... ככזו שעוזרת לך מבלי שהצד השני מבין, מה העזרה נותנת לו. יש אחד, שכביכול מתחכם עם
הבורא ושואל - האם
אלוהים יכול לברוא אבן שאותה הוא לא יכול להרים? ויש אחר, שכביכול משבח את
הבורא ואומר אתה לא יכול להבין את
אלוהים. אבל, מי שיתבונן בעניין יראה, ששני השכלים זהים. כי השכל של המתחכם, שורשו בהכפפת
האלוהים לחוקי הלוגיקה, כי מצד הלוגיקה, לא ייתכן
שאלוהים יברא אבן שאותה הוא לא יכול להרים, ובו זמנית הוא יהיה מסוגל להרים אותה, למרות שהוא לא מסוגל להרים אותה, ומצד הלוגיקה צריך לבחור צד, כי דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים. ומי שיעמיק בשכל שכביכול משבח את
הבורא, ייראה שהשכל שמסתתר מאחורי הטענה, שאי אפשר להבין את
הבורא, היא הטענה שאם נדע אותו, כבר אין לו ערך כבורא עליון, דהיינו
שאלוהים לא מכיל בתוכו את האפשרות שברואיו יבינו אותו בשלמות, ובו זמנית הוא עדיין יהיה עליון עליהם ושוב הגענו, להכפפת
האלוהים לחוקי הלוגיקה האנושית. כי בסוף, גם המשבחים, וגם המתחכמים, כולם מבזים את
הבורא, כי כולם נאחזים בהגדרה ובצמצום שלו, ביצירת
אלוהים בצלמם כדמותם, וכולם עובדי אלילים תמיד... הדבר שהכי מפחיד את השקר, אלו הן השאלות, דהיינו שאם מישהו אומר לך שנקודה מסוימת, אסור לחקור, זו בדיוק הנקודה שעליך ... אתה קיצוני בעצמך... מצד השכל הישר שחף מאינטרסים כאלה ואחרים, החשיבה שלא הגיוני
שאלוהים ירצה לעשות לי רע, היא הגיונית באותה המידה ממש, כמו החשיבה שלא הגיוני
שאלוהים ירצה לעשות לי טוב, או
שאלוהים ירצה משהו בכלל. אבל הנוכלים, הטיפשים והאומללים, אותם לא מעניין לברר את התמונה המלאה, הם רוצים להיאחז בצד אחד של המטבע, ולומר שהוא הצד היחיד, דהיינו שמבחינת הכסילים הללו, צריך לומר תודה
לאלוהים על שהוציא אותנו ממצרים, אבל לא לבזות אותו על כך שהכניס אותנו לשם מלכתחילה, שצריך להודות
לאלוהים שילד אחד ניצל בתאונה, ולא לכעוס כשעשרה אחרים נהרגו באותה תאונה, כי כמובן
שאלוהים אחראי רק על הטוב, ולא על הרע, וכשהוא אחראי על הרע, זה כדי לבחון אותנו, כי
האלוהים שאותו הם מכירים, הוא באמת מוגבל, הוא לא יכול לתת טוב אמתי, שלא כרוך ברע שקדם לו, הוא לא יכול טוב אמתי, הוא עושה טוב רק אם, הוא לא יכול לתת טוב אמתי, כי ... הדבר, אלא שהאדם לא יודע מדוע בכלל יש רצון, ולכן הוא לעולם לא מצליח להיפטר ממנו.
אלוהים שנמצא מחוצה לך, הוא מקסימום השטן. כל האנשים שבטוחים שהגיעו להארה, שיגדירו מהי הארה בעיניהם, ועל הדרך, בלי לדעת, גם את הכלא החדש שלהם. כי יש נוכלים, שיספרו לך
שאלוהים ברא את העולם, כדי להיטיב ולעשות טוב, כי
אלוהים הוא טוב וטוב דרכו להיטיב וכולי. והסיבה שהתשובה הזו וכל שאר התשובות שהיו שיש ושיהיו הן כולן שקר אחד גדול, היא שגם אם נניח שזו אכן התשובה עדיין אפשר לשאול על התשובה עצמה למה. כי גם אם נניח
שאלוהים ברא את העולם כי הוא רצה להשפיע מטובו לגלות רחמנותו לגלות מלכותו וכולי עדיין אפשר לשאול ולמה
אלוהים רצה את זה. ככה שהשאלה לא באמת נפתרה אלא רק שינתה את צורתה ובאה מחדש בדיוק באותה עוצמה של חוסר הבנה. כי כמו שקודם לא היה ברור למה
אלוהים ברא את העולם, עכשיו לא ברור בדיוק כמו קודם, למה הוא רצה להשפיע מטובו לגלות רחמנותו לגלות מלכותו וכל תשובה מטופשת כזו או אחרת. ככה ששום תשובה לשאלה הזו לא עונה עליה באמת. וכולם שואלים למה
אלוהים ברא את העולם אך אף אחד מהשואלים, לא שואל את השאלה למה
אלוהים קיים. כי
אלוהים מייצג את הדבר שקיומו מחויב ושלא יכול שלא להיות קיים. והעולם שנברא על ידו, מייצג את הדברים שקיומם הוא רק אפשרי ביחס אליו ובכלל ויכולים שלא להיות קיימים כפי מה שהם. ככה שלשאול למה
אלוהים ברא את העולם, זה שאלה שנובעת מכך שהעולם הוא רק אפשרי המציאות. כי הוא יכול שלא להיות קיים ועל כן שואלים למה הוא קיים למה
אלוהים ברא אותו. אבל