... של
אלוהים - חכמי התלמוד סברו
שלאלוהים יש גוף ותכונות אנושיות. גופו של
אלוהים מצינו בברכות ו עא: אר אבין בר רב אדא אר יצחק מנין שהקבה מניח תפילין? ... מי גוי גדול אשריך ישראל או הניסה אלהים ולתתך עליון וכו וכולהו כתיבי באדרעיה) כל הכתובים הללו כתובים בזרוע בבית אחד - רשי (.
אלוהים, שאין לו דמות הגוף ואינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף הוא, יתברך, יש לו ... עליה תפילין!? ומאידך, הרי לפנינו גמרא ברורה ומפורשת, לא משל ולא מליצה. לא רק שחזל מקבלים (כמובן מאליו) הנחת תפילין על ידי
הקבה אלא שהם קובעים איזו פרשיה כתובה בכל תא ותא בתפילין אשר על ידו של
אלוהים! וגם הראשונים אינם משיגים על זה כלל. הנה אם יבוא היום מאן דהו ויאמר לשלומי אמוני כי יש
לאלוהים גוף, זרוע, ראש, פנים, כעס ורצון לא רק אפיקורס יקראוהו אלא גם משוגע. כאילו מקדמת דנא מקובל עלינו וידוע כי
הקבה לא ישיגוהו משיגי הגוף כלל וכך גם החזיקו, למדו ולימדו חכמינו זל מאז ומעולם. האמנם כך? ניתי ספר וניחזי. מגמרות רבות ומדרשי אגדה ואף מפסוקי התורה עצמם ומדברי הנביאים משתמע במפורש כי
לאלוהים יש גוף, ראש וזרוע (שעליהם גם מניח
הקבה תפילין) ויש לו אצבעות, כף יד, פנים ואחור (והסירותי את כפי וראית את אחורי ... ויש לו רגל (הארץ הדום רגלי ישעיה סו א) והוא, יתברך, לפעמים כועס ומתרצה ולפעמים קוצף ומעניש ועוד כהנה וכהנה עניינים שבהגשמת
האלוהים (והוא מלשון גשמיות וקיום בעולמנו, הנראה והנתפס בחושים). ודאי יאמר התלמיד הנבון כי כל אלה אינם אלא משל ודימוי ומטאפורה ודיברה תורה בלשון בני אדם וחלילה שתהיה הכוונה להגשמת
האלוהים ממש כי הכל סוד ורמז, טמיר ונעלם. אכן, זו היא אמונת דורנו, אבל מה חשבו הדורות הקודמים? האם חשבו גם הם כך? הנה נביא כמה מדברי רבותינו הגדולים שחשבו כי אכן,
אלוהים יש לו גוף ממש. הרמבם בהלכות תשובה פרק ג הלכה ז כתב: חמשה הן הנקראים ... מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות, הרי לך עדות הראבד שחכמים הגדולים בתורה יותר מן הרמבם חשבו
שלאלוהים יש גוף והוא בעל תמונה (כלאמר נתפס החושים). הנה על הרמבם נאמר ממשה עד ... הקדמונים כמעט בכל גלות ישראל מיום גלות הארץ. וכן כתוב בצוואה המיוחסת להרמבם (אגרות קושטא, רעז, דף טו) על אנשי צרפת: ובשומם
הבורא יתברך מדרס לשונם בספרם ובזכרם
הבורא יתברך בכל שעה באותם הדברים המגשימים
הבורא יתברך. ואף יותר מזה. הרמבם מודה שממש אנס את הכתובים על מנת להתאימם לתפיסתו, נגד גשמות
האלוהים. וכך כתב במורה נבוכים חלק שני פרק כה: אין הכתובים המורים על חידוש ... הכתובים והרחקנו היותו יתברך גשם. וזאת צריך אתה לדעת שכל אלה הנקראים מינים, שאותם מנה הרמבם, לכולם יש מקרא מפורש חוץ מהגשמת
האלוהים! ולא מצא הרמבם לעצמו לא מקרא ולא תנא דמסייע בעניין זה ולא רק שאינו ... הגמרא יש דמויות גשמיות של המשמשים לקבה ואף לאלהים עצמו יש צורה. ומה היא צורתו? צורת אדם (ואולי קבעו כך בעקבות הפסוק כי בצלם
אלוהים ברא את האדם בראשית ט ו). אשר על כן נאסר לעשות דוקא פרצוף אדם כמו שאמרו ... לראות ולא ראו ומשה נסתכל באספקלריא המאירה וידע שלא ראהו בפניו, והרי אנו רואים את כולם מסכימים שגם משה וגם הנביאים ראו
אלוהים גשמי, בעל צורה, ורק נחלקו חכמים בטיב הראייה ואיזה חלקים ראו. ונאמר אגב ... וחכמה ממנו יתעלה, עם האמינו גם כן שהמלאך גוף מאש שורפת שעורו כשליש העולם כולו ויראה זה כולו אפשר בחק השם. אמנם אם תאמר לו
שהשם יתברך שם בזרע כוח מצייר, יעשה תכונות אלו האברים ויתארם והוא המלאך או שהצורות ... שאמרו במסכת נידה טז עב: מלאך הממונה על ההריון - אבל על הלידה אין שום מלאך ממונה כדאמר בריש תענית) ב עא (שלושה מפתחות בידו של
הקבה של חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים כי אם המלאך הוא ביטוי לכוחות הפועלים ... כורחינו נאמר את מה שכל כך ברור מדברי השגת הראבד: הרבה מחכמי ישראל, תנאים, אמוראים וראשונים החזיקו בתפיסת ההגשמה והאמינו כי
לאלוהים ולמלאכיו, לשדים, לגן העדן ולגיהנום יש צורות גשמיות ממש ומקום מוגדר בתוך עולמינו החושי. במלחמתו נגד הגשמת
האלוהות לא הלך הרמבם בדרך סלולה כלל אלא יצא נגד דעתם של רבים וטובים מחכמי ... בדרך מליצי ולעקור אותן מפשטן חו . גם העתקנו דבריו של הגרא במה שכתבנו על פרשת במדבר ועיין שם. ומה יגיד הגרא על הרחקת הגשמיות
האלוהית שכתב הרמבם? האם גם שם יטען שהדברים כפשוטן (במקרא ובגמרא) ושרק ... כשמסתפקים במציאותו צריך לשאול עליו תחילה אם ההוא נמצא אם לא וכשתתברר אמיתת מציאותו צריך לחקור עליו מהו ואיך הוא ולמה הוא, אך
הבורא יתעלה אין אדם רשאי לשאול עליו אלא באם הוא בלבד, וזהו שכתב קצות החושן ... קמה בעייה לחכמי הקבלה: היאך ידברו על אלהים שאין לנו בו השגה כלל ולא שום תפיסה והבנה? ומה יאמרו עליו? והרי בלי לאמר דברים על
האלוהים אי אפשר, שאם כך לא יוכלו לכתוב את כל המצאותיהם ופרי דמיונם. הלכו ועשו תרגיל נאה ואמרו שבורא עולם ברא עשר ספירות ורק עליהם מדברים המקובלים אבל לא חו על האין סוף
האלוהי. ואף כשמדברים על הספירות לא חלילה בהגשמה ידברו אלא ברזין טמירין וברמזי ... שאתם כותבים הדירו רגליכם מלדבר בם ובהדי כבשנא דרחמנא למה לכם. כבר אמר מורנו פרופסור ישעיה ליבוביץ זל: כל מה שאפשר לאמר על
האלוהים אין לו שום שייכות אליו. ...