רוצה לחשוב כמו בן אדם? תאכל כמו בן אדם! חלק 2... נהיה טיפש יותר ויותר. כך הוא מחזק את הטיפשות שבו. כי כל פעולה שאדם עושה מחזקת בו או את השכל או את הטיפשות. ולאכול לא בריא, זה חיזוק של הטיפשות. ומה העונש של הטיפש? תשובה: שהוא טיפש. טיפשות כמובן ... מפסיקים לאכול. בן אדם שאוכל ואוכל סתם כך, הרי שמצבו גרוע יותר מאשר בהמה. ומה קורה לאדם שלוקח את השכל שלו ומחליש אותו באכילה לא ראויה? תשובה: הוא מקבל עונש. העונש הוא טיפשות. והטיפשות יוצרת כעסים, חוסר סבלנות, חוסר ... באמצעות אכילה. כי אכילה למטרת יצור מצב רוח, משיגה את הפעולה ההפוכה. מאחר שהיא מחזקת אצל האדם את חוסר השכל, ואז כמובן החיים לא נהיים טובים יותר אלא להפך כנל... ונחזור לעניין האוכל הבריא. זה בכלל לא משנה כמה ... טיפה אחת של שכל. זה לא משנה אם זה פעם בשבוע או בשנה. כל פעולה שהאדם עושה שנוגדת את השכל, גם אם היא חד פעמית, עדיין היא גורמת לו לנזק חד פעמי. מה שגורם נזק לאדם, זה לא האוכל הלא בריא עצמו. מה שגורם את הנזק, זה שהאדם מחזק אצל עצמו בטעות את הדמיונות שלו ולא את השכל שבו. ברגע שהאדם במקום להשתמש בשכל שלו ולחיות בצורה בריאה, ברגע שהוא נותן לדמיון שבו להתגבר על השכל, והוא מאפשר לעצמו לטעות ולאכול לא בריא, או לעשות כל פעולה אחרת לא בריאה כגון עישון וכיוב, כל דבר ... שבו. לעומת זאת, מי שאוכל כמו בן אדם בצורה הגיונית בלבד, על ידי זה הוא מקבל שכר במזומן. ברגע שהשכל חזק יותר, באותו הרגע הרגשות שלו הופכים להיות חיוביים יותר. כי שכל = רגשות חיוביים. חוסר שכל = רגשות ... דהיינו לא מנשנש סתם ככה אוכל, אלא אוכל כמו בן אדם נורמאלי, על ידי זה הוא מחזק בעצמו את השכל שלו, והופך את החיים שלו הפנימיים לטובים יותר. וזכור! מעט גם כן טוב. כל רצון חיובי שיש לאדם גם ... כלל, אדרבא הוא חשך אצלו. [והסיבה לכך שהאור הגדול הזה הוא חשך אצל האדם, היא] מחמת עכירת המעשים וכסילות השכל [של האדם], שעל ידי מעשים רעים נתחשך שכלו בכסילות, דהינו דעות נפסדות... כי על ידי מעשיהם הרעים [של בני האדם, על ידי זה] אינם יכולים להשתמש כלל בשכלם להיטיב, כי אם להרע. ועל ידי כסילות השכל, על ידי זה אינו יכול לראות ולהבין [כמה טוב יש במציאות]. [אז מה צריך לעשות? ] והתקון לזה, [כדי] להכניע ולבטל כסילות השכל, הוא על ידי בחינת... אכילה... וזה מחמת שיניקת הכסילות הוא משם [הטיפשות שבאדם מתחזקת מצורת האכילה שלו]... ואז כש ... הכסילות [אז הטיפשות שבו נכנעת]... ועל כן על ידי אכילה [בצורה ראויה, על ידי זה] נכנע הכסילות ונתרומם [ומתחזק] השכל... כי על ידי האכילה [בצורה ראויה, על ידי זה] נכנע הכסילות ונתגדל השכל. אבל כ [אשר האדם] אוכל כזולל וסובא... אזי מתגבר הכסילות על השכל. אבל על ידי אכילה כראוי נכנעין [הדמיונות שיש לאדם]... [כי] על ידי פגם האכילה, על ידי זה נותן כוח ... יוצא מגדר אדם לגדר בהמה... הינו שגדר אנושי למעלה ממנו, כי הוא למטה מגדר אדם, כי ירד לגדר בהמה השכל של האדם יכול לעמד כנגד כל התאוות [הרצונות הלא חיוביים]... כי יש לכל אחד חכמה בכח, רק שצריכין להוציאם מכח אל הפעל. ובזה השכל לבד שיש לכל אחד בכח חכמתו דהינו מה שיש לו מעצם בריאתו... בכח חכמתו לבד יכול גם כן לעמד ... שכלו ונתבלבל ונתמעט, אף על פי כן במעט מעט שכל הנשאר יכול גם כן לעמד. ואפלו נקדה אחת מן השכל יכולה לעמד כנגד כל העולם עם התאוות [הרצונות הלא חיוביים] ובאמת אין שום רע בעולם, רק כלו טוב. אך עקר הצער שיש לאדם מהיסורין שעוברים עליו, חס ושלום הוא רק מחמת שלוקחין מהאדם הדעת [השכל], עד שאין יכול להסתכל על התכלית, שהוא כלו טוב, ואז מרגיש צער וכאב היסורין כי כשיש לו דעת, ומסתכל ...