... לכל אדם יש מחשבות שמטרידות אותו. וכאשר האדם מתגבר על
המחשבה שלו ובוחר לחשוב על משהו אחר, אז
המחשבה נעלמת. אך אחרי כמה זמן
המחשבה חוזרת ואז האדם שוב פעם מבולבל
מהמחשבה ושוב פעם מנסה לשלוט
במחשבה ולחשוב על משהו אחר. ואז
המחשבה שוב פעם נעלמת... ואחרי כמה זמן היא שוב פעם חוזרת. ודבר זה ידוע בחוש לכל מי שיש לו חרדה כלשהי וכיוב. ולפעמים האדם לא מבין מה עליו לעשות ... הוא ימשיך להטריד אותך. והנמשל כמובן ברור. אם יש לאדם
מחשבה כלשהי שמטרידה אותו, כגון שיש לאדם חרדה כלשהי ממשהו לא הגיוני, שהאדם מבין בשכל שלו שזאת שטות, אבל מאוד קשה לאדם להתגבר על החרדה. ובכל פעם ... במקביל. אם נתבונן נראה, כי עיקר המהות של האדם היא
המחשבה שלו ועיקר הבחירה של האדם היא
המחשבה והרצון שלו. לדוגמה, ניתן לקחת בן אדם ולכפות עליו לא לשמוע לראות לזוז וכיוב. אפילו ניתן לגרום לבן אדם לא לנשום נגד רצונו. חוץ מדבר אחד ... שמטריד אותך, זא לא חושב גם לא על האם אתה עדיין מוטרד
מהמחשבה המטרידה וכיוב, פשוט לא חושב על זה בכלל. בדיוק כמו שאתה לא חושב על פיל שנכנס בתוך חור של מחט, כך אתה לא חושב על
המחשבה הזאת בשום צורה. על ידי זה
המחשבה בסופו של דבר תעלם מעצמה, כי היא תתייאש מלהטריד אותך. ולמרות שהיא תשוב ותציק לך מידי פעם, אם תהיה נחוש שאתה לא מתייחס אליה, היא לבסוף תעלם ... כלי קיבול שתמיד מלא במשהו. האדם חושב 24 שעות ביממה
והמחשבה של האדם לא נחה לעולם. אך באפשרותך לבחור על מה לחשוב. ולכן ברמה המעשית, תמיד תבחר לך על מה אתה כן רוצה לחשוב ותהיה נחוש שלא להישבר ולא ... אם יהיה חזק כנגדו כמה וכמה פעמים יזכה לסלקו לגמרי.
המחשבה ביד האדם להטותה כרצונו למקום שהוא רוצה. ואי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד כלל. ואפלו אם לפעמים מחשבתו פורחת ומשוטטת בדברים אחרים וזרים, היא ... אותו בעל כרחו אל הדרך הישר. כמו כן יכולים לתפס את
המחשבה בעל כרחו להשיבה אל הדרך הראוי: הכלל שאי אפשר בשום אפן בעולם שיהיו שני מחשבות ביחד בפעם אחד, על כן בקל יכולין לגרש מחשבות רעות רק בשב ואל תעשה, דהינו שלא לחשב אותו
המחשבה רק לחשב איזה
מחשבה אחרת... כי אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אפן. וכבר מבאר במקום אחר (לעיל בסימן עב) : שאין צריכין לעשות מלחמה ולנענע ראשו אנה ואנה כדי ... ולבלי להסתכל לאחוריו כלל ועל ידי זה ממילא תסתלק:
המחשבה נבראת שלא תהיה נחה לעולם, והוא כמו האינו נח שבאבן השעות (שקורין אום רוה) (שעון) שאינו נח לעולם. ואפלו בשעת שנה
המחשבה חושבת לעולם, רק שכשהשנה חזקה על האדם אז הוא שוכח מה שחשב, אבל באמת אין
המחשבה שובתת לעולם. ועל כן על ידי שמטין
המחשבה למחשבה אחרת כרצונו, על ידי זה יכולין לבטל ולהתגבר על כל המחשבות זרות והרהורים ובלבולים. והכלל שזה שנדמה להאדם שקשה לשבר מחשבות והרהורים ובלבולים הוא שקר גדול, כי באמת
המחשבה ביד האדם להטותה כרצונו כנל. רק מחמת
שהמחשבה מתנענעת וחושבת תמיד ואינה נחה לעולם, נדמה לו שאין בידו לבטל המחשבות רעות. אבל באמת בידו להטות
המחשבה ממחשבה למחשבה אחרת, כרצונו לתפסה ולהוציאה ממחשבות רעות למחשבות טובות כנל וזה עצה נפלאה לכל דבר כי כמה פעמים מבלבלין המחשבות מאד, וכל מה שרוצים לדחותם ... לו. וכן... בענין המחשבות הבאים לבלבל, הוא ממש כנל,
שהמחשבה באה כמה פעמים, פעם אחר פעם, לבלבל וצריך להיות חזק לבלי להסתכל עליה כלל בשום אפן, ואזי תסתלק ...