... - מבוא - חלק 1 אתיאיזם, במובן הרחב, פירושו שלילת האמונה בקיומן של ישויות
אלוהיות. במובן צר יותר, אתיאיזם הוא העמדה או האמונה הספציפית לפיה אין ישויות
אלוהיות. באופן כללי אתיאיזם הוא פשוט היעדר אמונה בקיום
אלוהים או ישויות
אלוהיות כל שהן. האתיאיזם מנוגד לתאיזם, שבצורתו הכללית ביותר הוא האמונה לפיה לפחות ישות אחת קיימת. יש הסבורים כי אתיאיזם הוא מונח נרדף לחוסר דת, אך קיימות דתות, כמו הינדואיזם, גייניזם, בודהיזם, ויקה ואחרות, אשר לפחות זרמים מסוימים שלהן אינם מחייבים אמונה
באלוהים, ולכן ייתכנו בקרב חסידיהן גם אתיאיסטים. דיון הגדרתי המדען, הסופר, ומבקר הדת קרל סייגן מוזכר לעתים קרובות כדוגמה לאדם ששאלת היותו ... הוא לעג לאמונה באל אישי, והחזיק גישה סקפטית לגבי קיומו של אל בורא. מאידך, ביקר גם את האתאיזם, באומרו: אתיאיסט צריך לדעת הרבה יותר ממה שאני יודע. אתאיסט הוא אדם שיודע
שאלוהים לא קיים. בהגדרות מסוימות אתיאיזם הוא נורא טיפשי. עם זאת, הדרישה שאדם ידע או יחשוב שהוא יודע
שאלוהים לא קיים אינה הכרחית במרבית ההגדרות, ואינה מקובלת במידה רבה. בתשובה לשאלה על דעותיו התאולוגיות ענה אני אגנוסטי. דעותיו פורשו לעתים כצורה ... והסיווג של אתאיזם אינם מוסכמים, ואנשים שונים משתמשים בהגדרות שונות במעט. חוסר ההסכמה נסוב סביב נושאים כגון אילו ישויות יוגדרו כאלים (למשל, האם פאנתאיזם, בו מתייחסים
לאלוהים וליקום כאל היינו הך, הוא סוג של אתיאיזם? האם האל חייב להיות אל אישי, המתעסק בגורלם של בני האדם?), האם זו אמונה בפני עצמה או היעדר כל ... האל (האם אדם שמעולם לא שמע או חשב על אלים יחשב אתיאיסט?). יש הסכמה רחבה לפיה האתאיזם נוגד את האגנוסטיות, הסוברת שלא ניתן (לעת עתה או אי - פעם) להחליט בקשר לקיומה של
אלוהות, אך יש אתאיסטים המגדירים עצמם גם כסוג של אגנוסטים (ראו אתיאיזם אגנוסטי). בעוד שקיימת הסכמה מוחלטת שהאתאיזם נוגד את התאיזם, חלוקות הדעות ... היה בשימוש נרחב בדיונים של הנוצרים הראשונים וההלניסטים, כאשר כל צד יחס אותו בזלזול לצד השני. המונח האנגלי atheist (מצרפתית: athe), במשמעות של אדם הדוחה את קיומו של
אלוהים, הופיע לראשונה ב - 1566. מילים באותו שדה סמנטי הופיעו מאוחר יותר: deist (דאיסט) ב - 1621, ו - theist (תאיסט) ב - 1662. בתקופות אלו ... עדיין הייתה שמורה לפולמוסים בלבד המונח אתיאיסט היה עלבון. אף אחד לא חלם על לכנות את עצמו אתיאיסט. באמצע המאה ה - 17 עוד הייתה שגורה ההנחה שבלתי - אפשרי לא להאמין
באלוהים, אתאיזם היה אי - קבלה של התפיסה המערבית דאז של
האלוהות. השימוש הראשון של אתיאיזם לתיאור עצמי הופיע בסוף המאה ה - 18 באירופה, לתיאור חוסר אמונה
באלוהיי הדתות האברהמיות. במאה ה - 20 תרם תהליך הגלובליזציה להרחבת המונח לכלול חוסר אמונה באלים, ולא רק
באלוהות מונותאיסטית, אם כי לעתים עדיין מקובל בתרבויות מערביות להגדיר אתיאיזם פשוט כחוסר אמונה
באלוהים. שכיחות האתיאיזם החלק באוכלוסייה במדינות שונות באירופה שאמרו אני לא מאמין שיש איזושהי צורה של נפש, אל או כוח - חיים (2005). - אתאיזם ... אישי. כמו כן, נחקר רבות הקשר בין אתאיזם להשכלה, על מנת לבדוק את הטענה שאתאיזם נפוץ בעיקר בקרב אנשי מדע. מחקר בינלאומי דיווח על התאמה חיובית בין השכלה לבין אי - אמונה
