קדושת האדם - זהירות, כל אדם קדוש!... האדם - זהירות, כל אדם קדוש! זהירות מקדושים, כל בני האדם קדושים המה אני מודה, שנים רבות שרתי, מידי פעם, בקול עז: חבלי משיח הנה זה בא היום (1). ובחולות סיני, בשהות הארוכה לאחר מלחמת יום כיפור, רקדתי יחד עם שליחי חבד, ורקעתי בנעלים המסומרות, לפי הקצב, על גרגרי הדיונה ההמומה: אני מאמין באמונה שלמה. בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה. עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא (2). ובהזדמנויות רבות אחרות צרחתי עד כדי צרידות מיתרי הקול: משיח, משיח אי, יה, יה. מעורר פליאה? וודאי שלא, הרי ברור ומובן, גם מוצדק, כשמש רכה המפיצה אור, רק טוב יביא המשיח: בתחילה המשיח יכרית את כל הרע מן העולם ובכלל זה זרע עמלק וכל שונאי ישראל. הוא ישלים את בניית בית המקדש השלישי והנצחי שירד מן השמיים. ... ולא יהיו מלחמות. כולנו נרגיש טוב יותר, ונראה רק את הטוב שבשני (3). נפלא, לא? אבל, מה לעשות, במקביל זמזם לו בראשי: יושבים שעות מחכים שמשיח יבוא... משיח לא בא משיח גם לא מטלפן (4). האם שלום חנוך חסר אמונה או אולי סתם כופר? אבל, ביום 13 01 10 התחוללה רעידת אדמה קשה בהאיטי ומעריכים: אומדן רשמי: 200 אלף נהרגו ברעידת האדמה בהאיטי (5), ואף משיח לא הופיע גם אף ישות קדושה לא הזהירה, אף בעל כוח עליון לא מנע את האסון הנורא (6). ואז נזכרתי שמידי פעם מתגלים גם משיחים מקומיים - קטנים, למשל: על פי תיאורים הנשמעים מפי אנשים המכירים את האיש - המגדיר את עצמו כמלך המשיח - מדובר באדם חריג, כריזמטי, חכם בתורה... וחד תפיסה (7). אני מושלם, אני מושלם, גבר מושלם. גבר למופת. יש בי כל מה שאישה צריכה, יש בי כל התכונות כל המידות כל היחס שאישה רוצה, יש בי הכל... אצל אף אחד אין את האהבה שהוא נותן... הוא המשיח שכל הארץ תדבר עליו (8). לא שכחתי שאין זו תופעה חדשה אלא היא חוזרת ונשנית, למשל: הופעת שבתאי צבי משיח השקר במאה ה - 17, שאף התאסלם בסוף ימיו. אז אולי שלום חנוך לא ביטא העדר אמונה או כפירה אלא דווקא הבהרה או התראה? בדיקה הכתוב במקרא מגלה שאין משיח בכתבי הקודש שלנו! המושג משיח מופיע אבל הוא נדיר ביותר, ובכל מקרה משמעותו היא האדם שנמשח למלך ולא דמות בעלת כישורים נוספים או איכויות אחרות (9). אז אולי לא נטעה אם נאמר שמחשבת המקרא היא נגד המשמעות הנוכחית של משיח? אכן, איני מכיר דוגמה אחת של דמות שכונתה משיח והיא או מאמיניה אכן הביאו טוב לעולם ואושר ומזור לבני האדם, כמצופה (10). להיפך, המשיחים שהוזכרו הרב אליאור חן, ההילר גואל רצון בימינו וגם שבתאי צבי עוררו והניעו רק צער, כאב ואכזבה. ואז חלפה שאלה במוחי, האם ייתכן שאלה הצמודים לאמונה במשיח שוכחים את האדם? בינתיים, חלפה מחשבה במוחי, הרי לא רק משיח, קיימים גם בני אדם אחרים שטוענים שיש להם קשר ישיר ושוטף עם חוצנים או עם ישויות שלא מהמציאות המוכרת לנו כבני אדם ... בסמכות של המקור או של הישות מעולם אחר או ממציאות על - זמנית, חוץ - עולמית או על - טבעית. בכל המקרים מקור זה אינו ניתן לבדיקה. אותו משיח, אותו קדוש או אותו מקושר לעולמות אחרים תופס את עצמו כמתווך בין בני אדם לישויות אחרות, לעולמות אחרים, לספירות אחרות. ... לקבל דמי תווך רבים. דמי תווך אלה הם ברוב המקרים תודעתו, השקפת עולמו וגם משאביו הכלכליים, הנפשיים והרוחניים של הנלכד ברשת של אותו משיח אותו קדוש או אותו מקושר. למה אין הוא מסתפק רק בקבלת גמול כלכלי? כי הוא חושש מאיבוד מעמד המתווך. הבטחת המשך מעמד המתווך ... (17). ואפשר לומר שמשה היה כלול מכל הבחינות, כמו שכתוב בכמה מקומות שמשה הוא בחינת נצח (18). האם יש ראוי יותר ממשה לשאת את התואר קדוש, משיח או מקושר? והנה למרות חד - פעמיותו וגדולתו של משה נאמר עליו רק: והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה. (19). אף ... בפולחן, ולא מעבר לכך! לכן, כל אדם שטוען בפניך שבידו כל התשובות לכל השאלות, כל הפתרונות לכל הקשיים - זהירות, סכנה! כוליות הקדוש המשיח או המקושר חונקת ודורסת את האנושיות שבאדם, בכל אדם! וזה אסור! וגם איש את אחיו שלא ישחית גופו וצלמו, כי אם יהרגהו הנה ... ואמרת אלהם קדשים תהיו כי קדוש אני ה אלהיכם (22). אבל, קדושה ערכית, מוסרית למען חיי האדם וחירותו. גאולה תבוא לעולם רק אם נפסיק לחפש משיח, קדוש או מקושר, ופשוט נעשה למען האדם הקרוב אלינו וגם למען הרחוקים יותר, כך נעשה גם למען עצמנו, כבני אדם. ואנו רק בני אדם! לכן, במקום לצרוח ולרקוע ברגליים לכבוד משיח או למען קדוש אני מעדיף לפזם: שחקי שחקי על החלומות, זו אני החולם שח. שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך. כי עוד נפשי דרור שואפת, לא מכרתיה לעגל פז, כי עוד אאמין באדם, גם ברוחו, רוח עז (23). הארות ומראי מקום (1) חבלי משיח, מלים ולחן, נעמי שמר. (2) הרמבם, יג העיקרים, עיקר יב. (3) אמונת חבד באתר: http: www.mnow.co.il ?gclid=CLjY_LD6r58CFRyFzAodhSAk0A (4) מחכים למשיח מלים ולחן שלום חנוך. (5) הארץ, 19 01 10, כותרת ראשית. (6) תהייה חוזרת ומושמעת מאז ומעולם: בעת המגיפה השחורה באירופה, ... היא לדויד (שמב יט, כב, כג, א). המושג מופיע גם במגילת איכה ובספר דניאל. (10) בלי להתייחס לאמונת חבד: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד, בפעילותם השוטפת הם תורמים ליהודים וגם לבני אדם אחרים בכל העולם. אבל, פעילות זו החלה זמן רב לפני הכתרתו של הרבי מלובביץ כמשיח. (11) אבירמה גולן, חופש הכת, הארץ חלק ב 20 01 10, עמ 1. (12) אוהב ישראל, זיטומיר תרכג, לקוטים, פרשת ויקרא מצוטט ב: דוד ...