... כאשר הבודהה מתאר אדם שמגשים שחרור הוא משתמש בנוסח הקבוע הבא: עם השחרור המלא מופיעה הידיעה: שחרור מלא. הוא מבין שהלידה מוצתה,
החיים הרוחניים הושלמו, מה שהיה לעשות נעשה, לא נותר דבר נוסף לעשות מעבר לכך. (29) (שוורץ, 2004, 7) בסיום השיחות של הבודהה עם ... תחושות ההתעלות והתשוקות הוא שוהה באיזון נפשי, מודע וערני הוא חווה בגופו את השמחה אשר עליה מספרים הנאצלים: מאושר הוא זה אשר
חי באיזון נפשי ומודע, וכך הוא נכנס ושוהה בגהאנה השלישית. ולאחר שויתר על הנאה וכאב ועם העלמות שמחה ועצבות קודמת, הוא נכנס ... החוזרים מסומנים בכתב תחתי): נזירים, ישנם כמה פרושים וברהמינים שמאמינים בנצחיות, אשר על סמך ארבע עילות טוענים שהעצמי והעולם
נצחיים. על סמך מה, ביחס למה, הפרושים והברהמינים המכובדים האלו טוענים את השקפותיהם? במקרה הראשון, נזירים, פרוש או ברהמין ... וחשיבה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו המרוכזת, (מטוהרת, בהירה, ללא דופי, חסרת שחיתות), הוא נזכר במספר רב של
חיים קודמים: כלומר (הוא נזכר ב) לידה אחת, שתים, שלוש, ארבע, או חמש לידות, עשר, עשרים, שלושים, ארבעים או חמישים לידות, מאה, ... ) אז היה לי שם כזה, הייתי שייך לשבט הזה, כך היה המראה שלי, כך היה האוכל שלי, כאלו היו החוויות שלי של הנאה וכאב, כך היה אורך
החיים שלי. לאחר מותי עברתי משם, והופעתי מחדש כאן. כך הוא נזכר
בחיים קודמים רבים על צורותיהם ופרטיהם. כך הוא אומר: העצמי והעולם הם
נצחיים, עקרים, איתנים כפסגת הר, עומדים ביציבות כמו עמוד. ולמרות שהיצורים
החיים משוטטים ונודדים (במעגל
החיים והמוות), מתים ומופיעים מחדש, עדיין העצמי והעולם נותרים זהים בדיוק כמו הנצח עצמו. מהי הסיבה לכך? משום שאני, באמצעות ערנות, מאמץ, התמדה, שקדנות, וחשיבה נכונה, הגעתי לרמה כזו של ריכוז מנטלי כך שבתודעתי המרוכזת, נזכרתי במספר רב של
חיים קודמים שלי על צורותיהם ופרטיהם. מסיבה זו אני יודע זאת: העצמי והעולם הם
נצחיים, עקרים, איתנים כפסגת הר, יציבים כמו עמוד. ולמרות שהיצורים
החיים משוטטים ונודדים (במעגל
החיים והמוות), מתים ומופיעים מחדש, עדיין העצמי והעולם נותרים זהים בדיוק כמו הנצח עצמו. נזירים, זה המקרה הראשון. במקרה השני, על סמך מה, ביחס למה, פרושים וברהמינים מכובדים מאמינים בנצחיות, אשר טוענים שהעצמי והעולם
נצחיים? הנה, נזירים, פרוש או ברהמין כלשהו... כלומר, (הוא נזכר
בחיים קודמים במשך) עידן אחד של התכווצות והתרחבות של היקום, במשך שניים, שלושה, ארבעה, חמישה או עשרה עידנים של התכווצות והתרחבות של היקום. (הוא נזכר: ) אז היה לי שם כזה, הייתי שייך לשבט הזה... וכך הוא אומר: העצמי והעולם הם
נצחיים... נזירים, זהו המקרה השני. (שוורץ, 2004, 44-46) לעיתים נוכל למצוא אפיזודות שלמות שחוזרות בשינוי פרטים מינוריים ... האצילית בעלת שמונה האיברים (ariyo ahagiko maggo): (1) הבנה נכונה, (2) כוונה נכונה, (3) דיבור נכון, (4) עשייה נכונה, (5) אורח
חיים נכון, (6) מאמץ נכון, (7) מודעות נכונה, (8) ריכוז נכון. על פי הלימוד לכל התופעות במציאות יש שלושה מאפיינים (מלבד אלמנט ... שמונה האיברים, גם כאן יש תת - חלוקה ל - 3 קבוצות: 1. חוכמה (הבנה נכונה, כוונה נכונה) 2. מוסר (דיבור נכון, עשייה נכונה, אורח
חיים נכון) 3. ריכוז (מאמץ נכון, ריכוז נכון, מודעות נכונה) בדומה נמצא רשימות הרבה יותר מורכבות ומסועפות גם בסל הסוטות ו - ... בה הבודהה מסביל במשל את האופן בו יש להתייחס למזון נמצא דוגמה לניתוח בשלבים: נזירים, ישנם ארבעה סוגים של מזונות להזנת יצורים
חיים שכבר נולדו ולהזנת יצורים
חיים העומדים להיוולד. מהם הארבעה? (ראשית) מזון הגוף של אוכל גס או מעודן, שנית, מזון המגע, שלישית, מזון הרצון, רביעית, המזון ההכרה. נזירים, אלו ארבעת הסוגים של מזונות להזנת יצורים
חיים שכבר נולדו ולהזנת יצורים
חיים העומדים להיוולד. נזירים, כיצד יש להתייחס אל מזון הגוף? נניח שזוג נשוי היה יוצא למסע מפרך דרך שטח פראי, כשהוא נושא עמו ... של הלימוד. כללי ההתנהגות של הנזירים נשמרו בקנאות ומהווים יסוד חשוב בשימור המסורת. שמירת הכללים האלו יצרה קהילה מאוחדת שחבריה
חיים בהרמוניה ופועלים לטובתם כמו לטובת הכלל, שקהילת התושבים התומכת בה עושה זאת מתוך כבוד והערכה. כיוון שהנוסחים בטקסטים ... חזרתיות, רשימות ממוספרות וחלוקה לקבוצות כפי שנכתב קודם לכן. לימוד הטקסטים על ידי נזירים רבים יצר בעצם מספר גדול של עותקים
חיים אשר יכלו לאמת ולתקן זה את זה. מצד אחד הדבר מועיל להשרדות הטקסטים אך גם יוצר טעויות שונות אצל כל משנן, ולכן היה לדון ... הזה לא לשם הנאה, לא לשם תענוג, לא לשם השמנה, לא לשם שיפור המראה חיצוני, אלא רק על מנת לתחזק את הגוף, לשמור אותו בריא, ולתמיכה
בחיים ברוחניים. במחשבה זו, אני אשבע מבלי להתמלא יתר על המידה, וכך אמשיך לחיות חסר אשמה ובשלווה. הנזיר המתחיל לומד טקסטים ... ריטואליים בסיסיים בתחילת האימון, אך מציין שבמסורת שלו אין הכרח ללמוד טקסטים מעבר לכך והאימונים מתרכזים יותר בתרגולים של אורח
חיים, מוסר ומדיטציה ופחות מודגשת למידת הטקסטים. פרה עופר מבחין בין האימון המוקדם לאימון המאוחר, כאשר נזיר מצטרף לא מצפים ...