באלוהים. ב - 1998 דיווח כתב העת המדעי Nature על תוצאות סקר שלפיהן אמונה באל אישי או בחיים לאחר המוות היא הנמוכה ביותר בכל הזמנים בארצות הברית ב ... ואילו השיעור הגבוה ביותר היה בקרב המתמטיקאים (14.3%), בעוד שמעל 85% מכלל אוכלוסיית ארצות הברית מאמינים באל אישי. עם זאת, מחקר זה ספג ביקורת על הגדרתו המחמירה לאמונה
באלוהים, מאמר שפורסם במגזין של אוניברסיטת שיקגו דן במחקר הנל, וקבע ש - 76% מהרופאים מאמינים בצורה כלשהי של
אלוהים - שיעור נמוך מכלל האוכלוסייה, אך גבוה משיעור המאמינים באל אישי ב - NAS. מחקר אחר שבדק דתיות בקרב מדענים, הפעם חברי ה - AAAS (American Association for the Advancement of Science), מצא כי רק 51% מהם מאמינים בצורה כלשהי של
אלוהות או כוח עליון, כאשר 33% אמרו שהם מאמינים
באלוהים ו - 18% אמרו שהם מאמינים בנפש אוניברסלית או בכוח עליון. לפי מאמר של מגזין מנסה, נמצא יחס הפוך בין דתיות לבין אינטליגנציה ב - 39 מתוך 43 ... שנערך ב - 1999 בין בני הלאום היהודי מצא כי 43% מהאוכלוסייה הגדירו את עצמם כ - לא - דתיים ו - 5% נוספים - כאנטי - דתיים. 35% ענו לא כשנשאלו אם הם מאמינים בלב שלם שיש
אלוהים . מחקר מ - 2004 שהזמין ה - C מצא כי 15% מהישראלים לא מאמינים
באלוהים, בעוד שלפי מחקר מ - 1995, 31% אינם מאמינים
באלוהים, ו - 6% נוספים ענו לא יודע, ובסהכ 37% התאימו להגדרות של אתאיסטים או אגנוסטים כפי שנקבעו במחקר זה. סקר מ - 2009 של מכון גוטמן וקרן אבי חי מצא כי 20% מבני הלאום היהודי בישראל אינם מאמינים
באלוהים. הדת האינדית המוקדמת אסכולות אתיאיסטיות עלו בזרמי ההדת הוודית העתיקה (גרסתה המוקדמת של הדת ההינדית) כבר ב - 1500 עד 500 לספירה. בין 6 האסכולות המרכזיות של הדת הוודית העתיקה (או ההינדואיזם העתיק), הסאמקיה (מסנסקריט: ), שהיא הוותיקה ביותר, אינה מכירה בקיום
אלוהות, נכון הדבר גם לאסכולת המימאמסה. במאה ה - 6 לפנהס, פרחה בתת היבשת ההודית אסכולת הצארוואקה, שדגלה בהשקפת עולם מטריאליסטית, באתיאיזם, ואף בדחייה של רעיונות
אלוהיים שהופיעו בסביבה זו. היות שעקרונות הצארוואקה לא עלו בקנה אחד עם התפיסה הוודית, הרי שאינה נחשבת לאחת מזרמיה (אם כי היא כן נחשבת לזרם ... וההיכרות שלנו את השקפות אלה נסמכת על טיעונים אלה. דחיית הרעיון של אל אישי בורא עלול להופיע גם בזרמים שונים בגייניזם, או בבודהיזם, ובהודו בפרט. דחיית רעיונות
אלוהיים כפי שהיא מתבטאת בדתות או פילוסופיות אלה אינה בהכרח עולה בקנה אחד עם דחיית קונספטים מטאפיזיים, טרנסנדנטאליים, או מיסטיים אחרים. ובדתות ... שקידמו תפיסות הטרודוקסיות (לא מקובלות) של האל הנוצרי, שבדיעבד תרמו כביכול להתפתחות האתאיזם, כמו השקפות שונות על התנהלות הטבע, טרנסנדנטאליות, ותפיסות הכרתיות לגבי
אלוהות, דוגמאות לפרטים וקבוצות כאלה הם יוהאן סקוטוס, דוד מדינאנט, ואמאלריק מבנה, וכן אחוות הרוח החופשית. אלו ראו את התפיסה הנוצרית כפנתאיסטית. ניקולאס קוזאנוס החזיק בעמדה פידאיסטית (לפיה האמונה הדתית נפרדת מההיגיון) אותה כינה docta ignorantia (בורות נלמדת), ובכך הניח
שאלוהים או מושג
האלוהות הוא מחוץ לקטגוריזציה האנושית והידע עליו כעיקרון כפוף להשערה. ויליאם איש אוקאם השרה נטייה אנטי - מטאפיזית בבקשתו הנומינלית לצמצם את ...