנזי בעל השיטה מקובצת. עד גיל 36 חי בבית דודו רבי מרדכי פרנסיס שהיה ממונה על המכס במצרים, שם הקדיש הארי את עתותיו בעיקר ללימוד
ספר הזוהר ותורת הסוד. בשנת 1570 עלה לארץ ישראל והתיישב בצפת, ובתום שנתיים של פעילות ערה נפטר והוא בן 38 בלבד. מכתבי הארי עצמו נשארו בידינו מספר פיוטים לשבת (אזמר בשבחין, אסדר ... להמיר את דתם בעקבותיו. מהפלג הקיצוני הזה התפתחו כתות כפרנקיזם והדונמה שהגיעו אף לניהיליזם. קבלה ליטאית והרמחל בשל השימוש הנרחב
בספר הזוהר ובטרמינולוגיה קבלית לוריאנית בשבתאות, אחת מתגובות הרתע לה הייתה הטלת הגבלות על הפצתה ולימודה של תורת הקבלה. בשל כך נרדף הרמחל והוטלו עליו הגבלות שונות ומשונות, והוא אף ... נטייה ללימוד זה) את לימוד הקבלה. בעל הסולם הרב יהודה לייב אשלג (1884-1954) אשר כונה בעל הסולם על שם באור ופירוש הסולם שכתב
לספר הזוהר , עסק כל ימיו בחידושה ובהפצתה של חכמת הקבלה בשדרות העם. הוא פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקבלה, שמאפשרת לכל אדם באשר הוא לחקור את המציאות שבה אנו חיים ולהתוודע אל שורשיה ואל תכליתה. שתי יצירותיו העיקריות, עליהן עמל שנים רבות, הן תלמוד עשר הספירות, המונה 16 חלקים ומיוסד על כתבי הארי ופירוש הסולם
לספר הזוהר. בעל הסולם ראה בקבלה כלי מעשי להשגת תכליתנו בעולמנו. את המושג שבירת הכלים ואת המושג תיקון הוא הראה כקשורים ליחס האדם לסביבתו הפנימית ולסביבתו האנושית. בראייתו, תיקון ... אף הקדימה את הכתבים הקבליים היהודים הראשונים שהובאו לדפוס. החל מהמאה ה - 16 החלו להופיע לראשונה בקרב תנועה זו תרגומים של חלקים
מספר הזוהר. על אף הפולמוס על קדמות הזוהר - גם בחוגים הנוצרים - העמדה המקובלת הייתה שהספר אכן קדמון ויצא מחוגו של רשבי, שלפי דעה קיצונית השתייך לדת הנוצרית. גם במקרה של
ספר הזוהר ההשקפה הייתה כי הוא משקף יסודות נוצריים. תנועה זו אף ניסתה לפעול במקרים מסוימים באופן מיסיונרי, על מנת לשכנע יהודים להמיר את דתם בעודם מוכיחים לכאורה את אמיתות הנצרות על יסוד תורת הקבלה
וספר הזוהר. שתי דמויות בולטות בקבלה הנוצרית הם יוהנס רויכלין בגרמניה ופיקו דלה מירנדולה באיטליה. האחרון ניסח בשנת 1486 900 גופי תורה שחלקם שואבים מתורת הקבלה, ובפרט מהביאור לתורה של ר מנחם רקנאטי. השימוש בקבלה
ובספר הזוהר לצדה של הנצרות, ומאוחר יותר של השבתאות, הביא לכדי הסתייגויות מצד כמה מחכמי היהודים, שהזהירו מפני לימוד והפצת תורת הסוד, ובמקרים מסוימים אף פנו כנגד תורת הקבלה. הבולט ... רבו רבי פרץ הכהן שהוא איננו מחשיב את הספירות. גם בספר יוחסין לר אברהם זכות הוא כותב בין השאר שיש הסבורים שר משה די לאון חיבר את
ספר הזוהר. פולמוס של ממש כנגד הקבלה הוא המחלוקת סביב
ספר הזוהר. ר אליהו דלמדיגו כתב את הספר בחינת הדת, המתנגד לקבלה ומערער על קדמות הזוהר. חיבור נוסף בשם ארי נוהם של ר יהודה אריה ממודנה הינו חיבור שהוקדש כולו לביקורת על הקבלה
וספר הזוהר . גם הרב אלעזר פלקלס (תלמידו של הרב יחזקאל לנדא בעל הנודע ביהודה) בספרו תשובה מאהבה חלק א תשובה כו מבקר קשות את
ספר הזוהר ומביע התנגדות לספרות המקובלים, ובין השאר הוא כותב כך: אני אומר הריני נשבע בתורת ה
שבספר הזוהר נמצאו כמה זיופים וקלקולים אשר הוסיפו, ועלה אחת מתלמוד בבלי הויות דאביי ורבא קדוש יותר מכל
ספר הזוהר... ואין אני חלילה מטיל דופי ופגם בכבוד התנא אלדי ר שמעון בר יוחאי כי הוא היה מחסידי עליון אלא אני אומר לאו גושפנקא דרשבי ועזקתיה חתום עליה ומי שיש לו חצי דעת יגיד כן שהרי נזכרו
בספר הזוהר כמה תנאים ואמוראים שהם אחר רשבי שנים רבות במספר, והארכתי בזה במקום אחר מפי סופרים ומפי ספרים כמבואר בס מטפחת להגאון מוה יעבץ זצללה שגזר אומר שחלו בו ידיים מזייפים וחשד ... להבינה בעזרת כלים פילולוגיים - היסטוריים. שניים מהחוקרים הבולטים בעת ההיא הם ר אליהו דלמדיגו ור יהודה מסר ליאון. הופעתו של
ספר הזוהר, והשימוש שנעשה בו ובתורת הקבלה בקרב חוגים נוצריים מיסיונרים, היווה בעיה סוציו - אינטלקטואלית ליהדות. ההתמודדות עם בעיה זו תרמה לבחינתם המדוקדקת של הקבלה ושל
ספר הזוהר. החיבור הראשון שיוחד כולו להתקפה כנגד הקבלה
וספר הזוהר הוא ארי נוהם של יהודה אריה ממודנה. המחבר הראשון שעמד על הקרבה בין הגנוסטיקה לאמונות קבליות היה היינריך אגריפה, בספרו על הבלי המדעים. דמויות בולטות בחקר הקבלה במאה ה - 18 ...