... -
אלוהים - אדם גם לתפילת יחיד צריכים שנים: תמיד אחד שמתנועע והשני שלא נע הוא
האלוהים. אבל כשאבי התפלל הוא עמד במקומו זקוף ובלי נוע והכריח את
האלוהים לנוע כמו סוף ולהתפלל אל אבי (1). כשהינך פונה
לאלוהים בתפילה עם המחזור ביד, בבית הכנסת בימים הנוראים הנך בתנועה? שליח הציבור ... וגבורתו מלא עולם (3), שהוא: אל רחום וחנון,
אלוהי ישראל גם שדי איום ונורא (4). האדם זעיר מול האין - סופי, האל שישותו ... ובן אדם כי תפקדנו? (5), בבחינת המתפלל נע,
ואלוהים לא. ובכל - זאת, שליח הציבור ממשיך ומבקש: פשעינו תכסה באהבה. וכל צרות ... בקשה זו מבוססת, כנראה, על האמונה הבסיסית
שאלוהים הוא צורי וישועתי, משגבי, לא אמוט. על
אלוהים ישעי וכבודי צור עוזי מחסי
באלוהים לכן, באה הדרישה או הציפייה: בטחו בו בכל עת (7). וזו הדרך הראויה: ה ... שמשקף את תפיסת האדם את עצמו ותפיסת האדם את
האלוהים (10). אבל, יש לזכור, שבמקביל לאמונה ביוצר הכל מובעות גם אמירות אחרות ... (13). ציפייה זו מובנת לאור הפער בין תפיסת
האלוהים הנצחי לתפיסת האדם הזמנית. אכן, זו מטרה אמונית מובנת במערכת דתית זו או אחרת: יש לבטוח
באלוהים מקור האמונה והעולם כולו, ולא לבטוח באדם. אכן, האדם נע,
ואלוהים לא. אבל, גישה כזו טומנת בתוכה סכנה מרובה: השמדות העמים התרחשו תמיד בשם
אלוהים - אם היה זה
אלוהים של דת, או
אלוהים בשילוב עם המדינה - או בשם אינטרסים כלכליים - פיננסיים. הכנסייה הקתולית ... - הושמד פיסית (14). דוגמאות אינן חסרות: בשם
אלוהים רצחו הצלבנים בני אדם רבים, בשם
אלוהים פעלה אינקביזיציה בספרד. בשם האלהת אידיאולוגיות שונות כנובעות
מאלוהים הגדול או מצוות שמקורן באללה אכבר נרצחו מיליונים, במאה העשרים, ונרצחים ... נטען על ידי החזקים, שהם יודעים בדיוק מה
אלוהים מעדיף ומה
אלוהים מצווה: במערכות אמונה אלה יש משמעות ומקום
לאלוהים בלבד, אין מקום ואין חשיבות לאדם, לכן מותר לפגוע בו.
ואלוהים לא נע. זו אחת האפשרויות הקשות לתיאור יחסי אדם -
אלוהים. האם זו האפשרות היחידה? לא. מן הצד השני אנו מוצאים שקיום האדם הוא תנאי להכרה
באלוהים: לא המתים יהללו יה, ולא כל יורדי דומה (15). באמירה זו אין התייחסות ... הוא אדם. כלומר, רק האדם יכול לבטא הכרה
באלוהים. אם - כך, האין לזכות את האדם בערך בהיותו אדם? אז, אולי, למרות הכל, האדם עומד,
והאלוהים נע ופונה אליו? לנביא ירמיהו יש פתרון מסוים לקושי: כה אמר ה: ארור הגבר ... השלילה היא מותנית, השלילה היא רק אם אין
אלוהים בליבו של האדם. זה כבר משהו אחר, כאן אין קריאה לא לבטוח באדם באופן ... ממך, כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם
אלוהיך (17). יתר על כן, המקור לביטוי האמונה הוא באדם: הגיד לך אדם, האדם הוא ... זו תפיסה אחרת לגמרי של מערכת היחסים אדם -
אלוהים. צירוף האמירות של הנביאים ירמיהו ומיכה מציג תפיסה של אדם, שלמרות ...