... מחמאות כאלה כלפי ילדים? כלפי הילדים שלכם? נעים לכם הצליל? אם כן, קראו היטב הלאה. אלו מחמאות הרסניות לביטחון העצמי של ילדיכם. למה מייחסים הישגים?
אפתח בשאלה שמעלה אלפי קון בספרו החינוך שילדינו ראויים ... מעניין יותר. תפיסות בסיסיות שונות יש פה משהו עמוק, ולא רק סמנטיקה. יש שתי תפיסות בסיסיות שונות לאנשים. דואק קוראת להן התפיסה המקובעת, והתפיסה
המתפתחת. אנשים שמחזיקים בתפיסה המקובעת, חושבים שהישגים נובעים מתכונות אופי. מחוכמה. מכריזמה. מאומץ. אי אפשר
לפתח את התכונות הללו, רק להוולד איתן. ואם כך, מטרתם בחיים היא להוכיח את עצמם. להוכיח שהם נולדו עם התכונות הטובות. ורצוי גם להשפיל אחרים בדרך, כדי להוכיח שהם עצמם טובים יותר. אנשים שמחזיקים בתפיסה
המתפתחת מאמינים בהתפתחות,
בפיתוח כישורים. הם רוצים לבנות את עצמם ואת ההישגים שלהם. והם גם פתוחים לגדילה של אחרים - למה לא? אין הרבה מה להוכיח, יש מה
לפתח. מורישים את התפיסות והתפיסות שלנו עוברות בירושה לילדינו, דרך ההתנהגות שלנו ודרך השפה שלנו. אם אנחנו אומרים לילד, אתה מוכשר, אנחנו
מפתחים אצלו את התפיסה המקובעת. התפיסה שאומרת שיש דבר ... שיש בה מתכון להצלחה המחמאה להשקעה כוללת בתוכה מתכון להצלחה. אם מחמיאים לי על השקעה, אני יודע מה להמשיך ולעשות: כשאני מצליח - להמשיך להתאמץ
ולהתפתח, וכשאני נכשל - להמשיך להתאמץ
ולהתפתח . אין הבדל גדול בין המקרים עבורי, והמשמעות לא ... של ילד דואק מצטטת ציטוט משעשע במיוחד. היא שאלה ילדים בכיתה ב, איזו עצה הייתם נותנים לילד בכיתה שלכם שמתקשה בחשבון? והנה עצה שנתן ילד בעל תפיסה
מתפתחת: תגיד, אתה מתייאש מהר? אתה חושב רגע ואז מפסיק? ... ללא הרף שהיא חכמה. והתפיסה שלה היתה בדיוק כמו זו שלי: אני חכמה, אבל לא מספיק. מהיום שהפסקתי לחשוב על עצמי כעל חכמה או לא חכמה, ורק לחשוב איך
לפתח את עצמי עוד ועוד, התחלתי ליהנות הרבה יותר מהישגי. ... חווים קשיים רגשיים עצומים. ההצלחה מלחיצה אותם, כל כישלון קטן מפיל אותם. הם מתקשים מאוד לפעול בסביבה מאתגרת רגשית. אנשים שאוהבים אתגרים ואוהבים
להתפתח, ולא עסוקים כל הזמן בתיוג עצמי של מוכשרים או לא ... שלי. ולפעמים: אתה בן ה - 4 שלי. את בת ה - 7 שלי. באנגלית זה נשמע קצת יותר טוב. מה קורה כשמגיעים לנבחרת? התפיסה שלי הזו, שדואק קוראת לה התפיסה
המתפתחת, עומדת למבחן יומיומי בקשר שלי עם בתי. היא מתעמלת ... שהיא רצתה מאוד, רשמתי אותה בלב כבד, והיא היום נהנית מכל רגע, ומתקדמת המון. כמה חודשים אחרי שהתחלתי לחשוב על הנושא הזה של תפיסת עולם מקובעת או
מתפתחת, אני בכלל לא מתמקדת בצד התחרותי של הנבחרת, או בכישורים שיש או אין לבתי כרגע. מבחינתי נבחרת היא פשוט מקום להתאמן בו הרבה. להתעמל הרבה. לזוז הרבה.
לפתח כושר ריכוז ואומץ.
לפתח עוד ועוד את תפיסת העולם
המתפתחת, לפתח את הכישורים. לעמוד מול אתגר אחרי אתגר, וליהנות ... בביהס של בתי אמרו שהיא הישגית. הופתעתי מאוד: הישגית? איך זה יכול להיות? מעולם לא אמרתי לה חצי מילה על חשיבותו של ציון, או נצחון כלשהו, אלא רק על
לפתח את יכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב שלה. זה הדבר היחיד שמעניין אותי.
הפיתוח. אבל בעולם המעשי, גישה כזו של
פיתוח כישורים מביאה להרבה השגים. כי מטבענו, אנחנו ...