בודהיזם - ההצגה הארוכה על קמָה... השיב המכובד אננדה. הבודהה דיבר כך: אננדה, ניתן למצוא ארבעה סוגים של אנשים שקיימים בעולם. מהם הארבעה? הנה אדם כלשהו הורג יצורים חיים, לוקח מה שלא ניתן, מתנהג בצורה לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, דובר שקר, מדבר בצורה זדונית, מדבר בגסות, מרכל. הוא חמדן, בעל רוח מלאת שנאה, ובעל השקפות שגויות. לאחר מותו, הוא מופיע ביעד אומללות, ביעד עגום, בתופת, אפילו בגהינום. אך הנה אדם כלשהו הורג יצורים חיים, לוקח מה שלא ניתן, מתנהג בצורה לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, דובר שקר, מדבר בצורה זדונית, מדבר בגסות, מרכל. הוא חמדן, בעל רוח מלאת שנאה, ובעל השקפות שגויות. לאחר מותו, הוא מופיע ביעד משמח, אפילו בעולם שמיימי. הנה אדם כלשהו נמנע מלהרוג יצורים חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מהתנהגות לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, מאמירת שקר, מדיבור זדוני, מדיבור גס, מרכילות. הוא אינו חמדן, תודעתו ללא שנאה, והוא בעל השקפות נכונות. לאחר מותו, הוא מופיע ביעד משמח, אפילו בעולם שמיימי. אך הנה אדם כלשהו נמנע מלהרוג יצורים חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מהתנהגות לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, מאמירת שקר, מדיבור זדוני, מדיבור גס, מרכילות. הוא אינו חמדן, תודעתו ללא שנאה, והוא בעל השקפות נכונות. ... משיג ריכוז מנטלי שבעזרת תודעתו המרוכזת כך, עם העין השמיימית, אשר מטוהרת ועולה על זו האנושית, הוא רואה את האדם הזה כאן שהורג יצורים חיים, לוקח מה שלא ניתן, מתנהג בצורה לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, דובר שקר, מדבר בצורה זדונית, מדבר בגסות, מרכל. הוא חמדן, בעל רוח מלאת שנאה, ובעל השקפות שגויות. ... אומללות, ביעד עגום, בתופת, אפילו בגהינום. הוא אומר: אכן, ישנם מעשים רעים, יש תוצאה להתנהגות רעה, כיוון שראיתי כאן אדם שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, וראיתי שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד אומללות... אפילו בגהינום. הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שהורג יצורים חיים... ובעל השקפות שגויות מופיע ביעד אומללות... אפילו בגיהנום. אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים. כך הוא דובק בעקשנות למה שהוא עצמו היתוודע, ראה ... מאמץ, מסירות, התמדה, ותשומת לב נכונה, פרוש או ברהמין כלשהו משיג ריכוז מנטלי שבעזרת תודעתו הוא רואה את האדם הזה כאן שהורג יצורים חיים... ובעל השקפות שגויות, והוא רואה שלאחר מותו, הוא מופיע ביעד משמח, אפילו בעולם שמיימי. הוא אומר: אכן, אין מעשים רעים, אין תוצאה להתנהגות רעה, כיוון שראיתי כאן אדם שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, וראיתי שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שהורג יצורים חיים... ובעל השקפות שגויות מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים. כך הוא דובק בעקשנות למה שהוא עצמו היתוודע, ראה ... מנטלי שבעזרת תודעתו המרוכזת כך, עם העין השמיימית, אשר מטוהרת ועולה על זו האנושית, הוא רואה את האדם הזה כאן שנמנע מלהרוג יצורים חיים, מלקחת מה שלא ניתן, מהתנהגות לא הולמת ביחס לתענוגות חושים, מאמירת שקר, מדיבור זדוני, מדיבור גס, מרכילות. הוא אינו חמדן, תודעתו ללא שנאה, והוא בעל השקפות נכונות, ... ביעד משמח, אפילו בעולם שמיימי. הוא אומר: אכן, יש מעשים טובים, יש תוצאה להתנהגות טובה, כיוון שראיתי כאן אדם שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות, וראיתי שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שנמנע מלהרוג יצורים חיים... ובעל השקפות נכונות מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים. כך הוא דובק בעקשנות למה שהוא עצמו היתוודע, ראה ... מנטלי שבעזרת תודעתו המרוכזת כך, עם העין השמיימית, אשר מטוהרת ועולה על זו האנושית, הוא רואה את האדם הזה כאן שנמנע מלהרוג יצורים חיים... ובעל השקפות נכונות, והוא רואה שלאחר מותו, הוא מופיע ביעד אומללות, ביעד עגום, בתופת, אפילו בגהינום. הוא אומר: אכן, אין מעשים טובים, אין תוצאה להתנהגות טובה, כיוון שראיתי כאן אדם שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות, וראיתי שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד אומללות... אפילו בגהינום. הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שנמנע מלהרוג יצורים חיים... ובעל השקפות נכונות מופיע ביעד אומללות... אפילו בגהינום. אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים. כך הוא דובק בעקשנות למה שהוא עצמו היתוודע, ראה ... פרוש או ברהמין אומר: אכן, ישנם מעשים רעים, יש תוצאה להתנהגות רעה, אני מסכים איתו על כך. כאשר הוא אומר: ראיתי כאן אדם שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, ואני רואה שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד אומללות... אפילו בגיהנום, גם על כך אני מסכים איתו. אך כאשר הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות מופיע ביעד אומללות... אפילו בגיהנום, אינני מסכים איתו על כך. וכאשר הוא אומר: אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים, גם ... פרוש או ברהמין אומר: אכן, ישנם מעשים רעים, יש תוצאה להתנהגות רעה, אני מסכים איתו על כך. כאשר הוא אומר: ראיתי כאן אדם שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, ואני רואה שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי, גם על כך אני מסכים איתו. אך כאשר הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שהרג יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי, אינני מסכים איתו על כך. וכאשר הוא אומר: אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים, גם ... ברהמין אומר: אכן, ישנם מעשים טובים, יש תוצאה להתנהגות טובה, אני מסכים איתו על כך. כאשר הוא אומר: ראיתי כאן אדם שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות, ואני רואה שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי, גם על כך אני מסכים איתו. אך כאשר הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי, אינני מסכים איתו על כך. וכאשר הוא אומר: אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים, גם ... ברהמין אומר: אכן, ישנם מעשים טובים, יש תוצאה להתנהגות טובה, אני מסכים איתו על כך. כאשר הוא אומר: ראיתי כאן אדם שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות, ואני רואה שלאחר מותו, הוא הופיע ביעד אומללות אפילו בגיהנום, גם על כך אני מסכים איתו. אך כאשר הוא אומר: לאחר המוות, כל מי שנמנע מלהרוג יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות מופיע ביעד אומללות אפילו בגיהנום, אינני מסכים איתו על כך. וכאשר הוא אומר: אלו שיודעים זאת יודעים נכונה, אלו שחושבים אחרת טועים, גם על ... אינני מסכים איתו. מדוע זאת? כיוון, אננדה, שידיעת הטטהאגטה של ההצגה הארוכה על הקאמה היא אחרת. כך, אננדה, באשר לאדם כאן שהורג יצורים חיים... ובעל השקפות שגויות, לאחר מותו, הוא מופיע ביעד אומללות... אפילו בגיהנום: או שקודם לכן הוא עשה מעשה רע שתוצאתו כואבת, או שאחר כך הוא עשה מעשה רע שתוצאתו כואבת, או שברגע המוות הוא רכש וקיבל השקפה שגויה. משום כך, לאחר מותו הוא הופיע ביעד אומללות... אפילו בגיהנום. ומאחר והוא הרג כאן יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, הוא יחווה את התוצאה של המעשה הזה או כאן ועכשיו, או בלידה הבאה, או באיזשהו קיום עתידי. כך, אננדה, באשר לאדם כאן שהורג יצורים חיים... ובעל השקפות שגויות, לאחר מותו, הוא מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי: או שקודם לכן הוא עשה מעשה טוב שתוצאתו נעימה, או שאחר כך הוא עשה מעשה טוב שתוצאתו ... או שברגע המוות הוא רכש וקיבל השקפה נכונה. משום כך, לאחר מותו הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. ומאחר והוא הרג כאן יצורים חיים... והיה בעל השקפות שגויות, הוא יחווה את התוצאה של המעשה הזה או כאן ועכשיו, או בלידה הבאה, או באיזשהו קיום עתידי. כך, אננדה, באשר לאדם כאן שנמנע מלהרוג יצורים חיים... ובעל השקפות נכונות, לאחר מותו, הוא מופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי: או שקודם לכן הוא עשה מעשה טוב שתוצאתו נעימה, או שאחר כך הוא עשה מעשה טוב שתוצאתו ... שברגע המוות הוא רכש וקיבל השקפה נכונה. משום כך, לאחר מותו הוא הופיע ביעד משמח אפילו בעולם שמיימי. ומאחר והוא נמנע מלהרוג כאן יצורים חיים... והיה בעל השקפות נכונות, הוא יחווה את התוצאה של המעשה הזה או כאן ועכשיו, או בלידה הבאה, או באיזשהו קיום עתידי. כך, אננדה, באשר לאדם כאן שנמנע מלהרוג יצורים ...