... ובהן חלוקה בין מידות טובות ורעות, ובעיקר דברי שבח של המידות הטובות וגינויין של הרעות, אם בצורה מופשטת ואם על ידי הבאת דוגמאות. ספרים עיקריים בנושא: חולי
הגוף טועמים המר מתוק ומתוק מר, ויש מן החולים מי שמתאוה ותאב למאכלות שאינן ראויין לאכילה כגון העפר והפחם, ושונא המאכלות הטובים כגון הפת והבשר. הכל לפי רוב החולי. כך בני אדם ... ורגש יהיה במידה הראויה, ויקבל את הביטוי הנדרש במקום ובזמן הנכון, תוך ריסון כל הפרזה וחריגה, ובדבריו: החסיד הוא הוא המושל, שהרי כל חושיו וכחותיו הנפשיים
והגופניים סרים אל משמעתו, והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש, כמו שנאמר ומושל ברוחו מלוכד עיר והוא האיש הראוי לשלוט, כי אלו עמד בראש מדינה היה נוהג בה בצדק, כשם שנהג מנהג צדק בגופו ... ראשון. ולפיכך אין המידות מכלל התריג מצות, ואמנם הן הכנות עקריות אל תריג המצות בקיומן או בביטולם, יען כי אין כוח בנפש השכלית לקיים המצות על ידי תריג איברי
הגוף אלא באמצעות נפש היסודית, המחוברת אל
הגוף עצמו, בסוד (ויקרא יז יד): כי נפש כל בשר דמו בנפשו הוא, ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העברות עצמן מאד מאד. הרב חיים ויטל, שערי קדושה א ב הרב חיים ויטל קבע כי הנפש שממנה ... את המידות. בין השלבים בסולם זה הוא מונה את מאפיינים מצפוניים כמו זהירות מוסרית, זריזות מוסרית, נקיות מוסרית, פרישות חסידות, וענוה. הגרא: המידות הן לפי טבע
הגוף והנפש. והמעשים הם לפי הרוח. וכמו שהרוכב על הסוס יכול להכריחו לילך בדרך הישר, על ידי יגיעה, אף אם הוא סוס רע. כן אף מי נפשו רעה בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח. הגרא, אבן ... המרכזיות של האדם ככעס, תאווה וגאווה (הקנאה, התאוה והכבוד). לכל מידה יש היבט פנימי וחיצוני, למשל בתאווה יש חמדה של ממון ורכוש שהיא פנימית, ויש את הנאת
הגוף כמו אכילה, שתייה וכדומה שהיא חיצונית. הוא כותב כי האדם צריך להתבונן על עצמו ולשקול את מידותיו במאזני צדק ולחנך את עצמו להטות את מידותיו ממידה רעה לטובה עד קצה ההיפוך, כמו ...